Agencija za varnost prometa in Policija 9. oktobra 2023 pričenjata drugo letošnjo nacionalno preventivno akcijo
(Ljubljana, 6. oktober 2023) Mobilni telefoni so eden izmed večjih motilcev pozornosti v prometu, ki dokazano povečujejo tveganje za nastanek prometnih nesreč. Vozniki različnih prevoznih sredstev ob uporabi mobilnih telefonov, multimedije in ob drugih distrakcijah ne tvegajo le nesreče, temveč pogosto povzročajo tudi zastoje v prometu. Agencija za varnost prometa in Policija v času od 9. do 15. oktobra 2023 izvajata preventivno akcijo »Varno brez telefona v prometu«. Letos do konca septembra je policija ugotovila 18.478 kršitev po 35. členu Zakona o pravilih cestnega prometa. V celotnem lanskem letu jih je bilo 25.670, leto pred tem pa za skoraj četrtino več (23 %), oziroma kar 33.297. Trend upada je mogoče pripisati poostreni zakonodaji, nadzoru Policije in ozaveščanju Agencije skozi vse leto. Med kršitelji tudi letos izstopa starostna skupina od 35-44 let, ki s 30 % predstavlja skoraj tretjino kršiteljev, sledita skupini od 25-34 let s 23 % ter od 45-54 let z 22 %. Glede na vrsto udeleženca je bilo med vozniki osebnih vozil 11.913 kršiteljev (64,5 %), voznikov tovornih vozil je bilo 4.887 (26,4 %), med vozniki e-skirojev je bilo odkritih kršiteljev 24, med kolesarji pa 526. Podatki Statističnega urada RS razkrivajo, da je bilo ob koncu zadnjega četrtletja lani v Sloveniji že skoraj 2.7 milijona uporabnikov mobilnega omrežja. Na letni ravni se je njihovo število dvignilo za 3 %.
V času akcije bo Policija nadzirala uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav ter opreme (tablic, prenosnih računalnikov, slušalk), ki motijo voznikovo vidno ali slušno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Poleg tega bodo pozorni tudi na druge prekrške, predvsem tiste, povezane z izpostavljenimi udeleženci v prometu, pešci, (e-)kolesarji, vozniki e-skirojev. V tem obdobju poteka tudi skupna akcija evropskih prometnih policij ROADPOL, imenovana Focus on the Road. V sodelovanju s SPV Mestne občine Ljubljana bo agencija v jesenskih in zimskih mesecih ozaveščala z nadcestnimi transparenti pod skupnim okriljem Varno v jesen in zimo, ki opozarja tudi na uporabo mobitela v prometu. Tveganje za nastanek prometne nesreče se ob uporabi mobilnega telefona po različnih mednarodnih raziskavah poveča od 4x-23x. Agencija za varnost prometa in Policija zato pozivata: »Udeležba v prometu je aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso pozornost! Klic, sporočilo, pregledovanje in objave na družbenih omrežjih naj počakajo. Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!«
O digitalni zasvojenosti smo se podrobno pogovarjali tudi v podkastu #odjavise Suzane Grabec:
RADIO, KLIMATSKA NAPRAVA, PREHRANJEVANJE, LIČENJE…
Pozornost voznika od prometnega okolja odvrača vrsta opravil, poleg aktivne uporabe mobilnega telefona tudi nastavljanje ali upravljanje s sistemi v avtomobilu, kot je radio, multimedija in navigacijski sistem. Prav tako med distrakcije sodi prehranjevanje, ličenje, kajenje, iskanje stvari v avtomobilu.
Še posebej morajo biti pozorni poklicni vozniki, ki so izpostavljeni večjemu naboru motenj znotraj vozila. Če k temu prištejemo še dejavnik utrujenosti, je tveganje za nastanek prometne nesreče še toliko večje.
Kaj vse vpliva na kognitivne sposobnosti voznika, je ugotavljala dr. Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru v doktorski nalogi z naslovom Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila. V terenskem eksperimentu so 23 udeleženih voznikov v realnem okolju izpostavili 15 motnjam znotraj vozila: uporabi mobilnega telefona (prostoročno ali običajno), nastavljanju ali upravljanju s sistemi v avtomobilu ter iskanju stvari v avtomobilu. Z vidika odvrnjene pozornosti od prometnega okolja je najbolj problematična uporaba mobilnega telefona (branje in pošiljanje SMS-sporočila, ogled posnetka) ter nastavljanje sistemov znotraj avtomobila, kjer prednjačita radio in navigacijski sistem. Pri teh nalogah so vozniki skozi vetrobransko steklo gledali le tretjino časa. Pri nastavljanju klimatskega sistema so vozniki stran od ceste gledali polovico časa.
5 SEKUND NEPOZORNOSTI PRI 60 KM/H = NA SLEPO PREVOŽENIH 83 METROV
Če smo nepozorni le 5 sekund pri hitrosti 60 km/h v tem času prevozimo razdaljo več kot 83 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozimo več kot 180 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe in vse druge udeležence prometa.
Med vožnjo zato ne upravljajte s telefonom, ne pregledujete družbenih omrežij, si ne zapisujete opomnikov, ne brskajte po spletnih straneh, ne fotografirajte ali snemajte, saj je vožnja aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso pozornost! Osredotočite se na varno vožnjo in varno udeležbo v prometu, spoštujte pravila in predpise, pazite nase in drug na drugega!
V primeru nujne uporabe mobilnega telefona se ustavite na varnem in primernem mestu zunaj vozišča in pot nadaljujte šele, ko končate s pogovorom.
KAJ VSE GRE LAHKO NAROBE?
Pri voznikih ob aktivni uporabi mobitela različne študije ugotavljajo do 50 % slabši reakcijski čas kot pri vožnji v normalnih pogojih:
- Daljši zavorni čas
- Menjava voznih pasov brez nadzora (»vijuganje« po cesti)
- Vožnja na prekratki ali neustrezni varnostni razdalji
- Tempo vožnje ni enakomeren – pogosto je povzročanje zastojev
- Počasnejše ali neustrezno zaznavanje prometne signalizacije
DIGITALNI ZMOBIJI, V PROMETU ODSOTNI, S PREPOZNIMI REAKCIJAMI
S telefonom v rokah in slušalkami v ušesih pa vse bolj ogrožajo lastno varnost in varnost drugih tudi pešci. Pravočasnost in ustreznost reakcij pešcev je lahko ob uporabi mobilnih telefonov in pregledovanju družbenih omrežij zmanjšana tudi do 60 odstotkov, ugotavljajo različne mednarodne študije.
Pešci ob aktivni uporabi mobilnega telefona hodijo bolj nekoodrinirano, ne spremljajo prometne signalizacije in dogajanja v prometu. Digitalni zombiji so pešci, ki sta jih digitalna tehnologija in neprestana prisotnost na družbenih omrežjih tako zasvojili, da se niti ne zavedajo, da lastno varnost postavljajo na kocko vsak trenutek udeležbe v prometu.
Ena od nedavnih študij v Avstriji se je osredinila na otroke in mladostnike z mobilnimi telefoni v prometu in sicer na prehodu za pešce pred eno od šol na Dunaju. Skoraj polovica od 3.000 otrok je med prečkanjem ceste čez prehod za pešce aktivno uporabljala mobilni telefon. Na cesto so stopili, ne da bi se prepričali, ali je to sploh varno, brez pogleda levo-desno-levo in brez vzpostavitve očesnega kontakta z voznikom. Tudi slušna pozornost je za varnost pešca izjemno pomembna!
VOZNIKI, POZOR!
Vozniki naj bodo najprej sami pozorni na dogajanje v prometu po načelu roke na volanu, pogled na cesti in dogajanju ob njej in misli pri zbrani vožnji.
Na ta način bodo ustrezno reagirali, ko bodo opazili druge udeležence, ki ob uporabi mobilnega telefona ali slušalk niso pozorni. Govorimo predvsem o prečkanju semaforiziranega prehoda za pešce pri rdeči luči, ali o tem, da pešec stopi na cesto, kjer je nesemaforiziran prehod, ne da bi se prepričal, ali to lahko varno stori. To je pomembno tudi v primeru, ko pešec nenadoma stopi iz površine, namenjene pešcem, na površino, namenjeno kolesarjem in voznikom e-skirojev. Če vidite, da vas pešec ne opazi, da ne vzpostavi očesnega stika z vami, ker je zatopljen v telefon, ima slušalke v ušesih, je nujna še posebna previdnost, pozornost in strpnost, opozarjata Agencija za varnost prometa in Policija.
Videovsebine
Terenski eksperiment – nastavljanje klimatske naprave: https://youtu.be/CrS87JVFuAA
Terenski eksperiment – nastavljanje radia v vozilu: https://youtu.be/AGZSg5xyz-4
Terenski eksperiment – branje in pošiljanje sporočila med vožnjo: https://youtu.be/7aFhXlVukIM
E-skiro in slušalke/mobitel: https://youtu.be/LUT6gh0l3zM
Pešci in mobilni telefon: https://youtu.be/tcT219LBUUs
Uporaba telefona in varnostna razdalja: https://youtu.be/_TgpVE7Xk9E
Za volanom ne bodite za ekranom: https://youtu.be/zlArOMr0rVA
Varno brez telefona: https://youtu.be/kXuNUqvbj5c