Pognati pedala kolesa brez zaščitne čelade na glavi bi moralo pri vsakem kolesarju vzbuditi nelagodje. Ki izvira iz privzgojene in sprejete samoobveze za nošenje čelade. Naj uporabo zapoveduje bistra glava, ne le zakon. Seveda podobno velja tudi za motoriste – čelada naj bo pravilno na glavi tudi na krajših poteh.

Zaščitna čelada je  ključnega pomena za varno udeležbo v prometu – otrok in odraslih. Vsak trk ali padec s kolesom lahko namreč povzroči poškodbe glave, ki puščajo trajne posledice. In pri tem ni nujno, da  gre za trk ali padec pri visoki hitrosti! Čelada lahko namreč ublaži posledice poškodbe glave od 40 do 70 odstotkov. In to so odstotki, ki štejejo! Prav z dobrim zgledom lahko tudi odrasli pomagajo mlajšim, da nošenje čelade sprejmejo kot samo po sebi umeven element udobne varne vožnje. Začne se s poganjalčkom, običajnim skirojem, kolesom, nadaljuje z e-skirojem, mopedom, konča pri motorju.

kolesarska čalada

Izbrana čelada mora ustrezati vsem standardom, ki jih zapoveduje EU. Načelno velja za kolesarske čelade (evropski) homologacijski standard EN 1078 iz leta 1997, ki so ga posodobili še leta 2012. Ta določa minimalne zahteve, ki jih mora izpolniti čelada, da zavaruje kolesarjevo glavo (otroški standard ima oznako EN 1080). Toda še tako varno in prepričljivo izdelana čelada ne bo pomagala, če je ne znate pravilno izbrati.

Ko gre za čelado za vsakdan in za potrebe mobilnosti, je smiselno izbrati čim lažjo in čim bolj udobno čelado; ko gre za rekreacijo ali športno kolesarstvo, so zahteve spet drugačne. Čelada za enduro je na primer vzdržljivejša, težja, z izrazitejšo zaščito za teme in ušesni predel, čelada za cestno kolesarstvo izpolnjuje tudi aerodinamičen zahteve, je lažja in bolj zračna, … Seveda vas bosta ena in druga odlično zaščitili tudi na poti do službe in nazaj, toda namenska oblika in teža bi vas znali ob vsakodnevni rabi zmotiti. Podobno velja tudi za čelade za druge oblike mikromobilnosti.

Na e-skiroju razmislite o čeladi z zaščito brade

In prav zaradi teže poškodb, ki izvirajo iz dokaj visokih hitrosti in dobrih pospeškov ter specifičnih (tehničnih) lastnosti e-skirojev, kot so kolesa majhnega premera, visoko težišče, skromno zaostajanje prednjega kolesa, ozko krmilo, … je uporaba čelade na e-skiroju tudi po 18. letu starosti zelo priporočljiva – kar je tudi stališče Agencije za varnost prometa. Slednje izhaja tudi iz ugotovitev Policije, da se je letos uporaba čelade zmanjšala za kar 18 odstotkov! In še – glede na pogostost poškodb glave, posebno čeljusti, zobovja, … pa v Agenciji za varnost vsekakor pri intenzivnejši rabi e-skiroja svetujemo uporabo integralne (full-face) čelade, ki zaščiti tudi spodnji del čeljusti. Še najbolje se obnese kolesarska čelada za enduro ali spust, mnoge imajo celo možnost odstranitve zaščite brade, ko gre za bolj nezahtevno rabo. Učinkovita bo tudi klasična motokros čelada. To je priporočljivo predvsem za tiste voznike e-skiroja, ki večkrat vozijo po desnem robu ceste (kadar ni kolesarskega pasu ali kolesarske steze), ki je lahko polna peska, umazanije, pa tudi lukenj in razpok, ki zmanjšujejo stabilnost in tako povečujejo tveganje padca.

Tudi po navedbah Uroša Tominca, dr. med., iz UKC Ljubljana, ki se ukvarja s poškodbami med vožnjo e-skirojev, je največ le-teh zaradi padcev. Gre pa v glavnem za poškodbe mišično-skeletnega sistema (podobne vožnji z navadnimi skiroji). Povečini gre za mlade voznike, uporaba zaščitne opreme (čelada) pa je slaba. Tudi dr. Tominc ugotavlja, da je potrebno urediti zakonodajo na tem področju in promovirati varno rabo e-skirojev, saj število poškodb narašča.

Kako izbrati pravilno?

Ko ste se odločili z zunanji izgled in namembnost, je predvsem pomembna velikost čelade. Velikost je mogoče izmeriti s šiviljskim metrom  – nad obrvmi (centimeter ali dva) in nad višino ušes. Za natančno prileganje pa je potem običajno zadolžen sistem mikro prilagajanja preko vrtljivega kolesca na zadnji strani čelade (sistem BOA), s katerim je mogoče natančno prilagoditi objemanje, da čelada čvrsto sede na glavo (spet ne tako, da vas bo bolela glava). Prilagoditi je treba še pašček za zapenjanje, ki ima obliko črke V in poteka ob ušesih. Tudi tega je mogoče prilagoditi, da je spodnje del črke V tik pod ušesi. In naposled še pašček za zapenjanje pod brado. Dolžino prilagodite glede na sistem, pašček pa naj bo pod brado zapet tako tesno, da pod njega brez težav porinete prst.

Tudi pri vožnji motorja – čelada naj bo vedno na glavi

Zaščitno vlogo bo čelada izpolnila le, če bo – čvrsto pripeta na glavi. Izgovori  – skočim samo do trgovine, do soseda, … naj vas ne premamijo. Tudi če ste sami previdni, ni nujno, da bodo tako prizanesljivi in previdni tudi drugi udeleženci v prometu.

Čelada je hkrati edini obvezni del varovalne opreme in tudi najpomembnejši. Zatorej pazljivo in preudarni pri izbiri, kjer je ravno tako treba biti pozoren na všito homologacijo. Še vedno so v prodaji čelade z oznako ECE 22.05, ki so povsem ustrezne, vse novo homologirane čelade pa morajo od 2024 biti homologirane z novo oznako ECE 22.06. Gre za zahtevnejši standard, ki nudi uporabniku tudi več zaščite, saj mora prestati tudi več in bolj zahtevne teste za skladnost (na primer odpornost vizirja ob udarcu).

Vsekakor in ne glede na standard, ki ga boste izbrali – čelada mora biti ustrezne velikosti (tu niti ni večjih razlik med pravili izbire drugih tipov čelad) – in se mora tesno prilegati obrazu, predvsem v predelu ličnic. Pri Agenciji za varnost prometa svetujemo in priporočamo zaprto, torej integralno čelado, ki najbolj zavaruje obraz in glavo, tudi pri motorjih skromnejše moči in mopedih. Ob tem pa ponuja največ zvočnega udobja in največ zaščite pred zunanjimi vplivi (prah, dež, mrčes, …). Zato naj bo vizir čim bolj prozoren, čelada pa naj ima vgrajen sončni ščitnik oziroma dodatni zatemnjen vizir.

Foto: Dreamstime, Matjaž Korošak