Kako sedeti za volanom?

//Kako sedeti za volanom?
Zaradi vse večjega števila stikal in površin, na katere lahko pritiskate med vožnjo, vse pa v veliki meri le slabšajo pozornost voznika med vožnjo, predstavljam nekaj enostavnih nasvetov, ki se zdijo samoumevni, so pa za varno vožnjo odločilno pomembni.

Morda se vam današnja tema ne zdi potrebna. Zakaj bi brali o nečem tako osnovnem, saj skoraj vsi vozimo od osemnajstega leta dalje? Sedimo za volanom, držimo in vrtimo volan ter pritiskamo na tri ali sedaj vse več le na dve pedali.

Imate prav, a zadeva le ni tako enostavna, kot večina misli. Sedeti za volanom, odgovornim delovnim mestom, ni podobno sedenju na veliki večini stolov, ki jih čez dan potisnemo pod zadnjo plat. Že samo položaj sedeža je odločujoče pomemben za vožnjo. Če bi se za trenutek preselili za klavir, bi hitro ugotovili, da je sicer na prvi pogled preprost majhen sedež, ki je celo brez naslona, možno zelo natančno nastaviti, da je večurno igranje vseeno udobno. Pomembna je višina in oddaljenost od glasbila. Glasbenik mora namreč sedeti kar se da udobno, da lahko z naravnimi gibi rok in nog prebudi potrebne tone in iz klavirja izvabi čudovito simfonijo. Sedeti ne sme biti prenizko, previsoko, preblizu ali predaleč od črno-belih tipk.

In kaj ima igranje klavirja skupnega z vožnjo avtomobila? Zelo veliko. Sedež se kot pri klavirju med vožnjo ne premika. Naravnan mora biti tako, da lahko voznik prevozi razdaljo, ne da bi se utrudil, bi bil v krču ali da bi si moral sedež v času vožnje premikati.

Le tako lahko voznik pravilno in varno vozi avto. Včasih je pravilno nastavljen sedež za vožnjo v lahkem puloverju nepravilen, če se vanj vsedete v suknjiču ali debelem zimskem plašču . Saj gre, a še zdaleč ne tako natančno kot sicer.

In kaj je naloga pravilnega položaja? Pravilna in natančna uporaba volana, ki ima dve funkciji. Prva je vodenje avtomobila v zavoj in iz njega, druga pa zaznavanje, kaj se z avtomobilom dogaja. Pravilen položaj je pomemben tudi zato, da lahko s trdnim sedenjem z lahkoto vrtimo volan za cel obrat ali več.

In kako pravilno naravnati položaj za volanom? Sedežu najprej nastavimo višino in nagib, da na njem trdno sedimo, nato pritisnemo na sklopko in približamo oziroma oddaljimo sedež toliko, da so noge rahlo skrčene, tako da imate dovolj moči za pritisk na pedal za sklopko ali pedal za zavoro tudi takrat, ko sta na zadnjem položaju. Volana ne nastavimo prenizko, v obroču naj se vidi vrh merilnikov. Pravilno oddaljenost od volana preverimo tako, da z zapestjem stegnjene roke dosežemo vrh volana, rame pa morajo ostati udobno naslonjene na naslonjalu.

Naslonjalo za glavo naj bo nastavljeno tako, da je zgornji rob vzglavnika poravnan z vrhom glave.

Notranje in zunanja ogledala nastavimo tako, da bomo imeli najboljši pregled, da dobro vidimo okolico v njih ne da bi nagibali glavo levo in desno.

In kako držimo in vrtimo volan? Pravilna drža volana je v položaju petnajst do treh. Roke so rahlo skrčene, da je tudi v najbolj oddaljenem položaju, ko zavrtite volan, vaš prijem še vedno čvrst. V takšnem položaju večino časa preprijemanje pri zavijanju niti ne bo potrebno in boste zavoje premagovali zgolj z vrtenjem obroča levo in desno.

Če je ovinek tolikšen, da ga lahko odpeljemo brez križanja rok, odpeljimo z enim prijemom. Če pa je ovinek ostrejši, naredimo pol zavrtljaja, potem eno roko preprimemo in nadaljujemo z vrtenjem. Na ta način je možno vedno natančno voditi avto in vedeti, kam sta obrnjeni sprednji kolesi.

Preizkusite se pri majhnih hitrostih, najbolje na nekem večjem in praznem parkirišču, sicer pa zapisane napotke upoštevajte med vsako vožnjo in v vsakem ovinku, da postanejo rutina, ki je temelj, osnova in obveznost za varno vodenje avtomobila v vseh pogojih ter na vseh cestah.

Srečno in varno.

Niko

2019-02-04T11:05:56+00:00ponedeljek, 4. februar, 2019|

Avtor prispevka:

Niko Mihelič
Niko Mihelič je strojni inženir in od upokojitve dalje sodelavec Agencije za varnost prometa, nekoč komentator F1 in motociklizma, še vedno pa si prizadeva, da bi Slovenija dobila sodobno dirkališče, ki ga imenuje TTP (tehnično turistični park), z vsemi potrebnimi vsebinami, za katerega je prepričan, da bi bistveno pripomogel k varnosti v prometu in v športu. V preteklih letih je sam izdelal marsikaj, od zložljivega kolesa Bigfish, motornega kolesa, avtomobila do novega motorja z notranjim zgorevanjem, ki za spreminjanje premega gibanja bata v vrtenje ne uporablja motorne gredi, ampak novo rešitev. V naše kraje je kot eden prvih pripeljal Yamaho in Harley Davidson ter Porsche.