(Ljubljana, 18. september 2019) V Mestni hiši v Ljubljani je v okviru Evropskega tedna mobilnosti potekala okrogla miza z naslovom Prometna varnost in trajnostna mobilnost, na kateri je aktivno sodelovala v. d. direktorice Javne agencije RS za varnost prometa Vesna Marinko. Sogovorniki na okrogli mizi so bili evropska komisarka za promet Violeta Bulc, izvršni direktor Evropskega sveta za varnost prometa Antonio Avenoso, evropski koordinator za varnost v cestnem prometu in trajnostno mobilnost Matthew Baldwin, ljubljanski župan Zoran Janković in predsednik zavoda Varna pot Robert Štaba. Strokovno okroglo mizo je vodil Igor E. Bergant.

Sogovorniki so se dotaknili številnih tem, povezanih s trajnostno mobilnostjo in prometno varnostjo: kako učinkovito se usmeritve politik Evropske unije, držav in mest minulih let uresničujejo in kateri so zgledni primeri dobrih praks, kako varna je nova mobilnost, predvsem e-skuterji in tihi električni avtomobili, kako uveljavljati nove kulture sobivanja z vidika novih potreb in razmerij med prometnimi udeleženci, kakšni sta vloga in položaj pešca kot najšibkejšega člena v prometu, tudi v luči njegove vse manjše pozornosti zaradi uporabe mobilnih telefonov in nepredvidljivega gibanja, kako izboljšati varnost in razmere za kolesarje, izpostavili pa so tudi dobre in tudi pri nas uresničljive prakse javnega prometa. V sklopu okrogle mize je potekala tudi razprava z udeleženci.

V. d. direktorice Agencije za varnost prometa Vesna Marinko je izpostavila, da sodijo pešci med bolj izpostavljene in ranljivejše udeležence v prometu, s poudarkom na otrocih in starejših udeležencih v prometu. Varnost pešcev je ena izmed prioritet nacionalnega programa in preventivnih ter vzgojnih aktivnosti Agencije, ki je tudi nosilec nacionalne preventivne akcije za večjo varnost pešcev, ki se letos začne 1. oktobra. Vse več pešcev med hojo gleda v svoj telefon, je opozorila. Gre za odvračanje pozornosti od dogajanja v prometu, saj se pešec, ki gleda v telefon namesto na cesto, običajno kasneje odzove na situacije ali pa sploh ne odreagira, na kar opozarja tudi Policija. Razširjena uporaba družbenih omrežij predstavlja tudi za pešce med hojo zelo tvegano početje. Raziskovalci ene od britanskih univerz so nedavno ugotovili, da je pozornost pešcev pri uporabi mobilnega telefona lahko zmanjšana tudi za več kot 60 odstotkov.

Agencija za varnost prometa intenzivno opozarja na tveganja in pasti, ki jih prinašajo nove oblike e-mobilnosti, seveda z vidika prometne varnosti. V Evropi vse več udeležencev v cestnem prometu uporablja električna kolesa in e-skiroje, ki razvijajo kar velike hitrosti. Pri tem pa se srečujejo tudi z vse več poškodbami predvsem med uporabniki v mestih. E-skiroji so torej vedno bolj priljubljen način prevoza, ki jih je moč opaziti tako na pločnikih, kakor tudi na kolesarskih stezah in drugih javnih površinah. Takšni načini prevozov so nedvomno tudi korak v smeri trajnostne mobilnosti v mestih, zmanjšanja prometne gneče in emisij. A upoštevati bo potrebno zakonske prilagoditve in področje ustrezno urediti, da bo omogočena varna vožnja za uporabnike, obenem pa se ne bo posegalo na poti, kjer so uporabniki pešci.

Evropska komisarka Violeta Bulc je zbrane seznanila, da se v Evropski uniji 60 % vseh prometnih nesreč zgodi v urbanih okoljih, pri tem pa 70 % vseh žrtev predstavljajo pešci. Vizija NIČ do leta 2050 je uresničljiva ob sočasnem udejanjanju različnih predpostavk in sicer: uvedba vse več obveznih asistenčnih sistemov v vozilih, urejena infrastruktura ter sodelovanje vseh ključnih deležnikov prometne varnosti. Predstavila je tudi nekatere ključne dosežke mandata, ki ga zaključuje in napovedala, s katerimi cilji se bo morala ukvarjati prihodnja sestava Evropske komisije. Poudarila je tudi pomen izobraževanja vseh prebivalcev EU in priprave ustreznih regulativnih okvirjev, ki temeljijo na prepoznavi realnih težav in izzivov na področju trajnostne mobilnosti.

Župan Mestne občine Ljubljana Zoran Jankovič je z vidika trajnostne mobilnosti v MOL zbrane udeležence seznanil, da trenutno na območju Ljubljane poteka obnova ali gradnja 33 kilometrov kolesarskih poti. Predstavil je vrsto dobrih praks in izvedenih projektov, ki so namenjeni še višji kakovosti bivanja v mestu in dejal, da je zgovorno tudi dejstvo, da je Mol že dvakrat prejela nagrado za evropski teden mobilnosti.

Matthew Baldwin, evropski koordinator za varnost v cestnem prometu in trajnostno mobilnost ter Antonio Avenoso, izvršni direktor Evropskega sveta za varnost prometa sta dejala, da je Evropski teden mobilnosti pravi čas, da se še bolj osvetli realne probleme in izzive na področju trajnostne mobilnosti. Koncept sobivanja med vozniki, pešci, kolesarji in ostalimi udeleženci je nujen, varnost v prometu pa je proces, ki se ne more zgoditi čez noč. Ukrepi, ki jih izvaja Slovenija, so pravilni in gredo v pravo smer, a potreben je določen čas, da bo napredek, ki je že bil zabeležen, še očitnejši.

Predsednik Zavoda Varna pot in podpredsednik Evropskega združenja žrtev prometnih nesreč Robert Štaba je izpostavil, da je temelj dobre prometne politike in predpogoj za Vizijo NIČ medsebojno spoštovanje in sodelovanje vseh udeležencev v prometu.