O projektu

Sektor za preventivo in vzgojo v cestnem prometu v okviru Javne agencije RS za varnost prometa vodi in koordinira projekt Pasavček, ki v Sloveniji poteka že od leta 2005. Osnovni namen projekta Pasavček je spodbuditi dosledno in pravilno uporabo otroških varnostnih sedežev in pripetost otrok med vožnjo. Slogan projekta je Red je vedno pas pripet.

Namreč otroci in mladostniki so najpogosteje udeleženi v prometnih nesrečah, v katerih utrpijo tudi najhujše posledice, prav tako potniki v vozilih. Z dosledno pripetostjo otrok med vožnjo, bi lahko tveganje izredno zmanjšali.

Projekt Pasavček je sprva potekal kot del mednarodnega projekta EUCHIRES, ki ga je tudi finančno podprla Evropska komisija, v njem pa je sodelovalo tudi do 18 evropskih držav. Projekt je bil na evropski ravni prepoznan tudi kot primer najboljše prakse na podlagi analize koristi in z dejstvi podprte prakse za prometno varnost otrok.

Vsako leto v šolskem letu sodeluje preko 900 vrtčevskih skupin in šolskih oddelkov, kar pomeni, da je v projekt aktivno vključenih preko 18.000 otrok in več kot 1.500 strokovnih delavcev.

Aktivnosti

V okviru projekta se izvajajo različne aktivnosti, ki se dopolnjujejo in tako dajejo boljše rezultate:

  • Projektno delo po vrtcih in šolah, v katerem sodeluje veliko število vzgojiteljev, učiteljev, otrok in njihovih staršev, ki preko celega šolskega leta izvajajo pestre aktivnosti in namenjajo večjo pozornost varni vožnji otrok
  • Medijska kampanja, ki se dopolnjuje z medijsko akcijo, ki poteka enkrat letno
  • Številne prireditve in preventivni dogodki Pasavček, ki potekajo preko celega leta po šolah, vrtcih, občinah, sejmih, nakupovalnih centrih, drugih prireditvah
  • Nadzor nad uporabo varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev s strani Policije, ki poteka v okviru akcije Varnostni pas
  • Spremljanje uporabe varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev z objektivnim opazovanjem na različnih vrstah cest po Sloveniji

Projekt Pasavček do sedaj

  • Projekt Pasavček se izvaja v Sloveniji od leta 2005, najprej kot mednarodni projekt, v katerem je sodelovalo 14 evropskih držav, finančno pa ga je podprla tudi Evropska Unija; zadnje desetletje pa ga v Sloveniji nadaljujemo in dosegamo izjemne rezultate;
  • Osnovni namen projekta Pasavček je spodbujanje pravilne in varne vožnje otrok z uporabo otroških varnostnih sedežev in varnostnih pasov;
  • Projekt se vsako leto strokovno spremlja in razvija ter dopolnjuje orodja in gradiva, vsako leto narašča tudi število vključenih v projektno delo;
  • Vsako leto v projektu sodeluje od 800 do 1100 vrtčevskih skupin in šolskih oddelkov, kar pomeni 18.000 otrok;
  • Aktivno je bilo v projekt skupno vključenih skoraj  270.000 otrok, 22.5000 učiteljev in vzgojiteljev, posredno pa še vsaj cca. 250.000 staršev;
  • Za namene evalvacije se izvaja opazovanje dejanske pripetosti v prometu na različnih vrstah cest v različnih časovnih terminih, in sicer je pripetost otrok narasla s 53,7 % pred začetkom izvajanja projekta Pasavček v letu 2005, v letu 2018 pa je znašala 94 % povprečna pripetost otrok;

Kdo je Pasavček

Pasavec, ki se mu latinsko reče Tolypeutes, angleško pa armadillo, je južnoameriški sesalec. Spada med redkozobce, pa tudi med hude zaspance, saj prespi od 18 do 20 ur na dan. Telo ima prekrito z roževinastimi ploščami, ki na glavi oblikujejo ščit, na hrbtu pa prečne pasove. Zaradi teh je dobil svoje ime. Živi v rovih, ki si jih izkoplje sam, njegova hrana pa so v glavnem žuželke. Kadar se počuti ogroženega, se zvije v klobčič oziroma kroglico in se tako zaščiti.

Živega Pasavčka si lahko ogledate tudi v Ljubljanskem živalskem vrtu, kjer so ga dobili v letu 2018 kot mladička in je sedaj najbrž že zelo zrasel.

V naše kraje pa je prišel prav poseben Pasavček, ki animira otroke na naših prireditvah, jih povpraša ali uporabljajo otroški sedež ter jih po demonstriranju pravilne uporabe nagradi z izdelki Pasavčka (baloni, tatuji).

Zaradi GDPR YouTube potrebuje dovoljenje za prikaz. Več o tem si lahko preberete na strani Politika zasebnosti.
Dovolim prikaz te vsebine

zivi-pasavcek

pasavcek-animira

Ali veš?

Da obstaja tudi bolezen, ki se imenuje pasavec ali herpes zoster. Gre za virusno obolenje, pri katerem se pojavijo izredno boleči kožni izpuščaji v obliki mehurčkov na določenem predelu kože. Povzročitelj pasavca je virus, ki spada v skupino virusov Herpes. Zmanjšana telesna odpornost ter nekatere bolezni so ponavadi vzrok, da se mirujoči virus aktivira in tako izzove bolezen. Zdravljenje je dolgotrajno in se izvaja s pomočjo protivirusnih zdravil, analgetikov ter z ojačanjem imunskega sistema.

Kako pa je s pasavčkom drugod?

V Belgiji mu rečejo Tatouceinture, v Španiju so dali pasavčku ime Gabi, na Češkem je pasavec Eli, Nizozemski je Gordeldier, na Portugalskem ga kličejo Mascote Klic, v Avstriji Gordy Gurteltier, v Italiji L’Armadillo, na Poljskem Pancernik, v Nemčiji GORDAN das Gurteltier, v Latviji Brunnesis po imenu Robis ter v Luksemburgu Jim.

Ker je koren imena Pasavček tudi pas, smo besedno igro uporabili tudi za ime naše maskote projekta.

Otroški varnostni sedeži

Otroci so najbolj ogroženi v prometu kot (so)potniki v vozilih, kjer morajo biti zaradi varnosti vedno pripeti z varnostnim pasom ali pa ustrezno nameščeni v otroški varnostni sedež. Edina dobra rešitev je namestitev otroškega varnostnega sedeža, ki mora biti v avto pritrjen čvrsto in natančno po navodilih proizvajalca; otrok mora biti v njem tudi pripet, pas pa ustrezno zategnjen tako, da otrokovo telo ob morebitnem trku ne zaniha preveč.

Več informacij lahko najdete tudi v knjižici Red je vedno pas pripet (pdf).

Otroški varnostni sedeži so glede na otrokovo težo in starost razdeljeni v tri skupine:

  1. Skupina 0+
  2. Skupina I
  3. Skupina II+III
  4. Nov standard R129 i-SIZE

Skupina 0+

skupina0+

V to skupino spadajo sedeži za otroke do največ 13 kg telesne teže oziroma do približno 10 mesecev starosti.

Kako vozimo dojenčke?

Sedež skupine 0+ moramo namestiti v avto tako, da je dojenček s hrbtom obrnjen v smer vožnje. Le tako ob morebitnem trku s celim telesom pritisne ob naslon sedeža.
Otroški varnostni sedež pritrdite v avto z isofix sistemom ali običajnim varnostnim pasom in v skladu z navodili proizvajalca.

Dojenček mora biti v sedežu pripet z varnostnim pasom otroškega sedeža tako, da se pasovi tesno prilegajo otrokovemu telesu. Velika prednost sedežev za dojenčke je v tem, da lahko otroka pripnemo v sedež že v stanovanju in ga s sedežem prenesemo v avto.

Novejši sedeži imajo možnost pritrditve z isofix sistemom, kar je zelo enostavno, predvsem pa onemogoča napake pri pritrditvi.

Če otroški sedež za dojenčka namestimo na prednji sovoznikov sedež moramo obvezno izklopiti varnostni meh na sovoznikovem sedežu, na kar opozarja tudi posebna nalepka.

 

Skupina I

pripetiotrokskupinaI  Sedež skupine I

Sedež skupine I

Med sedeže skupine I spadajo sedeži za otroke od 9 do 18 kg telesne teže oziroma stare od 8 mesecev do približno 4 let. Sedeži skupine I so z varnostnim pasom stalno pritrjeni v avtomobilu. Pri pritrditvi sedeža moramo dosledno upoštevati navodila proizvajalca sedežev. Zelo pomembno je, da so trakovi varnostnega pasu dobro zategnjeni, da se sedež ne premika.
Poleg tega, da je sedež pravilno in dobro pritrjen v avtomobilu, moramo poskrbeti, da je tudi otrok v sedežu pravilno pripet. Trakovi varnostnega pasu morajo biti poravnani in zategnjeni.

Univerzalnih otroških sedežev, ki ponujajo zaščito otrok od rojstva do starosti 4 let, ne priporočamo. Tak sedež, ki skuša zadostiti zahtevam za varno vožnjo dojenčkov in veliko večjih ter trikrat težjih otrok, običajno ne daje potrebne varnosti in udobja za najmlajše.  

 

Skupina II+III

 skupinaII+III

Med sedeže skupine II+III spadajo sedeži za otroke, težke med 15 in 36 kg oziroma stare od 4 do 12 let. Za večje otroke – nad 18 kg telesne teže, uporabljamo posebne sedeže, jahače. Otrok je pripet z običajnim vgrajenim varnostnim pasom. Vsekakor so z vidika varnosti priporočljivi samo jahači z naslonom za hrbet in glavo. Jahačev brez naslonov ne priporočamo!

Sedeži po standardu R129/i-size

Novejši predpis (v veljavi od leta 2021) prinaša nekaj novosti:

Med vožnjo v motornem vozilu z vgrajenim zadrževalnim sistemom mora biti otrok, manjši od 140 cm ali lažji od 36 kg, zavarovan z zadrževalnim sistemom, ki je primeren fizičnim lastnostim otroka. V motornem vozilu, ki ni opremljen z zadrževalnim sistemom, ni dovoljeno prevažati otrok, mlajših od treh let, otroci starejši od treh let in manjši od 140 cm pa se smejo prevažati le na sedežih, ki niso prednji sedeži. Otrok ni dovoljeno prevažati v nazaj obrnjenem zadrževalnem sistemu v sedežu za potnike, zaščitenem s prednjo zračno blazino, razen če je zračna blazina deaktivirana mehanično.

Za sedaj so na trgu tako otroški sedeži z veljavnim testom ECE R 44/04, kot tudi i-Size R129.

Sedež skupine I, II, III

Sedež skupine I, II, III

Sedež skupine II in III

Sedež skupine II in III

Namestitev otroškega sedeža

 namestitev-otroskega-sedeza

Otroške varnostne sedeže moramo vedno namestiti skladno z navodili proizvajalca. Potek varnostnih pasov je označen tudi na nalepkah na samem sedežu. Z uporabo isofix sistema namestitve se v največji meri izognemo napakam pri namestitvi otroškega sedeža.

airbar-kljuc  airbag-izkljucen

Isofix sistem

Isofix sistem pritrditve sedeža v avto imajo samo sedeži skupin 0+ in I (torej do 18 kg otrokove teže). Večina novejših modelov avtomobilov je že opremljena s pritrditvenimi točkami za varno pritrditev otroškega varnostnega sedeža isofix. Gre za standardiziran sistem pritrditve, ki omogoča, da se otroški sedež hitro, zelo trdno in predvsem brez napak namesti v avto.

 

Nakup, najem ali rabljeni sedeži

 

Nasveti za nakup sedeža

Pri nakupu sedeža si lahko pomagate s temi kratkimi napotki. Odločite se za sedež, pri katerem vam bodo prodajalci znali dobro svetovati, kako ga namestite v avto – še boljše seveda je, če vam to tudi pokažejo – in v katerem se bo otrok dobro počutil.

VOZILO: Vedno morate preveriti, ali je model sedeža primeren za vaše vozilo. Nekateri otroški sedeži so univerzalni, drugi pa posebej narejeni za posamezne modele (nekateri celo že vgrajeni v avtomobilski sedež).

USTREZNOST SEDEŽA: otroški sedež mora ustrezati homologacijskemu standardu (ECE R 44/04 ali R129/i-size) in mora imeti oranžno nalepko, na kateri so navedeni podatki o izpolnjevanju pogojev.

NAMESTITEV V AVTO: Pri nakupu preverite, da se otroški sedež udobno namesti na sedeže avtomobila, ter da ga lahko trdno namestite.

VARNOST OTROKA – preverimo, ali je pripenjanje otroka v sedež preprosto in omogoča hitro ter zanesljivo zaščito.

UPORABNOST IN UDOBJE – otrok mora varnostni sedež sprejeti za svojega, zato mu izberite takšen sedež, v katerem se bo dobro počutil.  

ustreznost-sedeza

Kako je z uporabo in nakupom starih sedežev?

Tako kot se je v zadnjih letih bistveno izboljšala varnost vozil, so tudi novejši sedeži izdelani v skladu s strožjimi varnostnimi zahtevami. Starejše sedeže, ki ne ustrezajo novejšim standardom ECE 44/04 ali R129, odsvetujemo. Prav tako se starajo sami materiali sedeža in po več letih ne zagotavljajo dovolj dobre zaščite.

Ob morebitnih hujših trkih priporočamo, da zamenjate tudi otroški sedež, saj so lahko nastale tudi nevidne poškodbe, ki pa pomembno vplivajo na varnost otroka.

 

Testi avtosedežev

 

Kako se testirajo otroški varnostni sedeži?

Vsi avtosedeži, ki so v prodaji na evropskem trgu, morajo ustrezati mednarodnemu standardu ECE R44/04 ali najnovejšem,u R129/i-size. Standard zagotavlja, da so posamezni deli sedeža (školjka, ogrodje, pasovi, prevleke) izdelani iz ustreznih materialov, da je sedež uspešno prestal teste varnosti in se da ustrezno namestiti v osebni avto z isofix sistemom ali s tritočkovnim avtomatskim varnostnim pasom. Sedeži so sedaj preizkušeni tako za čelne trke pri hitrosti 50 km/h kot za bočne trke. Novi standard vnaša tudi preizkuse sedežev z isofix pritrditvijo, zaostruje dinamične obremenitve, ki jih mora sedež prenesti ter zahteva večji nadzor pri proizvajalcih otroških avtosedežev.

Odsvetujemo uporabo sedežev, ki so bili narejeni v skladu s starejšimi standardi (ECE 44/01 ali 44/02), saj stari sedeži ne zagotavljajo enake stopnje varnosti, poleg tega pa z leti materiali, iz katerih so narejeni sedeži, izgubljajo svojo elastičnost in trdnost.

Pred nakupom sedeža preverite tudi, kako so posamezni sedeži ocenjeni na testih, ki jih pripravlja združenje NCAP ali potrošniške organizacije. Potrošniške ter avtomobilistične revije in organizacije opravljajo tudi dodatne teste otroških varnostnih sedežev. Pri teh testih presojajo sedeže tudi na podlagi dodatnih meril, od takšnih, ki sodijo bolj na področje prijazne uporabe (prevleka pri vzdrževanju, dodatni predali za shranjevanje),  pa seveda varnosti. Pri izbiri sedeža je zato koristno preveriti, kako se je sedež izkazal tudi na teh preizkusih in po kakšnih merilih so sedeži na nekem testu razvrščeni. Rezultate dobite na različnih spletnih straneh (AMZS, ZPS, ADAC).

nalepka-elementi

Pravilna uporaba

 

PREVERITE ALI STE OTROKA PRAVILNO NAMESTILI V OTROŠKI SEDEŽ

 Otroški sedež je dobro pritrjen na sedežu avtomobila, tako da se ne premika.
 Otrok v sedežu udobno sedi.
 Trakovi varnostnega pasu so poravnani.
 Varnostni pas pri otroku je dovolj tesno zategnjen.
 Varnostni pas gre čez otrokovo ramo in ne ob vratu.
 Varnostni pas gre čez otrokove boke.
 Varnostni pas je speljan pod stranskimi vodili (nasloni za roke).
 Otrokove igrače niso pod trakovi varnostnega pasu.

 

KLIKNITE

Ta droben KLIK, ki ga slišite, ko pripnete varnostni pas, je vez z življenjem. Naj se oglasi takoj, ko posadite otroka v otroški sedež in ko sami sedete v avto!

Napake in težave pri uporabi

Otrok noče sedeža

Veliko staršev se srečuje s podobno težavo. Večinoma se pojavlja pri otrocih, ki kot dojenčki med vožnjo niso bili nameščeni v otroškem sedežu, ali pa pri otrocih, kjer starši niso dosledno vztrajali pri zahtevi, da je otrok v sedežu. Ključno je, da smo kot starši trdno prepričani, da je otroški sedež edina možna zaščita otroka med vožnjo. Prav tako je pomembno, da smo pri tem dosledni ter da je otrok res pripet med vsako vožnjo z avtomobilom ter pri vseh voznikih (očka, mamica, stari starši).

 

Sedež ni primeren za otrokovo težo, višino in starost

Če je otrok otroški sedež prerasel potrebuje novega, ki je primerne njegovi velikosti in teži. Otrok težji od 18 kg mora biti obvezno nameščen v sedež skupine II+III in pripet z vgrajenim varnostnim pasom.

 sedez-ni-primeren

 

Sedež ni pravilno pritrjen

– avtosedež mora biti pritrjen v avto v skladu z navodili proizvajalca sedeža in avtomobila
– sedež za dojenčka je obrnjen narobe, da otrok gleda v smer vožnje, postavljen je na prednji sedež v
avtomobilu, varnostni meh pa ni izključen
– sedež ni pravilno pripet z avtomobilskim varnostnim pasom
– sedež je slabo pritrjen in ne daje stabilne opore

 

 

 

Otrok v sedežu ni pravilno pripet

 narobe-pravilno

– trakovi varnostnega pasu so zaviti in premalo zategnjeni
– varnostni pas ne poteka pravilno, npr. pri jahaču pod rogljema

– otrok sploh ni pripet v otroškem varnostnem sedežu

Nekaj napotkov za vožnjo otrok

Ko vozite v avtomobilu otroke, morate biti pri vožnji še posebej pozorni. Prizadevajte si voziti čim bolj tekoče, brez naglih zaviranj ali pospeševanj. Tako se bo otrok bolje počutil in bo lažje prenašal vožnjo.

Pri dolgih potovanjih se večkrat ustavite za počitek.

Če je le možno, poskrbite, da otrok na zadnjih sedežih ne bo sam. Igra v dvoje je bolj zanimiva in čas hitreje mine.

Avtomobil vedno ustavite tako, da otrok iz avtomobila izstopi na površino za pešce in ne na cesto.

Odrasli in uporaba varnostnih pasov

 

Varnostni pas je nujen pogoj za ustrezno zaščito z varnostnim mehom. Preden zaženete motor, se pripnite z varnostnim pasom. Preverite, ali so trakovi pasu poravnani, ter dovolj trdno zategnjeni.

Nepripet voznik ali potnik lahko v primeru trka tvega hujše poškodbe.

V osebnem avtomobilu morajo biti pripeti tudi vsi potniki (na prednjem in zadnjih sedežih). Nepripeti potniki na zadnjih sedežih ogrožajo poleg sebe tudi voznika in potnika na prednjem sedežu.

odrasli-pravilno

Nasvet za nosečnice

 nosecnice-narobe

Tudi bodoče mamice naj med nosečnostjo uporabljajo varnostni pas. Pomembno je, da si pas pravilno namestijo tako, da spodnji del pasu poteka pod trebuhom, gornji pa prek ramena.

Varnost otrok med vožnjo

Otroci so v prometu najbolj pogosto udeleženi v prometnih nesrečah kot potniki v vozilih, posebej to velja za mlajše otroke, kjer jih je več kot polovica potnikov med poškodovanimi.

Ob pričetku izvajanja projekta Pasavček smo pričeli z opazovanjem dejanske pripetosti med vožnjo. Tako so podatki pokazali, da je bilo v letu 2005 pred projektom pripetih v povprečju 53,7% otrok. Z izvajanjem projekta in opozarjanjem na problematiko, smo izredno izboljšali pripetost otrok, ki se skozi leta povečuje.

Leto Delež pripetosti otrok
2005 61,2 %
2006 70,6 %
2009 80,2 %
2010 91,7 %
2016 93,3 %
2017 94,8 %
2018 94,3 %

V več kot 10 letih se je povišala za več kot 40 %.

Posledično pa se skozi leta zmanjšuje tudi število otrok umrlih ali huje poškodovanih kot potnikov v vozilih.

Z dosledno in pravilno uporabo varnostnih sedežev bi bilo v prometnih nesrečah bi lahko dosegli vizijo 0.

PROJEKTNO DELO

Prijava

Skozi šolsko leto se izvaja od oktobra do maja projektno delo po vrtcih (skupine 4-6 let) in osnovnih šolah (prvio triletje). Aktivnosti koordiniramo na AVP (Mateja Markl).

Prijava k sodelovanju v projektu poteka elektronsko preko spletne strani www.pasavcek.si . Vsi prijavljeni prejmejo vse informacije in dopise.

Za oddelke prve triade ter vrtčevske skupine 5-6 let, ki se bodo odločili za sodelovanje v projektu, pripravimo:

  • dodatna gradiva in aktivnosti, ki jih bodo izvajali v okviru svojih projektov (kazala za knjige, metre, tatuje, posebne kartončke, štampiljke, brošure, itd.),
  • možnost prireditve z demonstracijskimi napravami za prikaz in svetovanje o ustrezni uporabi otroških sedežev, prikaz naletne teže ter presenečenjem maskoto –  Pasavčkom (v kolikor je le možno),
  • možnost udeležbe na izobraževanju za izvajanje projekta Pasavček (predvidoma poteka v decembru ali januarju)
  • kot nagrado za aktivno delo sodelujočih skupin, ki bodo poslale končno poročilo, bomo vsem otrokom podelili priznanja, ter druge simbolične nagrade za vse otroke, najuspešnejši pa bodo imeli tudi možnost ogleda lutkovne predstave »Pasavček v prometu«
  • potrdila za učitelje o sodelovanju v projektu.

Za informacije v zvezi s projektom nam lahko pišete na pasavcek@avp-rs.si

Vsebina in smernice

 

Osnovna tema: varna vožnja otrok v avtomobilu in uporaba otroških varnostnih sedežev in varnostnih pasov (pri odraslih in otrocih).

Otroci svoje aktivnosti usmerijo tudi na opozarjanje odraslih glede uporabe varnostnih pasov, tako da lahko posredujejo svoja sporočila in opozorila odraslim (staršem, starim staršem in drugim odraslim, s katerimi se vozijo) ali širše v svojem okolju (na ravni šolskega okoliša, drugim oddelkom, v občini).

Smernice

Projekti naj bi potekali po vrtcih in šolah v skladu z naslednjimi smernicami:

  • Aktivna vključenost učiteljev/vzgojiteljev, otrok, staršev v projektno delo (v vseh fazah projektnega dela tako pri izbiri problema, načrtovanju, izvedbi in evalvaciji)
  • Uporabljeni različni pristopi in metode dela pri obravnavi teme (npr. likovno ustvarjanje, pogovor, branje, poslušanje, razlaga, delo na terenu, gibanje itd. z namenom, da čimbolj celostno zajamemo področja otrokovega razvoja)
  • Vključevanje vsebin pri različnih predmetih, aktivnostih  (pri slovenskem jeziku, spoznavanju narave in družbe, telesni, likovni, glasbeni vzgoji itd. z namenom, da posameznik določeno temo spozna z različnih vidikov)
  • Kontinuirano izvajanje projekta dalj časa (vsaj v obdobju od novembra do aprila, da se osnovna sporočila in spremembe vedenja utrdijo)
  • (aktivna) vključenost drugih v izvajanje projektov (starši, policija, občinski SPV in drugi z namenom, da je uspešnost učinkov večja če npr. starši spremenijo ali utrdijo svoje varno ravnanje)
  • spremljanje in evalvacija projektnega dela s predstavitvijo rezultatov, izvedbe itd.
  • Izpeljava posebnih dogodkov na temo pripetosti med vožnjo v osebnih avtomobilih (srečanja za starše, demonstracija pravilne uporabe otroških sedežev, razstave izdelkov itd.)

Časovni okvir

Projekti naj bi nastajali v obdobju od oktobra do konca aprila, ko je rok za oddajo končnega poročila. Časovni potek projektnega dela:

  • Oktober – prijava za sodelovanje v projektu Pasavček
  • November – načrtovanje posameznih projektov s strani vzgojiteljev/ic in učiteljev/ic z vključevanjem otrok, staršev, prejem preventivnih gradiv,
  • December do april – izvajanje projektnih aktivnosti, sodelovanje s različnimi institucijami, starši, občinskimi SPV, dogodki Pasavček, demo sedeži Pasavček
  • Januar – uvodno izobraževanje za izvajanje projekta (neobvezno)
  • 2. – 15. marca – nacionalna akcija varnostni pas z izvajanjem dodatnih aktivnosti v okviru projekta (spremljanje pripetosti)
  • Do 24. aprila – rok za oddajo končnega poročila o izvedenih aktivnostih in evalvacija projekta
  • Maj – pregled končnih poročil in izbor
  • junij – nagrade in priznanja za sodelujoče otroke ter potrdila o sodelovanju za učitelje in vzgojitelje

Oddaja poročil

Ob zaključku projekta je potrebno oddati končno poročilo, v katerem so predstavljen ključne aktivnosti. Od načrtovanja projekta, postavljenih ciljev, načrtovanih aktivnosti do izvedbe in predstavitve doseženih rezultatov. Poročilo odda vsaka posamezna prijavljena skupina. Glede končnega poročila v marcu prejmejo vsi sodelujoči oddelki in skupine dodatna in podrobnejša navodila.

Končno poročilo in izvedena evalvacija sta pogoja za izdajo priznanj in nagradic za otroke ter izdajo potrdil za sodelujoče učitelje.

 

Primeri dobre prakse

 

Predstavljeno je nekaj primerov dobre prakse izvajanja projekta Pasavček v vrtcih in šolah. Zelo bomo veseli tudi vaših prispevkov, ki bi jih uvrstili v rubriko.

Vrtci:

  • Vrtec Anice Černejeve, Celje (predstavitev Lončar)
  • Vrtec Galjevica, Ljubljana (predstavitev Jakopin)

Šole:

  • Duplek, Duplek (predstavitev Ornik)
  • OŠ Stara Cerkev, Kočevje (predstavitev Erjavec)
  • osnovna-sola-sticna-js

Koordinatorji:

Evalvacija in rezultati projektnega dela

Evalvacija projekta se izvaja na različnih ravneh od evalvacije medijske kampanje preko javnega mnenja, izvajanja projektnega dela pri učiteljih/vzgojiteljih, otrocih in njihovih starših, opazovanja dejanske uporabe varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev. Na splošno lahko ocenjujemo, da je projekt Pasavček zelo uspešen, kar kažejo tudi podatki evalvacije tako s strani uspešnosti projektnega dela po šolah in vrtcih, kot evalvacija medijske kampanje in rezultati opazovanja pripetosti otrok v otroških varnostnih sedežih, ki se iz leta v leto povečuje.

Evalvacija projekta je opravljena vsako leto za različne aktivnosti, ki so se znotraj projekta izvajale. Tako se izvaja evalvacija:

  • Evalvacija projektnega dela po šolah in vrtcih z evalvacijo uvodnega izobraževalnega seminarja za učitelje, evalvacijo izvajanja projektnega dela s strani učiteljev/vzgojiteljev, otrok in njihovih staršev
  • Spremljanje uporabe otroških varnostnih sedežev in varnostnih pasov z opazovanjem po sistematični metodologiji, ki upošteva funkcijo vožnje, vrste cest, čas vožnje, različne kraje, pozicijo v avtomobilu itd.

V okviru evalvacije sta bili izdani tudi dve monografiji:

  • Markl, M., Divjak, M. (Ur.) (2007). Otroški varnostni sedeži ali Red je vedno pas pripet. Priročnik za vzgojiteljice in vzgojitelje v vrtcih
  • Markl M., Divjak M. (2007). Projekt EUCHIRES. V: V. Zabukovec (Ur.). Psihološki vidiki preventivnih dejavnosti v prometu. ZIFF, Univerza v Ljubljani.

Rezultati

Evalvacija projektnega dela v vrtcih in šolah (podani so rezultati za šolsko leto 2008/09) daje pozitivne rezultate tako na strani učiteljev in vzgojiteljev, ki ocenjujejo vsebine kot koristne (povprečna ocena 3,35 na lestvici od 1-5), podobno se je pokazalo tudi pri starših, izboljšano znanje in spretnosti glede otroških sedežev in varnosti otrok, bolj pozitivna stališča do uporabe.

Prav tako poročajo, da so pri projektnem delu uporabljali številne različne metode dela: v največji meri pogovor (89%), 70 % še plakate, tiskano gradivo, kratko predavanje in demonstracija, 27 % jih je uporabilo druge pristope (video, likovno ustvarjanje, ples, srečanje s policistom, sprehod, delavnice, igro vlog …). Glede vsebine so posvetili 34% časa pripenjanju otrok, 19 % značilnostim otrok, 12 % namestitvi otroških sedežev, spretnostim, značilnostim prometnih nesreč z udeležbo otrok.

Evalvacija je pokazala, da so bili v projektno delo vključeni tudi starši in otroci. Glede na aktivnost so bili pri načrtovanju projektnega dela najbolj aktivni vzgojitelji/učitelji (62%), otroci (35%) in starši (15%) v manjši meri; pri izvedbi pa so najbolj aktivni otroci (50 %), vzgojitelji/učitelji (40%), starši pa samo 10%.

Učitelji in vzgojitelji so poročali o naslednjih te