Potniki

Potniki 2017-10-23T15:04:59+00:00

Uporaba varnostnega pasu
Najpogostejše napake pri uporabi varnostnega pasu
Nasveti za varno vožnjo otrok
Z dojenčkom v avto

Varna vožnja bodočih mamic
Z otrokom na pot – napotki za dopust
Uporaba varnostnega pasu pozimi

 


Uporaba varnostnega pasu

Vsi potniki v vozilih morajo uporabljati vgrajeni varnostni pas, ne glede na sedež. Zelo pomembno je, da si varnostni pas pripnejo tudi potniki na ZADNJIH sedežih, saj je delež pripetosti odraslih prenizek in znaša med 60 do 70% v povprečju.

Pri pravilni uporabi varnostnega pasu si najprej ustrezno nastavimo vzglavnik, tako, da je njegov vrh v višini vrha glave. Višino zgornje pritrditve varnostnega pasu naravnamo na svojo višino, tako, da zgornji del varnostnega pasu teče čez sredino rame. Pas ne sme biti preblizu vratu, prav tako ne sme zdrsniti z rame. Spodnji del pasu mora potekati preko bokov in ne preko trebuha. Previsoko nameščen spodnji del pasu in ohlapen pas lahko povzročita hude poškodbe. Pripnemo se pazljivo, prepričamo se, da je zaponka pasu dobro zapeta in slišimo KLIK. Preverimo, da je varnostni pas poravnan in ni zvit. Pas s potegom proti zgornji pritrditveni točki pravilno naravnamo in zategnemo. S tem dosežemo, da se dobro prilega telesu, ter da čimbolj zmanjšamo naletno težo telesa ob pas.

Posebno pozornost zahteva sredinski varnostni pas na zadnji klopi. Zaradi možnosti podiranja zadnje klopi je to običajno dvo-točkovni varnostni pas, ki nima avtomatskih prilagoditev dolžine. Tak pas moramo nastaviti za vsako osebo posebej. Opozoriti tudi velja, da je dvo-točkovni varnostni pas manj učinkovit kot tri-točkovni, saj ne zadrži teže celotnega telesa.

Če je bilo vozilo udeleženo v prometni nesreči je treba zamenjati vse varnostne pasove, ki so bili uporabljeni, tudi če poškodbe na pasu niso vidne. Varnostne pasove je treba občasno preveriti in ugotoviti ali so morda poškodovani. Za čiščenje ne smemo uporabljati agresivnih čistil, saj lahko oslabijo pas. Posebne zaponke, ki naj bi zagotavljale večje udobje, onemogočajo samodejno zategovanje pasu in so izredno nevarne. Pas ob uporabi teh zaponk ni zategnjen in ob trku lahko povzroči hude poškodbe.

Uporaba varnostnega pasu je nujni sestavni del varne vožnje. Dokazano rešuje življenja. Z močjo rok in nog bi se lahko zadržali v sedežu le pri trku s hitrostjo do 7 km/h.

Ne smemo pa nikoli pozabiti, da tudi najkakovostnejši sistem varnostnih pasov kombiniran s več sistemi pasivne varnosti v avtomobilu ne zaleže, če vozilo trči s preveliko hitrostjo. Že pri trku avtomobila, ki vozi s hitrostjo 50 km/h v oviro, ki se ne deformira, se naletna teža potnikov poveča za 25 – krat! Že pri 90 km/h pa se teža poveča kar za 78 – krat.

PRIPOROČILA_ZA_UPORABO_VAR_PASU (.pdf)


Najpogostejše napake pri uporabi varnostnega pasu

Na splošno je največ napak pri uporabi varnostnega pasu pri ohlapnosti, saj ga vozniki in potniki ne zategnejo dovolj. Podobno ljudje napačno menijo, da je varnostni pas pomemben samo na sprednjih sedežih v vozilu. Kot ilustracijo naj navedemo, da je naletna sila odvisna od hitrosti in mase, ne pa od sedeža spredaj – zadaj. Zato je enako pomembno, da smo pripeti na vseh sedežih v vozilu in tudi v vseh vozilih (avtobusih, tovornih ali kombi vozilih, ne samo osebnih). Podobno ugotavljamo z raziskavami, da se ljudem zdi uporaba varnostnih pasov manj pomembna znotraj naselja, pri nižjih hitrostih. Vendar moramo ob tem poudariti, da ima največji učinek varnostni pas prav pri nižjih hitrostih (do 100 km/h), kjer je razlika v tem, ali bo posameznik izstopil iz vozila ob trku brez poškodb ali pa utrpel zelo hude poškodbe, predvsem notranjih organov in poškodb možgan (nalet z glavo). Opozorimo lahko tudi na to, da vgrajeni varnostni mehovi, ki dodatno ščitijo potnike v vozilih, lahko ob neuporabi varnostnega pasu predstavljajo dodatno tveganje. Namreč meh se sproži zaradi sil in v kolikor nas varnostni pas ne zadrži, s telesom z nasprotno silo udarimo v meh.

Pri vožnji otrok pa so najpogostejše napake staršev, da otroka na krajših vožnjah, od doma do šole, vrtca, trgovine, babice, ne pripnejo v otroški sedež z varnostni pasom. Vendar so naletne teže otrok (20 kg) že pri 50 km/h okrog pol tone, kar pomeni, da otrok utrpi zelo hude poškodbe. V Sloveniji je večina predšolskih otrok poškodovanih ali celo umrlih v prometnih nesrečah prav kot potnikov v osebnih vozilih (več kot 60 %), ko bi jih morali odrasli odgovorno zaščititi v otoškem sedežu. Pogosto starši tudi nepravilno uporabijo otroški varnostni sedež, npr. namestijo sedež za dojenčke v smeri vožnje, kar je napačno, oz. ne uporabijo ustreznega otroškega sedeža glede na težo in velikost otroka. Prav tako ne namestijo otroškega sedeža dovolj trdno z varnostnimi pasovi v avto, zato svetujemo, da se vedno prepričajo, da je sedež dovolj trdno nameščen, se ne premika, ali pa uporabijo otroške sedeže z isofix pritrditvijo. Ter ponovno je pomembno, da otroka trdno pripnejo z vgrajenimi varnostnimi pasovi. Pogosto tudi opažamo, da se večji otroci ne vozijo več v otroškem sedežu, zato poudarjamo, da morajo biti otroci do višine 150 cm (približno 10-12 let starosti) še vedno nameščeni v otroškem sedežu, jahaču z naslonjalom za hrbet in glavo, ter pripeti z avtomobilskim varnostnim pasom.


Nasveti za varno vožnjo otrok

  1. OTROCI morajo biti vedno in na vseh vožnjah pripeti z varnostnim pasovi. Otroci so najpogosteje udeleženi v prometnih nesreč in utrpijo najhujše posledice kot potniki v osebnih avtomobilih, zato NI IZGOVOROV.
  2. Otroci do višine 150 cm morajo biti nameščeni in pripeti v homologirane otroške varnostne sedeže, glede na otrokovo težo in velikost. Vsi otroški sedeži morajo imeti oranžno nalepko z oznako, za katero težo otroka je sedež primeren in z oznako standarda (najnovejši je R44/04).
  3. Otroški sedež mora biti trdno nameščen v avtomobil z varnostnim pasom ali ISOFIX sistemom, tako da se ne premika.
  4. Otrok mora biti v otroškem sedežu tesno in trdno pripet z varnostnimi pasovi v sedežu, zato jih dovolj zategnimo (manj kot dva prsta prostora med pasom in telesom).
  5. Varnostni pas otroku poteka čez ramena in med nogami.
  6. Pri starejši otrocih na jahaču poteka varnostni pas čez rame in pod trebuhom otroka čez boke, speljan je pod stranskimi vodili sedeža. Pri jahačih priporočamo samo jahače z naslonjalom za hrbet in glavo (zaradi zaščite ob stranskih trkih).
  7. Tudi pri otroku poravnamo višino naslonjala za glavo, tako da je nad vrhnjim robom glave.
  8. Otroci morajo biti pripeti tudi v kombijih in avtobusih. V kombijih morajo imeti do višine 150 cm tudi otroški varnostni sedež. Otroci sedijo vsak na svojem sedežu, trdno pripeti z varnostnimi pasov, brez torbic na ramenih.
  9. In ne pozabite, Pasavček pravi: Red je vedno pas pripet!

Več informacij lahko najdete v knjižici Red je vedno pas pripet (Knjižica Red je vedno pas pripet.pdf)


Z dojenčkom v avto

Sedež moramo postaviti v avto tako, da je dojenček s hrbtom obrnjen v smer vožnje. Le tako ob morebitnem trku s celim telesom pritisne ob naslon sedeža. Otroški varnostni sedež pritrdite v avto z običajnim varnostnim pasom in v skladu z navodili proizvajalca.

Pred nakupom prosite za nasvet prodajalca in preverite, ali so pasovi v vašem avtomobilu dovolj dolgi, da lahko pritrdite izbrani sedež.
Dojenček mora biti v sedežu pripet z varnostnim pasom otroškega sedeža tako, da se pasovi tesno prilegajo otrokovemu telesu.

Velika prednost varnostnih sedežev za dojenčke je v tem, da lahko otroka pripnemo v sedež še v stanovanju in ga s sedežem prenesemo v avto. Tako lahko v miru in počasi namestimo vse trakove varnostnega pasu, da je otrok pravilno pripet.

Dojenček v otroškem sedežu je v avtu najbolj varen na zadnji klopi v avtomobilu, vendar le, če je sedež pritrjen s tritočkovnim varnostnim pasom. Otroški varnostni sedež lahko namestite tudi na sovoznikov sedež, če otroka vozite sami, vendar le, če v avto ni vgrajen varnostni meh (air bag) ali če ga lahko s posebnim ključem začasno izključite.

Oznaka (air bag) v avtomobilu vas opozarja, da otroka ni dovoljeno prevažati na prednjem sedežu, če varnostni meh ni izključen. Pri morebitnem aktiviranju varnostnega meha bi ta silovito udaril v otrokov sedež v višini glavice, kar lahko povzroči hude poškodbe.

Majhnega dojenčka ali nedonošenčke vozimo v otroškem varnostnem sedežu le krajši čas, največ 1-2 uri, prav tako ga če zaspi doma prestavimo v posteljico. Poskrbimo, da dojenček ne bo po več ur skupaj v varnostnem sedežu (npr. od doma v avto, nato v trgovini na voziček, spet v avto in še doma, ker je zaspal). Ob daljšem času, ki ga mlajši dojenčki preživijo v varnostnem sedežu, lahko pri manj zrelih pljučih otroka pride tudi do motenj dihanja.


Varna vožnja bodočih mamic

Tudi bodoče mamice naj med nosečnostjo uporabljajo varnostni pas, saj le-ta nikakor ne škoduje še nerojenemu otroku. Pomembno pa je, da si nosečnica pas pravilno namesti in sicer tako, da spodnji krak pasu poteka pod trebuhom, zgornji krak pa nad trebuhom preko ramena. Ob morebitni nesreči pas ne bo poškodoval otroka, pač pa bo zadržal telo, da ne bi udarilo ob volanski obroč ali ob armaturno ploščo. Tak udarec bi bil zanjo in posledično tudi za otročka veliko bolj nevaren kot pa pritisk, ki ga povzroči pas na telo, saj lahko nosečnica izgubi zavest ali utrpi notranje poškodbe.


Z otrokom na pot – napotki za dopust

Tople poletne dni marsikatera družina izkoristi za potep. Čeprav je možnosti za način potovanja precej, pa se na izlete v obmorske kraje, v okoliške hribe ali v toplice običajno odpravimo kar z avtomobilom.

Otroci morajo biti med vožnjo vedno pripeti z varnostnim pasom v ustreznem otroškem varnostnem sedežu, ki je primeren otrokovi teži in višini, ter ustreza evropskim standardom (ECE R 44/04). Obveznost otroškega sedeža je do otrokove višine 150 cm. Otroški sedež mora biti čimbolj trdno nameščen v vozilu, tako da se ne premika levo-desno. Prav tako mora biti otrok trdno pripet z varnostnim pasom v otroškem sedežu, tako lahko dva prsta vrinete med otrokovo telo in pas.

Med vožnjo z otrokom načrtujte krajše postanke, kjer se bo otrok nekoliko razmigal, ter lahko odšel na stranišče. Med samo vožnjo, pa je dobro, da se otrok zabava in mu bo tako čas vožnje hitreje minil. Pri otrocih, ki jim je rado slabo med vožnjo, odsvetujemo branje ali gledanje risank, primerno pa je poslušanje pravljic ali pesmic na radiu ali v živo, razne besedne igre in opazovanje okolice. Kot idejo se lahko z otroki igrate: kdo se najhitreje spomni besedo na določeno črko, ali »vidim nekaj na določeno črko v sami okolici«, pa razne izštevanke itd. Pomembno je, da je otrok ves čas vožnje nameščen v sedežu in pripet, če protestira se raje ustavimo in naredimo kratek odmor.

Konkretni napotki za varno vožnjo otrok:

  • Pazite na to, da ne boste slabo ali napačno pritrdili otroški sedež ter nepravilno uporabili varnostni pas.
  • Otrok preraste sedež, ko otrokova ramena presežejo vrh vpetja naramničnih pasov. Zato bodite pozorni tudi na čas, ko boste morali otroku priskrbeti nov, večji sedež oz. sedež druge skupine.
  • Vrata ob otrokovem sedežu naj bodo zaprta, priporočljivo pa je tudi, da uporabite zatič, ki prepreči, da lahko otrok sam odpre vrata.
  • otroku varnostne pasove zategnemo tako močno ob otrokovo telo, da v primeru nesreče prepreči preveliko nihanje telesa. Varnostni pas naj bo vpet na kovinsko ogrodje in ne na plastiko, ki pod močno silo lahko poči ali se lomi.
  • Naredite dovolj postankov, da bodo otroci lažje prenesli vožnjo.
  • Vaša vožnja naj bo uglajena, brez naglih zaviranj ali pospeševanj.
  • Pogosto imajo mlajši otroci med vožnjo potovalno slabost,zato imejte vedno pripravljene vrečke in mokre robčke.
  • Najmlajši naj imajo na razpolago vedno dovolj tekočine za pitje.
  • Na razpolago naj ima igračke, da se bo med vožnjo lahko kratkočasil ali pa se z njim igrajte kakšno zanimivo igrico.


Uporaba varnostnega pasu v zimskem času

Glede pravilne  uporabe varnostnih pasov je zelo pomembno, da se varnostni pas čimbolj prilega telesu posameznika, saj ga tako najbolj učinkovito zadrži z najmanjšim tveganjem za hujše poškodbe.  Zavedati se moramo, da so zaradi fizikalnih zakonitostih naletne teže pri trkih z določeno hitrostjo zelo visoke, npr. moški 80 kg ima pri 30 km/h naletno težo približno 600 kg, pri 50 km/h že okrog 2 toni ter pri 90 km/h preko 6 ton. In če nismo pripeti se vsa ta sila sprosti na našem telesu, posledično utrpimo zelo hude poškodbe. Tako v okviru naših aktivnosti in osveščanja staršev v okviru šol in vrtcev, voznikov in potnikov na preventivnih dogodkih ter kandidatov za voznike preko izpitnih centrov jasno predstavimo in tudi praktično demonstriramo, kako pravilno napeljati varnostni pas ter ga vedno znova dodatno zategniti. Pomembno je, da varnostni pas najprej poravnamo, napeljemo preko ramena, ga zapnemo (KLIK) ter nato zategnemo zgornji del pasu, da je čimbolj ob telesu in v primeru naleta potuje skupaj s telesom. Varnostni pas mora potekati čimbolj ob telesu, saj tako zmanjšamo možnosti poškodb hrbtenice pri povratni udarni sili v primeru trka.

V zimskem obdobju je zato pomembno, da si pred vožnjo debelejše jakne in plašče slečemo ter raje primerno ogrejemo avto. Namreč zaradi debelega plašča, lahko varnostni pas ni dovolj zategnjen ob telesu, kar pomeni, da v primeru trka naše telo zaradi tega vmesnega prostora prileti z naletno silo na sam pas, kar lahko povzroči notranje poškodbe.  Izvedene so bile tudi nekatere manjše študije in testni trki (crash testi), ki dokazujejo, da so poškodbe demonstracijskih lutk v primeru uporabe bunde že pri nizkih hitrostih veliko večje in tako zmanjšujejo učinkovitost varnostnega pasu.

Pri krajših vožnjah pozimi, če vseeno želite ostati oblečeni, ker se vozilo še ne segreje, svetujemo, da ste pozorni, da spodnji krak pasu speljete mimo jakne čez trebuh (jakno dvignete), ter varnostni pas močno zategnete.