Ljubljana, 20. oktober 2025 – Zdi se, da je koledarska zima, ki nastopi 15. novembra, še precej daleč. Ali pa tudi ne, saj je nepredvidljivo vreme že pokazalo zobe. Četudi je do dne, ko zakon zapoveduje menjavo letnih za zimske pnevmatike, še kar nekaj časa, postajajo vremenski pogoji za vožnjo vsak dan bolj zahtevni, na kar morajo biti vozniki seveda ustrezno pripravljeni.
Najprej gre seveda za vse krajši svetel del dneva, ki se še krajša. Letos bomo v noči na 26. oktober ure premaknili za eno uro nazaj, od takrat bomo večji del dneva preživeli v temi. To pomeni, da so pravilno delujoča svetila na vozilu toliko bolj pomembna. Zato bodite pozorni na ta element varnosti, in če vam vozilo samo ne signalizira morebitne napake na instrumentni plošči, morate sami občasno preveriti delovanje svetil. Poleg tega, da je vaše vozilo vidno, je nujno potrebno, da tudi sami dovolj hitro opazite najbolj ranljive udeležence – pešce in kolesarje ob cesti, ki niso vedno opremljeni z odsevnimi telesi.
Ravno tako poskrbite tudi za dobro preglednost navzven s čistim vetrobranskim steklom. Le-to se v jesenskih razmerah lahko hitro orosi tudi z notranje strani – še hitreje, ko je steklo umazano. To voznik opazi kot nadležno in tudi nevarno nočno bleščanje. Navidezno čisto steklo s finim filmom prahu in druge nesnage preprosto odstranite s sredstvom za čiščenje stekel in čisto krpo. Razlika bo hitro opazna!
Jesen je tudi čas, ko postanejo bolj pomembni tudi brisalci z nepoškodovanimi in čistimi metlicami, predvsem zaradi jutranje rose (slane) in megle. V tekočino za čiščenje stekel lahko že dodate zimsko sredstvo, saj so temperature ponoči v jasnih dneh že blizu ničle, predvsem v višje ležečih krajih.
V osenčenih delih previdneje!
Z zimskimi pnevmatikami ne kaže hiteti, saj so dnevi še vedno dovolj topli in gumena zmes letnih pnevmatik ponuja dovolj elastičnosti in oprijemljivosti (ob predpostavki, da ne gre za starejšo pnevmatiko). Vendar pa je smiselno pred daljšim izletom, posebej v višje ležeče kraje, preveriti napoved. Pa tudi sicer se zavedajte, da se lahko temperatura podlage (asfalta) znatno spremeni, če zapeljete v ozko dolino, v globok gozd ali recimo na viadukt (v senci). V teh temperaturah in pri pnevmatikah, ogretih na delovno temperaturo ter v dobri kondiciji, to (še) ni nevarno. Če pa k nenadnemu padcu temperature podlage dodate še nekaj vlage ali morda suhega listja v gozdu ali blata, pa je to že lahko kombinacija, ko morate biti kar se da previdni.
Blato na cesti med polji
Podlaga lahko postane nevarno neoprijemljiva zaradi jesenskih del na poljih, ko delovni stroji in traktorji nehote na cesto prinesejo tudi nekaj blata in druge umazanije. Skupaj s prvim dežjem in nizkimi jutranjimi temperaturami je to lahko nevarna kombinacija, posebej še, če je ne predvidite dovolj hitro.
Pa tudi sicer bodite pozorni – pri temperaturah pod desetimi stopinjami potrebuje pnevmatika vašega vozila nekaj kilometrov vožnje, da je na približno optimalni temperaturi, ki zagotavlja dovolj učinkovit oprijem v zavoju in pri zaviranju. Pri Agenciji za varnost prometa (AVP) zato svetujemo, da še posebej v zgodnjih jutranjih in poznih večernih urah predvidite podobne situacije ter prilagodite hitrost in način vožnje okoliščinam in razmeram na cesti.
Zdaj je tudi čas, da preverite stanje vaših letnih in zimskih pnevmatik. Če ugotovite, da ste zdaj, ob koncu letne sezone, pnevmatike obrabili do bližine zakonske omejitve (globina dezena 3 mm), potem veste, da bo spomladi čas za nove letne pnevmatike. Še toliko bolj je pomembno, da ste pozorni pri zimskih pnevmatikah – če je globina dezena komaj kaj več od minimuma, potem jih raje menjajte takoj! Vremenske razmere, kjer se zanašate na dober oprijem, so pri zimskih pnevmatikah še toliko bolj zahtevne in nepredvidljive.
Trik s kovancem za 2 evra
Če pri sebi nimate merilnika globne profila, lahko uporabite tudi kovanec za 2 evra. Vstavite ga v kanal, in če njegova zgornja višina prekriva srebrn rob, ste še ‘na varni strani’. Vsaj teoretično. V praksi pa tak minimum pomeni, da je pnevmatika že skoraj izrabljena.
Nakup novih pnevmatik
Bodite pozorni na oznake dovoljenih pnevmatik – ne le dimenzij, pač pa tudi na hitrostni indeks (LI, črke od A do Z) in indeks obremenitve (LI – dvo- ali trimestna številka pred oznako hitrosti). Slednji je predvsem pomemben pri večjih terenski vozilih (SUV), gre pa za dovoljeno obremenitev pnevmatike (ob polno obremenjenem vozilu). Seveda je smiselno kupiti tudi čim bolj nove, sveže pnevmatike, kar lahko vidite na štirimestni številki (prvi dve označujeta teden v letu, zadnji dve pa leto). In še – na vsaki osi vozila morata biti dve identični pnevmatiki. Pri AVP pa svetujemo, da so vse štiri pnevmatike istega proizvajalca in tipa. Če boste vozili v tujino, pa morate pri nakupu tudi vedeti, da nekatere države za zimsko pnevmatiko priznavajo le, če ima ob oznaki M+S še stilizirano oznako gore s snežinko!
Ostanite varni na poti tudi v hladnejših dneh!