(Ljubljana, 7. april 2021) V soboto, 3. aprila 2021, se je končala tradicionalna akcija 40 dni brez alkohola. Letos je potekala že šestnajstič, v njej tradicionalno sodeluje tudi Agencija za varnost prometa. Z geslom ’Moja poteza’ akcija letos sporoča, da preudarno in odgovorno ravnanje do sebe in drugih zahteva od nas osebno odločitev za zmernost pri pitju ali celo odpoved alkoholu za vse življenje. Izbira vsakega posameznika je, ali bo dal prednost alkoholu ali pa zdravju, dobrim odnosom, družini, službi in prijateljem. Ob koncu akcije organizatorji pozivajo, naj se odpoved pri pitju alkohola ne konča po 40 dneh, ampak naj bo to spodbuda k nadaljnjim korakom vsakega posameznika in celotne družbe proti odgovornemu ravnanju in zmanjšanju stisk zaradi zdravstvenih težav, slabih odnosov ter nasilja v družinah in prometnih nesreč vse leto.

Solidarnost z vsemi, ki trpijo zaradi alkohola na naših cestah, pri zdravju in v družinah, je z odpovedjo alkohola v času akcije po ocenah organizatorjev izrazilo več deset tisoč Slovencev. To je dobra spodbuda, saj vemo, da se je v letu 2020 poraba alkohola povečala in smo po mnenju strokovnjakov na pragu še večjega obsega težav in stisk. Slovenija je že zdaj v svetovnem vrhu po umrljivosti. V Sloveniji vsak dan izključno zaradi razlogov, povezanih s pitjem alkohola, umreta vsaj dve osebi, 10 pa je na novo sprejetih v bolnišnico. Sodelujoči posamezniki v akciji so tudi sporočili svoja mnenja, ki so zbrana na strani Mnenja sodelujočih lahko preberete na povezavi.

Agencija za varnost prometa poudarja, da so alkoholizirani povzročitelji v letošnjem letu do začetka marca povzročili 129 prometnih nesreč, v kateri je ena oseba izgubila življenje, 11 je bilo hudo, 31 pa lažje telesno poškodovanih. »V letu 2020 se je zaradi alkoholiziranih povzročiteljev pripetilo 1.364 prometnih nesreč oz. 12 % manj kot v letu 2019. Zmanjšanje beležimo tudi pri številu prometnih nesreč s telesno poškodbo in smrtjo zaradi alkoholiziranega povzročitelja (za 16 % manj v primerjavi z letom poprej). Kljub temu je v prometnih nesrečah, ki jih je povzročil alkoholiziran udeleženec, umrlo 27 ljudi,« je ob začetku akcije predstavila številke dr. Mateja Markl, univ. dipl. psih., vodja Sektorja za preventivo in vzgojo v cestnem prometu Agencije za varnost prometa.

V času epidemije covida-19 se je tveganje za čezmerno pitje alkohola še povečalo. »To je za marsikoga čas negotovosti in čas, ko se zavemo, da vsega ne zmoremo nadzorovati, kar lahko vzbuja občutke strahu, jeze, nemoči in žalosti ter povzroča stres. V takih trenutkih iščemo načine, kako bi se tega počutja znebili. Marsikdo pomisli na alkohol ali tudi poseže po njem v upanju, da bodo ti občutki izginili. Vendar alkohol ni rešitev, saj zmanjšuje odpornost, razdira odnose in osebno stisko še poveča,« jasno opozarja Karmen Henigsman, psihologinja z NIJZ, ki deluje v okviru projekta SOPA (skupaj za odgovoren odnos do pitja alkohola).

»Kljub vztrajnemu delovanju številnih organizacij je alkohol še vedno precej nedotakljiva tema, o kateri zasebno ne maramo govoriti. Z njim se spopada vsaka četrta slovenska družina, pravočasno pomoč poiščejo le redki. Čas je, da tega problema ne skrivamo, o njem spregovorimo odprto, skupaj iščemo ustrezno podporo pri reševanju stisk in s svojim zgledom obrnemo stanje na bolje. Tudi povezovanje različnih ustanov je tisto, ki daje glas stroke za zmernost, hkrati prisluhne žrtvam alkohola na cesti, zdravju in v družinah ter kaže vsem, ki so na meji ali že čez, veliko možnosti, da spremenijo svoj način življenja,« sporoča Peter Tomažič, generalni tajnik Slovenske karitas.

Akcijo 40 dni brez alkohola soorganizirajo Slovenska karitas, Javna agencija RS za varnost prometa in portal Med.Over.Net ob podpori NIJZ – projekt SOPA ter s sodelovanjem pridruženih organizacij: Društvo žarek upanja, Zavod Varna pot, Katedra za družinsko medicino – Projekt Sporočilo v steklenici, Zveza klubov zdravljenih alkoholikov Slovenije, Društvo Abstinent, Zavod Vse bo v redu. Letos se ji pridružujejo tudi Društvo UP, Skupnost centrov za socialno delo in Šahovska zveza Slovenije. Velik del aktivnosti je letos zaradi epidemije potekal na spletu. V obliki videoklipov so akcijo letos podprli člani Šahovske zveze Slovenije, med njimi Laura Unuk, svetovna šahovska velemojstrica, ki je bila letošnja ambasadorka akcije. Organizatorji so šah letos izbrali, ker je »igra misli, telesa, čustev in socialne interakcije. Šah je šport in razvedrilo, ki posamezniku ponuja razvoj pomembnih vrlin,« pojasnjuje Darja Kapš, šahovska velemojstrica in ambasadorka šaha pri Šahovski zvezi Slovenije.