Motoristi

Motoristi2018-07-02T12:27:10+00:00

Napotki za večjo varnost motoristov
Tehnična brezhibnost motornega kolesa
Zaščitna oprema za motoriste
Kakšno čelado izbrati za motor?
Usposobljenost voznika in kondicijske vožnje pred novo sezono
Ključni dejavniki tveganja motoristov v prometu


Napotki za večjo varnost motoristov

Vidnost motoristaPogosto se vozniki čez vikend in v prostem času prelevijo v motoriste, ter si tako privoščijo užitke ob »vetru v laseh«. Tuje raziskave ugotavljajo, da je motiv vožnje pri motoristih pogosto zelo drugačen kot pri voznikih osebnih avtomobilov: preživljanje prostega časa, druženje, turistični ogledi, tudi preizkušanje lastnih sposobnosti in užitki v tveganju.

Zato je ogroženost motoristov veliko večja in spadajo med ranljivejše skupine udeležencev. Ob tem je potrebno izpostaviti, da so zaradi značilnosti motorja veliko slabše vidni in opazni, pogosto vozijo prehitro ali pa jih drugi vozniki spregledajo ali odvzamejo prednost.

Nekaj nasvetov za večjo varnost motoristov:

  1. pred vsako vožnjo preverite brezhibnost motorja ter pnevmatik
  2. nikoli ne vozite pod vplivom alkohola ali drugih drog
  3. vedno uporabljajte zaščitno čelado in ostalo opremo kot so ščitniki, jakna, rokavice (tudi pri vožnji z mopedom ali kolesom s pomožnim motorjem do 25 km/h)
  4. ne vozite prehitro, saj hitrost povečuje verjetnost padca, zavorno pot, hkrati pa vas vozniki ne pričakujejo
  5. vedno vozite s prižganimi lučmi ter si nadenite odsevni telovnik, da boste bolje vidni in prej opazni, saj je vidnost ključna v prometu
  6. posebej bodite pozorni na vozila, ki zavijajo, da vas ne spregledajo, ter na tovorna vozila, da se jim ne znajdete v nevidnem polju
  7. pri zavijanju in vožnji skozi ovinke bodite pozorni na to, da s celotnim telesom ne prečkate vmesne črte (polovice vozišča)
  8. raje kot sami se odpravite v družbi večih motoristov, da boste bolje opazni, ter da skrbite drug za drugega, nikakor pa ne tekmujte med seboj
  9. bodite pozorni na razne neravnine, pesek, ali mokro spolzko cestišče in absolutno znižajte hitrost
  10. preizkušanje motorja, polaganja ovinkov ter lastnih sposobnosti izvajajte raje na kakšnem varnem poligonu, nikakor pa ne na cesti, kjer so situacije težko predvidljive;

Tehnična brezhibnost motornega kolesa

Z rednim vzdrževanjem, ter  vizualnim pregledom motorja, pred vsako uporabo prav tako lahko rešimo marsikatero neljubo situacijo.  Pregled pred vožnjo naj bi vseboval vsaj pregled osnovnih sklopov vozila:

SVETLOBNA OPREMA
Pri preverjanju svetlobnih naprav je pomembno, da se o delovanju ne zanesemo samo na signale na armaturni plošči, ampak tudi preverimo, če nam luči dejansko delujejo. Zgodi se namreč, da nam signali kažejo pravilno delovanje, vendar pa nam luč zaradi okvarjene svetilke ne deluje.

ZAVORE
Stisk zavor pred vožnjo nam da jasen signal, ali omenjeni sklop deluje pravilno ali ne. Omenjeni test je seveda dobrodošel tudi zaradi dejstva, da imajo nekatere izvedenke motorjev  nastavljivi ročici sklopke ter zavore. Vedno pred vožnjo preverimo, ali so ročice nastavljene po naši meri.

Vsaj občasno je priporočljivo tudi  preveriti nivo zavorne tekočine, saj se zaradi iztrošenosti zavornih oblog lahko zgodi, da nam le ta pade pod minimum.

STANJE PNEVMATIK
Za preverjanje pnevmatik je priporočljivo nameniti nekaj več časa. Zakonsko je določena minimalna globina profila, vendar to ni edini pokazatelj še varne pnevmatike. Kakršnakoli poškodba je lahko že nevarna. Pri mehanskih  poškodbah se je sigurno najbolje za nasvet odpraviti do vulkanizerja. Vsekakor bodimo pozorni na primeren tlak, ki je priporočljiv za vaš motor, ter za vaš model pnevmatike. Tudi neenakomerna iztrošenost pnevmatik je pomembna – če imamo pnevmatiko bolj  iztrošeno po sredini, kot na robovih, je pnevmatika nevarna, saj ne dopušča enakomernega nagibanja ali ne omogoča zadostnega oprijema ob nagibih .

Vedeti moramo tudi, da se pnevmatika z leti stara, kljub zadostnemu profilu ni več varna, ter nam predvsem pri nižjih temperaturah ter dežju ne nudi več zadostnega oprijema. V primeru, da z motorjem ne opravimo veliko kilometrov obstaja nevarnost, da kljub zadostni globini profila pnevmatika postane stara  in nam predvsem pri nižjih temperaturah ter dežju ne nudi več zadostnega oprijema. Upoštevajmo navodila trgovca, ki nam je prodal, oziroma montiral pnevmatiko.

KONTROLA ZAVORNEGA IN  MOTORNEGA OLJA ter VERIGE
Pod splošnimi navodili o vzdrževanju motorja lahko poiščemo, kakšno izvedenko indikatorja nivoja motornega olja ima naš motor in to pred vožnjo tudi storimo. V primeru motorjev s prenosom moči z verigo je potreben reden pregled in vzdrževanje verige (podmazovanje), skladno z navodili.


Zaščitna oprema za motoriste

Za svojo varnost motorist veliko pripomore tudi z uporabo ustrezne opreme, ki je namenjena zaščiti ob padcu in ni namenjena modnim pistam.

Prva nujna in tudi zakonsko obvezna oprema motoristov je uporaba zaščitne motoristične čelade. Več o izbiri in ključnih informacijah o čeladi, si lahko preberete spodaj. Pomembna pa je tudi druga oprema, s katero bo motorist pomembno prispeval k svoji varnosti, pa tudi udobju in zdravju.

ROKAVICE
Če je rokavica v predelu palca prekratka, ali preozka v predelu dlani,  bomo to takoj začutili, po nekaj prevoženih kilometrih , pa se bodo v predelu palca pojavile bolečine in mravljinci. Za upravljanje prednje zavore sta , predvsem pri novejših motorjih, kjer so seveda tudi vgrajene zmogljivejše zavore,  dovolj dva prsta, zato je pomembno, da je velikost rokavice v predelu kazalca, ter sredinca točna. Prevelik kazalec ter sredinec rokavice je nevaren, saj nas ovira  – moti pri menjavi položaja predvsem desne roke, ko kazalec ter sredinec prestavimo z krmila na ročko zavore. Vsekakor pa se strinjam daVEN je najbolje, če se rokavice tudi v predelu ostalih prstov popolnoma prilegajo .

KOMBINEZON
… usnjen, ali tekstilen …večna dilema. Vsi, ki smo že občutili trdoto asfalta ob padcu, ter drsenje po njem ,zagovarjamo usnje, vendar je odločitev vsekakor vsakega posameznika. V primeru tekstilnega kombinezona  pa je vsekakor priporočljiv model z vgrajenimi ščitniki. V kombinezonu pa se seveda morate počutiti karseda udobno. Da vam mere kombinezona ustrezajo, je to najbolje preizkusiti na motorju, saj se lahko zgodi, da vam kombinezon ustreza, ko pa zavzamete držo telesa na motorju temu ni več tako.

Za boljšo vidnost in večjo opaznost v prometu priporočamo tudi uporabo odsevne motoristične jakne ali odsevnega brezrokavnika oz. druge zaščitne opreme (čelada, oblačilo z odsevnimi elementi).

Sočasno z nakupom in pomerjanjem velikosti  kombinezona, je najlažje izbrati tudi ustrezen ščitnik hrbtenice – želvo. Če bo omenjeni ščitnik prevelik, nas bo pri vožnji tiščal v vrat, če pa bo premajhen, nam ne bo nudil optimalne zaščite.

ŠKORNJI
Na trgu lahko zasledimo velik nabor omenjene obutve , ki nudijo – eni več, drugi manj zaščite noge.  Predvsem je potrebno paziti na ustrezno velikost in pa, da škorenj za naše potrebe ni pretrd.


Kakšno zaščitno čelado izbrati na motorju?

slika-celade_motorZaščitna motoristična čelada mora prenesti izredno velike sile pri morebitnem padcu, da zaščiti glavo motorista. Zato je izbira ustrezne in prave čelade izredno pomembna.

Motoristična čelada mora biti ravno prav velika. V nasprotnem primeru nas bo pričela motiti, s tem pa tudi našo koncentracijo. Če bo čelada premajhna, nas bo prav hitro začela tiščati, v ušesa ali zgornji del glave. Pomembno je, da se notranje oblazinjenje čelade optimalno prilega obsegu glave v predelu čela ter v predelu lic. Vsekakor je priporočljivo preizkusiti več modelov, ter več čelad različnih proizvajalcev – ko si boste nadeli za vas optimalno čelado, boste to tudi takoj začutili. Ljudje imamo različne oblike glave, zato nam ustrezajo čelade različnih proizvajalcev.

Pri izbiri zaščitne čelade moramo upoštevati:

  • da je čelada ustrezno testirana in ima certifikat, evropski standard je ECE R 22/05
  • da je čelada primerne velikosti in oblike za konkretnega motorista: izbrati moramo ne preveliko in ne premajhno čelado, zato si čelad praviloma ne izposojamo;
  • pravilno izbrana motoristična čelada tesno zdrsne na glavo, velikost je ponavadi označena z oznakami (oznaka XS/53-55, M/57-59 do zelo velike XXL/63-65), upoštevajte tudi, da se notranje oblazinjenje čelade z uporabo še posede in prilagodi glavi;
  • priporočamo uporabo integralne čelade, ki najbolje zaščiti vse vitalne dele glave ter tudi obraz
  • pozorni bodimo tudi na rabljene ali celo poškodovane čelade, saj zgradba čelade zaradi udarca ne zagotavlja več dovoljšnje varnosti,
  • prav tako se material z leti stara, zato stare čelade ne nudijo več dobre zaščite, saj izgubljajo svojo trdnost zaradi sonca in splošne uporabe;

Pomembno pa je, da dejansko čelado na vsaki vožnji nadenemo ter jo vedno zapnemo s podbradnimi jermeni, ki morajo biti dovolj trdno zategnjeni. 


Usposobljenost voznika in kondicijske vožnje kot priprava na novo motoristično sezono 

Veliko motoristov posveča premalo pozornosti prav svoji usposobljenosti. Zavedati se je potrebno, da vožnja motornega kolesa zahteva zelo visok nivo koncentracije, prav tako pa upravljanje motorja predstavlja tudi velik fizičen napor, sploh pri daljših relacijah, ter vožnji pri visokih temperaturah. Problem je v tem, da voznik utrujenosti zaradi adrenalina med samo vožnjo ne zazna.

Za voznika začetnika je vsekakor priporočljivo, da za počitke že vnaprej določi časovne intervale. Vsekakor se priporoča postanek po uri vožnje, po potrebi pa seveda tudi prej. Na pot se z motorjem nikakor ne odpravite, če ste pretirano razburjeni – lahko zaradi stresa v službi, doma, ali pa imate na splošno slab dan. Vsak motorist dejstvo, da v takem stanju ni dovolj zbran za vožnjo motornega kolesa tudi sam prav hitro ugotovi.

Spomladi je pomembno, da se motoristi zavedajo, da nimajo takšne kondicije kot ob koncu motoristične sezone. Seveda je za ogrevanje najbolj primerna vadba vožnje motornega kolesa na primernem poligonu, nato pa se podamo v promet, kjer je najbolje pričeti s kratkimi relacijami in kasneje relacije  po težavnosti in dolžini stopnjevati. Poleg običajne fizične vadbe je na voljo kar precej možnosti  kondicijske vadbe vožnje motornega kolesa v okviru moto klubov, kjer se te problematike kot izkušeni motoristi že zavedajo in tudi v pomladanskih dneh organizirajo omenjene treninge na poligonih kot tudi v prometu. Seveda se lahko na centre varnih voženj obrnete tudi sami, kjer se bodo lahko v popolnosti posvetili vašim potrebam, ter zmožnostim. Po dogovoru je možno tudi obnoviti poligonski del vožnje  v šolah vožnje, kjer vam lahko ponudijo ustrezne pogoje – poligon.

Voznikom motoristom priporočamo, da se večkrat udeležijo dodatnega usposabljanja in kondicijskih voženj, ter da se dodatno poučijo o največjih pasteh za motoriste: polaganje ovinkov, prehitra vožnja, izsiljevanje prednosti, nečisto cestišče, mokro in vlažno cestišče …

Prav tako kot za vse ostale kategorije velja tudi za vožnjo motornega kolesa  prepoved vožnje pod vplivom alkohola ter ostalih prepovedanih substanc.


Ključni dejavniki tveganja motoristov v prometu:
Nesreča spremlja prepogumne. Vozimo pametno!

Vožnja motorja je nevarna dejavnost, saj je po statističnih podatkih tveganje za smrt pri vožnji z motornim kolesom 50-krat večje kot pri vožnji z osebnim avtomobilom.

Motoristi glede na podatke tujih raziskav in javnomnenjskih anket vozijo motor najbolj pogosto v prostem času, za zabavo, zaradi občutka svobode, druženja s prijatelji, tudi zaradi preizkušanja lastnih meja itd. Kar pa so drugačni motivi kot pri vožnji avtomobila, kjer prevladujejo bolj racionalni motivi posameznika, prevoz, opravki, služba… Zato je pogosto tudi način vožnje motorja drugačen m kot pri vozniki B kategorije (čeprav gre lahko za iste posameznike).

Prav tako motoristi niso homogena skupina in nimajo vsi enakih motivov, kar kažejo tudi statistični podatki. V Sloveniji so najpogosteje med udeleženimi v prometnih nesrečah, v katerih utrpijo težke posledice, motoristi s športnimi motorji, t.i. »plastičarji«, ki so pogosto tudi sami povzročitelji prometnih nesreč. Zato je napačno vsakodnevno stereotipno označevanje vseh motoristov za »divjake«.

Športni motorji omogočajo višje hitrosti in užitek ob tveganju, vendar se morajo vozniki zavedati, da je kakršnokoli tveganje v prometu lahko usodno (hitra vožnja, polaganje ovinkov, tekmovanje…).

Zelo značilno za motoriste je tudi druženje in skupne vožnje, kar lahko spodbuja ali znižuje tveganje. V primerjavi s tujino so pri nas motoristi v manjšem deležu člani moto-klubov, kjer bi se lahko tudi dodatno usposabljali ter razvijali varen odnos do prometa in tveganja.

Video vsebine

Preberite tudi