(Ljubljana, 14. oktober 2021) Agencija za varnost prometa je na družbenih omrežjih Twitter, Facebook in Instagram izvedla anketo, na kakšni razdalji ljudje redno uporabljajo e-skiroje kot način prevoza. Možna odgovora sta bila do 10 kilometrov in nad 10 kilometrov, delež respondentov pa je skorajda enak. Nekaj več respondentov, voznikov e-skirojev, dnevno vozi na razdalji do 10 km, teh je 54 %, nekaj manj kot polovica, 46 % respondentov, pa e-skiro uporablja za daljše razdalje. Pri odgovoru, ki se nanaša na razdalje, daljše od 10 kilometrov, so respondenti navedli, da ga uporabljajo tudi za razdalje 30 kilometrov in več. Ob izvedeni anketi je Agencija za varnost prometa prejela tudi komentarje, da e-skiroja ne uporabljajo in da uporabi teh prevoznih sredstev v prometu nasprotujejo, saj menijo, da so zelo nevarni.
Agencija znova poudarja, da je z vidika varnosti vseh udeležencev pomembno zakonsko določilo, da mora imeti voznik e-skiroja ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike. Ne glede na to, da je uporaba zaščitne čelade obvezna do 18. leta, Agencija priporoča uporabo vsem voznikom e-skirojev, saj so posledice padcev (poškodbe obraza in glave) praviloma težje. Uporabniki e-skirojev med vožnjo ne smejo ovirati ali ogrožati pešcev in kolesarjev. Nanje pa morajo biti še posebej pozorni vozniki motornih vozil. Pri prehitevanju e-skirojev morajo dosledno upoštevati minimalno bočno razdaljo, ki po novelaciji zakona znaša 1,5 metra in prehitevanje izvesti, le tedaj, ko je to povsem varno. Zaradi majhne površine silhuete so uporabniki e-skirojev tudi slabše vidni.
Neupoštevanje pravil o prednosti in neprilagojena hitrost tudi med vozniki e-skirojev
Vozniki e-skirojev morajo upoštevati, da je ob zaviranju, sploh pri višjih hitrostih, e-skiro nestabilen. Njihova kolesa so majhna in občutljiva na razne neravnine (razpoke na vozni površini, dvignjene dele na vozni površini) in ovire na vozni površini (kamenje in podobno), zato so lahko prej podvrženi padcem. Statistika nesreč z udeležbo e-skirojev kaže na porast nesreč v zadnjih dveh letih. V letu 2020 je bilo zabeleženih 50 prometnih nesreč z e-skirojem, 31 so prometno nesrečo povzročili sami (62 %), samo 6 udeležencev je uporabljalo zaščitno čelado. Dve osebi sta bili hudo telesno poškodovani, 36 pa lažje telesno poškodovanih. V letošnjem letu je bilo do konca avgusta zabeleženih že 64 prometnih nesreč z udeležbo e-skiroja, julija in avgusta kar 39. Vozniki e-skirojev so sami povzročili kar 40 od 64 prometnih nesreč (62,5 %). 9 oseb je bilo hudo poškodovanih, 46 pa lažje telesno poškodovanih.
UKC Ljubljana sicer beleži največ poškodb glave in udarcev v prsni koš. Najpogostejši vzroki prometnih nesreč z udeležbo uporabnikov e-skirojev so neupoštevanje pravil o prednosti, neprilagojena hitrost, napačna stran/smer vožnje. Pri povzročiteljih so bile v letu 2020 izstopajoče starostni skupini od 18-24 let, od 24-34 let ter 34-44 let. Med vsemi udeleženci-uporabniki e-skirojev, ki so bili udeleženi v prometnih nesrečah, so prav tako izstopajoče te tri starostne skupine.
Previdnost na površinah, kjer si prostor delijo pešci, kolesarji in e-skiroji
Voznike e-skirojev tako posebej opozarjamo na skrajno previdnost do najbolj izpostavljenih udeležencev, to je pešcev, saj so e-skiroji skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri, zato lahko pride do neustreznih ali prepoznih reakcij pešcev oziroma drugih udeležencev v prometu. Opozarjamo, da je največja možna mera previdnosti potrebna na mešanih prometnih površinah, kjer si prostor delijo kolesarji, pešci, vozniki e-skirojev in drugi udeleženci. V takšnih območjih lahko vozijo z maksimalno hitrostjo pešca, torej do največ 5 km/h. Pešce naj nase opozorijo z zvočnim signalom. Vozniki e-skirojev naj med vožnjo ne uporabljajo slušalk ali mobilnega telefona, saj to odvrača pozornost od dogajanja v prometu. Tako zlahka spregledajo pešca, otroka na poganjalcu ali druge izpostavljene skupine udeležencev.