(Ljubljana, 9. april 2021) V ponedeljek, 12. aprila 2021, se v osnovne šole vračajo vsi otroci, v  srednje šole pa dijaki po modelu C. Vračanje v vrtce in šole pomeni, da bo promet zgoščen, na cestah pa veliko najbolj ranljivih – pešcev, kolesarjev, kar od voznika terja stalno pozornost in predvidevanje, še posebej ob šolskih poteh, v okolici vrtcev in šol. Agencija za varnost prometa in Policija zato pozivata voznike k največji previdnosti, saj je za nastanek prometne nesreče dovolj že pogled na mobilni telefon. Letos (1. 1. – 3. 4.) je po trenutno veljavnih začasnih podatkih v 2.918 prometnih nesrečah umrlo 15 udeležencev (lani v enakem obdobju v 3.805 prometnih nesrečah 16), 100 je bilo hudo (103 v 2020), 806 pa lažje telesno poškodovanih (1.209 v 2020). Za največ, 5 smrtnih žrtev, je bila usodna neprilagojena hitrost. Vozniki naj poskrbijo, da bodo vsi potniki v vozilu pripeti, obvezna je uporaba zadrževalnih sistemov pri otrocih, na vsaki, tudi najkrajši poti! Posebej zaskrbljujoče je namreč, da je v prvih treh mesecih letošnjega leta Policija ugotovila 1.690 kršitev, povezanih z neuporabo zadrževalnih sistemov pri otrocih. Agencija za varnost prometa in Policija vse udeležence v prometu pozivata, naj dosledno spoštujejo cestno-prometna pravila, razmere na cestah, v promet naj se podajo trezni – alkohol je letos botroval dvema smrtnima žrtvama na cestah.

Najbolj črna statistika med pešci

Po trenutno veljavnih začasnih podatkih je letošnja (1. 1. – 3. 4.) statistika najbolj črna med pešci. Zabeležene so 103 prometne nesreče z udeležbo pešca, ki so bili povzročitelji v manj kot 8 odstotkih prometnih nesreč (8 od 103). Življenje je izgubilo 5 pešcev (le eden je bil povzročitelj), 20 je bilo hudo, 72 pa lažje telesno poškodovanih. V enakem obdobju lani je bilo 165 prometnih nesreč z udeležbo pešca, 2 sta umrla, 28 pešcev je bilo hudo, 127 pa lažje telesno poškodovanih. Pešci so najpogostejši, pa tudi najbolj ranljivi izmed vseh udeležencev v prometu, zato podajamo nekaj napotkov za njihovo varnost. Posebne napotke namenjamo učencem-pešcem.

Med kolesarji največ prometnih nesreč

Izmed vseh ranljivih skupin udeležencev prometa je bilo letos (1. 1. – 3. 4.) na slovenskih cestah največ, kar 157 prometnih nesreč z udeležbo kolesarja. En kolesar je umrl, 26 je bilo hudo, 99 pa lažje telesno poškodovanih. Skoraj dve tretjini (94 od 157) prometnih nesreč so povzročili kolesarji sami. V enakem obdobju lani je bilo zabeleženih 149 prometnih nesreč z udeležbo kolesarjev, 1 je umrl, 18 je bilo hudo, 110 pa lažje telesno poškodovanih. Za varno udeležbo kolesarjev v prometu je nujno tehnično brezhibno opremljeno kolo, zaščitna čelada, ki je predpisana do dopolnjenega 18. leta, priporočljiva pa v vseh starostih, saj so lahko poškodbe glave usodne oz. s težkimi in dolgotrajnimi posledicami že pri manjših trkih.

Odrasli smo tudi v prometu otrokom največji zgled

Starši in skrbniki naj poskrbijo, da bodo otroci dobro vidni. Z odgovornim ravnanjem v prometu naj bodo prvi zgled, saj so dobre prometne izkušnje dragocena popotnica za varno prihodnost. Otroci spadajo med najbolj ranljive udeležence v prometu. Ker so manjši, so v prometu slabše vidni, sami pa težko predvidijo nevarne situacije. Vozila kasneje opazijo in ne zmorejo dobro presoditi njihove oddaljenosti ter hitrosti, prav tako težje določijo smer, iz katere prihaja zvok vozila. Njihovo ravnanje usmerjajo predvsem radovednost, čustva in dogajanje okoli njih, manj pa razum, zato morajo biti vozniki nanje vselej pozorni. Prepričani so, da jih voznik vidi, če oni vidijo vozilo, in mislijo, da se lahko ustavi tako hitro, kot se sami. V obdobjih omejitvenih ukrepov za zajezitev epidemije je na cestah manj prometa, zato je otroke nujno podučiti, da situacija na cestah ni enaka, kot so je bili vajeni v zadnjem času in z njimi obnoviti prometna pravila na poti do šole ali vrtca, kar lahko storimo že ta konec tedna.

Rumena rutka, odsevna telesa, varnostni pas in čelada

Agencija za varnost prometa in Policija opozarjata na nujnost nošenja rumenih rutic za otroke prvih in drugih razredov osnovne šole. Da bodo otroci še bolj vidni in tako bolj varni, je priporočljiva uporaba svetlejših oblačil in odsevnih teles. Posebna opozorila so namenjena nujnosti pravilnega in doslednega pripenjanja otrok v otroške varnostne sedeže, bodisi v motornih vozilih bodisi na kolesu ter na obvezno uporabo varnostne zaščitne čelade, ki jo morajo nositi otroci in mladostniki na poganjalcu, kolesu, skiroju ali rolkah do dopolnjenega 18. leta.

Pravila so za našo varnost

Agencija za varnost prometa in Policija vsem voznikom, ki se bodo po omejitvenih ukrepih zaprtja države vračali na ceste, podajata še nekaj napotkov. Zagotovijo naj tehnično brezhibnost delovanja motornega vozila. Dosledno naj spoštujejo cestno-prometne predpiseomejitve hitrosti, ustrezno varnostno razdaljo in razmere na cesti. Prav tako naj poskrbijo za pripenjanje vseh potnikov v vozilu z varnostnim pasom. Med vožnjo naj ne uporabljajo mobilnega telefona, vozijo naj pozorno, strpno in odgovorno do vseh udeležencev v prometu, trezni in zbrani. Razmere na cestah so se v zadnjem času spreminjale iz skorajda poletnih v prave zimske, april prinaša še več spremenljivega vremena, kar lahko botruje slabšim voznim pogojem in pomembno vpliva na varnost cestnega prometa. Zato je pomembno, da vozniki vnaprej predvidijo dejavnike, ki povečujejo tveganje in preverijo stanje na cestah, preden se odpravijo na pot, še opozarjata Agencija za varnost prometa in Policija.