(Ljubljana, 11. april 2024) Agencija za varnost prometa (AVP) je pripravila drugi spomladanski webinar Praktični nasveti za praktično vse motoriste, ki se ga je udeležilo kar 100 motoristk in motoristov. Uvodoma je udeležence pozdravila mag. Simon Felser, ki je poudarila pomen časa, ki ga motoristi namenijo za izobraževanje in praktično usposabljanje, kot najboljšo naložbo v lastno varnost. Posledično se le-ta odraža tudi v stanju prometne varnosti voznikov enoslednih motornih vozil, ki se v zadnjih dveh letih pomembno izboljšuje. Aktualne teme, ki bi jih moral poznati vsak motorist, so zajemale natančna navodila za prvo pomoč skozi raznovrstne praktične izkušnje enega najizkušenejših motoristov-reševalcev pri nas, Danijela Andoljška. Luka Žunec, strokovni sodelavec AVP in trener varne vožnje je spregovoril o najpogostejših mitih motociklizma, Igor Mihajlik, zunanji sodelavec AVP in trener varne vožnje, pa je podrobno pojasnil, kako najbolje in najvarneje peljati skozi ovinke in zakaj je to pomembno.

Agencija za varnost prometa je pripravila nov video, v katerem je podanih nekaj smernic za pregled motocikla pred vsako vožnjo in nastavitve motornega kolesa.

Daljši video

Zaradi GDPR YouTube potrebuje dovoljenje za prikaz. Več o tem si lahko preberete na strani Politika zasebnosti.

Krajši video

Zaradi GDPR YouTube potrebuje dovoljenje za prikaz. Več o tem si lahko preberete na strani Politika zasebnosti.

 

Verjamemo, da bi jih moral poznati vsak motorist. Hkrati svetujemo, da se v primeru nejasnosti obrnete na pooblaščene serviserje in da vse zahtevnejše posege prepustite strokovnjakom. Poleg videa smo pripravili podrobnejše smernice, s katerimi si motoristi lahko pomagajo pri nastavitvah motocikla. Dokument je objavljen na povezavi:

https://avp-rs.si/prenosi/smernice-za-nastavitev-motornega-kolesa.pdf

Danijel Andoljšek, motorist-reševalec, je predstavil nujne ukrepe prve pomoči pri poškodovanem motoristu. Življenje poškodovanega je pogosto odvisno od naključnih mimoidočih. »Če naletite na prometno nesrečo, najprej označite mesto nezgode in pokličite 112 (kdo kliče, zakaj, kaj se je zgodilo, kje se je zgodilo, koliko je poškodovanih). Nepisan mednarodni znak je čelada na cesti, zato svojo čelado položite na mesto, kjer bo opozarjala druge voznike, da se je zgodila prometna nesreča z udeležbo motorista. V kakšnem stanju je poškodovanec? Preglejmo pozorno prav vse! Če poškodbe niso zelo hude, se bo poškodovanec sam želel posesti ali premakniti na rob cestišča in je torej pri zavesti. Skušamo vzpostaviti stik, tako, da se približamo frontalno.

Ali je prisotna krvavitev?

DA – poskušamo jo zaustaviti. Če je krvavitev obilna, krvavi iz arterije in imamo le nekaj minut časa, zato jo je treba nemudoma ustaviti. Pritisnite z vso močjo na mesto, od koder ponesrečenec hudo krvavi. V prvi pomoči so prvi sterilni povoji, odpreti bo potrebno še druge pripomočke. Uporabite še trden predmet (les, kamen, plastika primerne oblike) in zategujte, da naredite kompresijsko obvezo. Prevezo uda naredimo v primeru odtrganin (denimo pod obcestno zaščitno ograjo), trak je treba zategniti 5-7-krat, najlažje s trikotno ruto, ki jo zložimo v približno 3-5 centimetrov širok trak in vzvodom (palico). Tako uspešno stisnemo arterijo, ne sme pa vzvod popustiti. Skušajte si zapomniti, kdaj ste jo namestili. Približen čas, kako dolgo je lahko zategnjena, je dve uri.

NE – pristopimo in fiksiramo glavo preko čelade. Če sta pomočnika, trenutna reševalca, dva, naj eden odpre vizir, drugi pa fiksira glavo in pregleda morebitne krvavitve iz glave. Poskušajmo mu razložiti, kaj se je zgodilo in bodimo pomirjujoči.

Če se poškodovanec ne odziva, je nezavesten. Posledično izzveni mišični tonus, na spodnjo čeljust je pripet jezik, ki povzroči zaporo dihalne poti. Potegnimo čelado s ponesrečenčeve glave in sprostimo dihalno pot, obrnemo glavo in dvignemo spodnjo čeljust. Sedaj moramo začeti temeljni postopek oživljanja, če poškodovanec ne zadiha. Stisi prsnega koša (izvajamo jih na sredini prsnega koša, pritiskamo s prepletenimi prsti in cca. 5-6 cm globoko naj se udre prsnica) in umetno dihanje.

Opozoril je na dejavnik neprilagojene hitrosti, ki je ključna pri teži posledic prometnih nesreč. Hitrejši kot so motoristi, težje so poškodbe in posledice.

Prikazal je tudi video z naslovom Ko sekunde štejejo

Zaradi GDPR YouTube potrebuje dovoljenje za prikaz. Več o tem si lahko preberete na strani Politika zasebnosti.

Luka Žunec, strokovni sodelavec AVP in trener varne vožnje je spregovoril o najpogostejših mitih motociklizma.

  1. »Ne potrebujem ABS-a. Brez se ustavim hitreje.«

Na cesti, v praksi, se je izkazalo, da je zavorna pot s sistemom ABS in pravilno tehniko zaviranja bistveno krajša.

  1. »Da me ne spregledajo, vozim podnevi z dolgimi lučmi.«

Vožnja z dolgimi lučmi podnevi je prepovedana, saj zaslepijo druge voznike. Čeprav je namen dober, je prav to lahko past, saj zaslepijo nasproti vozečega, ki težje oceni razdaljo do vas in hitrost, tako da pride do nasprotnega učinka in smo tako manj varni.

  1. »Avtomobil proti motorju. Kdo se bo ustavil hitreje?«

Primerjave so povsem teoretične, v praksi pa so odvisne od številnih dejavnikov. Avtomobil se v praksi ustavi hitreje. Z ustrezno varnostno razdaljo imamo dovolj časa za reakcijo in več manevrskega prostora za reševanje situacij.

  1. »ABS Cornering. ABS PRO. IMU.«

Razlika med sistemi je le v imenu, saj gre za isto stvar. Je nadgradnja klasičnega ABS sistema. Upošteva nagib motocikla, preko senzorjev, vgrajenih v motorju. Bil je razvit z namenom, da prepreči padce, ko v paniki motorist močno stisne obe zavori. Klasičen ABS vseeno lahko privede do padca, ABS cornering pa to preprečuje, ni pa 100 % varovalka, uspešen je po statistikah v okrog 90 % primerov.

  1. »Čelada odprtega tipa je enako varna kot zaprta (integralna) čelada

Obe sta dovoljeni za uporabo, zaprta nudi dodaten element varnosti za zaščito spodnjega dela obraza.

  1. »Ne znam peljati počasi. Zato vozim hitro.«

Osnova je, da znamo odpeljati počasi in jih nato stopnjujemo, s treningom.

  1. »V ovinku prste stran od zavor.«

Hitrost prilagodimo, preden vstopimo v zavoj. Vendar pa nas lahko kaj preseneti, v ovinku je lahko ovira, zato je potrebno znižati hitrost. Uporabljate lahko obe zavori. Pri uporabi prednje zavore se motocikel začne postavljati pokonci. Prste imejmo ves čas pripravljene na zavori (1-2 prsta).

  1. »Grem samo 2 km stran v trgovino. Zato ne potrebujem motoristične opreme.«

Zelo veliko prometnih nesreč se zgodi v radiju cca. 5 km od doma. Tudi pri nizkih hitrostih je koža pri padcu lahko zelo potrgana.

  1. »Zakaj bi sploh šel na trening varne vožnje? Za sabo imam že več kot 500.000 km na motorju.«

To je pogosto vprašanje bolj izkušenih motoristov. Vsi se lahko izboljšujemo, to še posebej velja pri vožnji motocikla. Izkušnje tekom dolgega staža na motorju pomenijo veliko, vendar pa je tu še dobro poznavanje motocikla in njegovo dobro obvladovanje ter reakcije v kritičnih situacijah. Tega se je mogoče naučiti na treningih varne vožnje.

  1. »Lahko sekam ovinke, če vidim, da ni nikogar nasproti.«

Gre za skrajno nevarno početje, ki motorista lahko hitro pripelje do težav. Voziti je potrebno po svojem pasu.

Igor Mihajlik, zunanji sodelavec AVP in trener varne vožnje, je podrobno pojasnil, kako najbolje in najvarneje peljati skozi ovinke in zakaj je to pomembno. »Eden izmed glavnih vzrokov za nastanek prometnih nesreč je nepravilna smer in stran vožnje. Prometne nesreče pogosto povzročajo motoristi sami. Do prometne nesreče motorista pride zato, ker motorist ni kos nepričakovanemu dogodku, v katerem se je znašel. Zakaj prihaja do napak v ovinkih? Zaradi neprilagojene hitrosti, tehnike vožnje ali usmerjanja pogleda -tehnike gledanja. Previsoka vstopna hitrost v ovinek običajno vodi v panične reakcije. Rešitve so v zmanjšanju hitrosti, pravilnem položaju za vstop v ovinek. Obvladovanje motornega kolesa je ključno.« Podal je nekaj koristnih nasvetov: »Dobro se pripravite na vsako motoristično sezono posebej. Pred vsako sezono se udeležite kakovostnih ogrevalnih treningov. Strah se premaga z razumevanjem, treningom in permanentnim učenjem. Če česa ne znate ali razumete, vprašajte.«

Ob koncu je mag. Zvonko Zavasnik, vodja Službe za upravljanje s prometom in prometno varnostjo, DARS, d. d., povabil vse motoriste na praktične delavnice treninga varne vožnje, ki poteka na območju AC baze Novo mesto, Na Brezovici 25, na voljo sta po dve skupini v terminih 18. in 25. 5. 2024.

  1. 5., dva termina dnevno ob 9:00-11:30 in 12:00-14:30 uri
  2. 5., dva termina dnevno ob 9:00-11:30 in 12:00-14:30 uri

Prijave potekajo preko povezave:

https://www.dars.si/AKADEMIJA_DARS/Brezplacno_usposabljanje_motoristov