V okviru projekta PRAISE, ki poteka pod okriljem Evropskega sveta za varnost prometa, je izšlo sedmo poročilo. Poročilo široko obravnava temo spopadanja z utrujenostjo med vozniki tovornih vozil. Prometne nesreče, pri katerih so udeležena tovorna vozila, imajo običajno hujše posledice, prav zaradi velikosti in mase vozila. Povprečno število smrtnih žrtev med vozniki tovornih vozil v EU je 10.9 smrtnih žrtev na milijon prebivalcev, in se razlikuje od države do države (npr: v Sloveniji 3.5 smrtnih žrtev, na Slovaškem pa kar 36.3 smrtnih žrtev na milijon prebivalcev).

 

Sedmo PRAISE poročilo: Spopadanje z utrujenostjo pri voznikih tovornih vozil

5. 12. 2011

V okviru projekta PRAISE, ki poteka pod okriljem Evropskega sveta za varnost prometa, je izšlo sedmo poročilo. Poročilo široko obravnava temo spopadanja z utrujenostjo med vozniki tovornih vozil. Prometne nesreče, pri katerih so udeležena tovorna vozila, imajo običajno hujše posledice, prav zaradi velikosti in mase vozila. Povprečno število smrtnih žrtev med vozniki tovornih vozil v EU je 10.9 smrtnih žrtev na milijon prebivalcev, in se razlikuje od države do države (npr: v Sloveniji 3.5 smrtnih žrtev, na Slovaškem pa kar 36.3 smrtnih žrtev na milijon prebivalcev).

Podatki kažejo, da se je 26 % prometnih nesreč z udeležbo tovornega vozila zgodilo na avtocestah, 56 % na cestah izven naselja in 13 % na cestah v naselju. Največ smrtnih žrtev pri prometnih nesrečah z udeležbo tovornih vozil je voznikov osebnih avtomobilov, sledijo pa vozniki tovornih vozil, pešci, kolesarji in vozniki enoslednih motornih vozil. Raziskave kažejo, da je pri prometnih nesrečah zaradi človeške napake, le četrtina povzročiteljev voznikov tovornih vozil. Glavni vzroki prometnih nesreč so neprilagojena hitrost, neupoštevanje pravil o prednosti in nepravilni manever pri menjavi voznih pasov – pri teh glavnih vzrokih, pa je velikokrat prisotna tudi utrujenost voznika.

V Nemčiji, na Finskem in v Veliki Britaniji so bile opravljene empirične raziskave, kjer so analizirali dejavnike: utrujenost, ”zaspati za volanom” in motnje pozornosti. Rezultati raziskave so pokazali, da so ti dejavniki v večji meri prispevali k prometnim nesrečam, kot prikazujejo policijske statistike. Prometne nesreče, ki jih povzročijo utrujeni vozniki, se največkrat zgodijo na dolgih poteh in monotonih cestah, med 2. in 6. uro ter med 14. in 16. uro.

Utrujenost se kaže v slabšem odzivnem času, zmanjšani sposobnosti za vožnjo, zmanjšani zmožnosti ohranjanja varnostne razdalje in zmanjšani pozornosti posvečeni vožnji. Voznik, ki je buden več kot 17 ur predstavlja enako tveganje kot voznik pod vplivom alkohola pri stopnji 0.5 g/l. Ugotovitve iz raziskave kažejo, da je utrujenost voznika pomemben dejavnik pri okvirno 20 % gospodarskih vožnjah. Vozniki tovornih vozil večkrat poročajo, da so bili utrujeni za volanom (23 %) kot vozniki osebnih avtomobilov (10 %). Na splošno pa vozniki tovornih vozil vozijo na daljših poteh, vozijo pod časovnim pritiskom in večkrat opravljajo tudi druge naloge med vožnjo (npr: uporaba mobilnega telefona, prehranjevanje, pitje itd.). V poročilu so predlagane tudi nekatere rešitve za voznike tovornih vozil, kot so: primeren urnik oz. čas vožnje, načrtovanje poti, dosledna uporaba tahografov, uporaba novih tehnologij in drugo.

Sedmo PRAISE poročilo ikona pdf