(Ljubljana, 4. oktober 2023) Letošnja jesen nas razvaja s toplimi sončnimi dnevi, tudi srednjeročne napovedi kažejo na stabilno vreme. Vendar pa so razlike med jutranjimi in dnevnimi temperaturami tako v ozračju kot na vozišču že precej velike, česar se morajo zavedati predvsem vozniki motornih koles. Izziv za vožnjo predstavlja tudi nizko popoldansko sonce, ki voznika lahko zaslepi, vse krajši je tudi dan. Na vozišču je odpadlo jesensko listje, zaradi del na njivah je tam mogoče pričakovati tudi zemljo in kamenje. Vozišče se od jutranje rose in nočne vlage počasneje suši, če pa je prejšnji dan močneje deževalo, naslednji dan na izpostavljenih mestih lahko pričakujemo nanose peska in zemlje. Podatki o varnosti motoristov trenutno izkazujejo boljše stanje, kot v enakem obdobju lani. Do 3. 10. letos je življenje izgubilo 7 voznikov motornih koles, hudo telesno poškodovanih je bilo 107, lani pa je v enakem obdobju umrlo 11 voznikov motornih koles, hudo telesno poškodovanih pa je bilo 130.
Hrvaško združenje motoristov Karavana za život – bikeri na cesti, ki mu predseduje Mladen Stjepan Stipko Vitković, je svojim članom namenil zapis, s katerim ozavešča o varni vožnji v jesenskih razmerah. Objavljamo prevod in priredbo, ki jo je pripravil prof. dr. Tomaž Tollazzi.

 

S prvimi jesenskimi dnevi …

…prihajajo trenutki, ko nekateri razmišljajo o tem, da bodo pripravili svojega jeklenega konjička na zimsko spanje, nekateri lovijo zadnje sončne žarke, nekateri pa o tem sploh ne razmišljajo.

Slednjim podajamo nekaj nasvetov.

  • S prihodom jeseni prihaja tudi deževje, ki v kombinaciji z odpadlim listjem predstavlja veliko nevarnost za spodrsavanje, drsenje, padce …
  • Pnevmatike, ne glede na to kako kakovostne so, ne bodo zdržale večjih kotov nagibov na taki podlagi in bodo spodrsavale. Imejte to v mislih pri vožnji! Posebno pozornost posvetite stanju pnevmatik na koncu motoristične sezone!
  • Jutranja rosa povzroča, da je vozišče zelo slabo oprijemljivo; ‘’trde pnevmatike’’ je potrebno dobro ogreti oz. ‘’razvoziti’’ pred jutranjo vožnjo, saj taka podlaga ne odpušča napak. Pnevmatike se ne ogrevajo s ‘’cik-cak’’ vožnjo temveč samo z daljšo vožnjo.
  • Obilnejšega jesenskega deževja trenutno še ni, toda ko bo nastopilo, pričakujte, da so listje, pesek in vlažno vozišče eden od največjih povzročiteljev padcev v tem letnem času!
  • Jesensko oranje, traktorji in druga kmetijska mehanizacija nanašajo na vozišče zemljo, ki, v kolikor se je ne očisti s koles, predstavlja veliko nevarnost za motoriste, še posebej v krivinah!
  • Pnevmatike… odvozili ste sezono srečni in zadovoljni, vendar ste obrabili pnevmatike. Prosimo vas, da v jesensko obdobje ne vstopate z mislijo ‘’eh, saj bodo zdržale do spomladi’’. Tak način razmišljanja vas vodi najmanj v servisno delavnico, če ste že imeli tako srečo, da ste ostali nepoškodovani. Če imate obrabljene pnevmatike, raje parkirajte motorno kolo v garažo in pričnite z varčevanjem za nove.
  • Če vas ostali motorizirani udeleženci v prometu ne vidijo poleti, potem bodite prepričani, da vas bodo jeseni še manj. S svojih parkirišč vozijo z zamegljenimi ali zarošenimi stekli, od doma se v službo odpravljajo v temi, v prometu je manj motoristov, zato vas ‘’manj pričakujejo’’.
  • Vožnja v skupini – če ste do sedaj vozili na določeni varnosti razdalji, jo odslej še povečajte, hladnejši dnevi rezultirajo v počasnejših refleksih. Diski, zavore, vizirji so vlažni in megleni kar vpliva na zavorno pot in preglednost!
  • Vizir mora vedno biti čist. Samo ”čist” pogled je pravilen pogled.

Hitrost vožnje resnično prilagodite razmeram na cesti, ker če kdaj, potem zdaj lahko pričakujete:

  • obdobje jesenskih del na poljih – blato od kmetijske mehanizacije na vozišču,
  • padanje kamenja na vozišče – zaradi velikih temperaturnih razlik dan-noč prihaja do krušenja skal,
  • pesek na vozišču,
  • v določenih predelih lahko ob nizkih jutranjih ali večernih temperaturah ter na senčnih legah naletite na poledenelo vozišče,
  • listje na vozišču + vlaga = držite motor v pravokotni legi, ne nagibajte se enako kot poleti! Nagibali ste se celo poletje in pri tem uživali, zdaj uživajte v jesenskih barvah, ne v hitrosti!
  • ne boste verjeli, ampak kmalu bodo orehi … z dreves že odpadajo kostanji, želodi in drugi jesenski plodovi. Nenadna ovira, ki se ji ne morete izogniti, lahko spravi motorno kolo iz ravnotežja in privede (veliko večino voznikov) do paničnega zaviranja, ki se konča vsaj s prehodom na nasprotno smerno vozišče,
  • jutranje temperature asfalta v notranjosti države so že okoli 5oC, temperatura dobro ogretih pnevmatik pa okoli 70o Pnevmatike se v takih pogojih zelo hitro hladijo. Če vstopate v desno krivino, se leva stran pnevmatike ohladi na približno 50oC in obratno. Zaključek je torej: počasi in pozorno!

Osnovno o pnevmatikah v tem letnem času:

  • tlak v pnevmatikah preverite vsaj enkrat tedensko,
  • ne vozite z izrabljenimi pnevmatikami; stična površina med pnevmatiko in voziščem je velikosti osebne izkaznice, oglejte si to ”površino” – od tega je odvisno vaše življenje,
  • sledite navodilom proizvajalca o tlaku v pnevmatikah. Največja odstopanja naj bodo ± 0,2 bara. Hitra vožnja in obteženo motorno kolo zahtevajo večji tlak, vožnja v krivinah manjšega!

Še posebno pozornost je potrebno nameniti:

  • bližini bencinskih servisov – nevarnost zdrsa: vozila, tovornjaki, delovni stroji … včasih zgubljajo gorivo v krivinah (pogovorno ”iberlauf”). Zelo nevarno, zato bodite pozorni 1 km pred in po bencinskem servisu,
  • prehodom za pešce, vzdolžnim neprekinjenim in prekinjenim črtam: če nimajo zadostne oprijemljivosti, so zdrsne,
  • pred semaforji: bodite pozorni na olja, ki bi lahko bila na mestu, kjer vozila zavirajo, to pa je ravno pred semaforji,
  • pnevmatika se ogreje z daljšo vožnjo in ne s ”cik-cak” vožnjo. Če je za ogrevanje pnevmatik poleti bilo dovolj 2 km, v jesenskem času potrebujete 10 km. Šele takrat bo pnevmatika imela lastnosti, na katere ste navajeni!
  • motornega kolesa ne ogrevajte na mestu, temveč z vožnjo. Na mestu motorno kolo ogrevajte največ 10 – 15 sekund. Zakaj? Zato, ker se motorno olje ”razprši” po mestih na katerih mora biti za ta čas, vse ostalo pa je škodljivo za motor. Ni boljšega načina podmazovanja od vožnje, še posebej, če vemo, da se voda (antifriz) zagreje bistveno prej kot olje.
  • Preverite hladilno tekočino, dolijte jo po potrebi, izmerite do koliko ”minusa” drži, saj antifriz nima samo naloge preprečevanja zmrzovanja temveč tudi funkcijo zaščite hladilnega sistema od korozije. To lastnost antifriz (veliko njih) zgubi po dveh letih.
  • UPORABLJAJTE ODSEVNE JOPIČE IN LUČI – naj vas drugi vidijo na cesti!

Vem, da vozniki motornih koles poznate veliko od navedenih stvari, toda ponavljanje je mater modrosti, zato se učimo, dokler živimo.

Vsem želim varno vožnjo in da se varno vrnete domov.

Mladen Stjepan Stipko Vitković,

predsednik združenja Karavana za život, Hrvaška