V sodobnem času se vse več vozil pojavlja na alternativne vire pogona. Od leta 2035 se predvideva, da v Evropski uniji ne bo več mogoče prodajati vozil na motorje z notranjim zgorevanjem, ker se želi doseči podnebno nevtralnost do leta 2050. Predvsem se želi zmanjšati količino izpustov CO2, vozila pa predstavljajo 20 % vseh izpustov zato so prizadevanja za zmanjšanje velika. Evropski parlament je v juniju 2022 podprl predlog Evropske komisije glede ničelnih izpustov novih avtomobilov in kombijev po letu 2035. Do leta 2030 je v načrtu zmanjšanje emisij pri osebnih avtomobilih za 55 % in pri kombijih za 50 %.

Od leta 2035 naj bi bila vsa nova vozila dana v promet brez emisij CO2, kar naj bi pomagalo zagotoviti ogljično nevtralnost za prometni sektor do leta 2050. Vozila, ki bodo do leta 2035 v uporabi se bodo lahko še naprej uporabljala, ker predpis ne bo deloval retroaktvivno. Vozila na druge vire goriva (bencin, nafta), ki se bodo takrat uporabljala, se bodo lahko uporabljala še naprej. Okvirno pa bi se glede na življenjsko dobo do leta 2050 vsa vozila, ki nimajo ogljičnega odtisa nič, postopno izločila iz uporabe. Pri vozilih na bencinski in dieselski pogon se zna zgoditi, da se bodo stroški uporabe povišali (višje zavarovanje, višja cena goriva, višji stroški vzdrževanja), pri električnih vozilih pa se bodo ti stroški predvidoma zniževali.

Ko primerjamo vozila na električni pogon z vozili z motorji na notranje zgorevanje vidimo, da je uporaba električnega vozila bolj ugodna od vozil z motorji na notranje zgorevanje. Razlika zaradi dražjega nakupa se postopno izniči v času uporabe zaradi nižjih uporabnih stroškov  torej je skupni strošek odvisen od kilometrov, ki jih s takim vozilom opravimo. Pri znižanju nakupnih cen električnih vozil se da še veliko narediti na področju ekoloških spodbud s strani držav.

Osnovna razlika električnih vozil od vozil z motorji na notranje zgorevanje je v tem, da je namesto rezervoarja za bencin v vozilu nameščena baterija za polnjenje. Namesto motorja na notranje zgorevanje pa imajo nameščen elektromotor. Pri hibridnih vozilih pa sta prisotna tako elektromotor kot motor na notranje zgorevanje, vira za napajanje pa sta elektrika in bencin oziroma nafta. Električna vozila ne proizvajajo emisij izpušnih plinov, se pa pri njih onesnaženje pojavi pri proizvodnji električne energije, če je ta pridobljena iz termo elektrarn. Kljub temu so emisije izpušnih plinov pri električnih vozilih nižje, kot pri vozilih z motorji na notranje zgorevanje še posebej, če je električna energija pridobljena iz obnovljivih virov, kot je veter ali sonce.

Glede vozil na vodik je težava v tem, da je proizvodnja vodika zelo draga saj se za proizvodnjo porabi veliko energije. Glede na to, da so baterije pri električnih vozilih zelo težke pa je vodik lahko uporaben pri ladjah, letalih in težkih vozilih. Sicer pa je potrebno tudi na področju baterij storiti še veliko korakov in sicer, da se bodo baterije lahko reciklirale, da bodo zmogljivejše, da se bodo hitreje polnile… Potrebno je zagotoviti tudi zadostno število polnilnih postaj oziroma omogočiti polnjenje preko običajnih vtičnic doma.

Polnilna postaja

Pri električnih vozilih je potrebno dobro preveriti kakšen je naš način uporabe vozil, na kakšnih relacijah se vozimo in kakšne imamo možnosti za polnjenje. Večina električnih vozil je mogoče polniti na standardnih 120 V polnilnicah, za hitrejše polnjenje pa je potrebno uporabiti namensko 240 V polnilnico.

Polnilnica

Domet večine električnih vozil je manjši kot pri vozilih z motorji na notranje zgorevanje. Kljub temu je mogoče uporabljati električna vozila, če imamo možnost polnjenja doma ali v službi, ko vozilo večinoma stoji. Poraba električnih vozil je izražena v kWh/100 km. Hibridna vozila imajo dva vira energije, poraba pa se pri njih izraža s porabo, ko se vozilo uporablja predvsem na elektriko in porabo, ko vozilo deluje samo na bencin.

Osnovna značilnost električnih vozil je, da imajo vgrajene močne elektromotorje in posledično velike pospeške, ker se na kolesa prenaša trenutno velik navor. Na področju tehničnih pregledov vozil je potrebno za njih zagotoviti merjenje globine kanalov pnevmatik na vseh kolesih. Pri njih je potrebno biti pozoren tudi na karoserijske razpoke, ker se pri pospeševanju pri njih pojavljajo velike obremenitve na karoserijo. Pri električnih vozilih je potrebno posvečati veliko pozornost visokonapetostnim kablom, ki če so poškodovani in brez izolacije, predstavljajo veliko nevarnost za človeka. Težava so lahko tudi karambolirana električna vozila, če jih niso popravljali strokovnjaki, ker to lahko povzroči ali preboj elektrike ali pregrevanje in požar . Pri električnih vozilih je težava tudi baterija. Če pride do stikov v bateriji lahko pride do požara, ki ga je nevarno gasiti zaradi nevarnosti visoke električne napetosti. V uporabi je potrebno spremljati tudi napravo za polnjenje in sicer vtič ne sme biti poškodovan, ne sme biti sledov preboja električne energije (spremenjena barva materialov, saje).

Glede na trende in razvoj avtomobilske industrije se moramo navaditi na to, da bo vozil z motorji na notranje zgorevanje vedno manj, uporabljali pa bomo vozila na alternativne vire energije, ki so za okolje manj  škodljiva, pri uporabi pa se bomo morali navaditi na opisane specifike, ki jih imajo.

Sektor za vozila,

Ljubljana 3.3.2023