Nedavno, ko smo s prijatelji med čakanjem na začetek angleške dirke motoGP, ki je potem nismo dočakali, kramljali, je beseda nanesla tudi na vidnost vozil podnevi. Debata dveh strastnih motoristov je obstala ob trditvi enega, da je potrebno voziti vedno z dolgimi lučmi in drugega, ki je prisegal na uporabo normalnih, zasenčenih luči in redki uporabi dodatnih luči, kjer pa je vse skupaj še bolj nejasno. V pogovor so se vključili še ostali, tudi lastniki novih avtomobilov, ki prisegajo na avtomatiko, ki vse ureja, vsaj tako mislijo, samodejno.
Jesen, v katero nas je potisnila narava kar tako, brez opozorila na družbenih omrežjih, je pravi čas za takšne pogovore, saj je videti in biti viden zelo pomemben element varnosti. In kako je najvarneje? Uporaba dolgih luči na motorju v vseh situacijah ni pravilna. Tisti, ki jo (trmasto) uporabljajo, so sicer morda nekaj sekund prej opaženi, a ko se nam približajo, nas popolnoma zaslepijo, še posebno, če je motor novejši. Nehote moramo gledati stran ali pa smo popolno zaslepljeni tudi nekaj trenutkov za tem, ko je motorist že daleč za nami. S tem nekaj trenutkov ne vidimo, kdo in kako se pelje proti nam in mimo nas. Prav tako ne vidimo smernikov njegovega motorja, ker je, če so prižgani, njihova svetloba preslaba v primerjavi s svetlobo žarometa in seveda dodatnih luči, če so prižgane.
Tisti, ki tega ne verjame in uporablja tako kombinacijo svetlobe, naj to preveri. Prosi naj drugega motorista, ki se naj proti njemu pripelje enkrat s prižgano dolgo lučjo in enkrat z zasenčeno. Razlaga ne bo več potrebna, sam pa bo v prihodnosti zagotovo vozil z zasenčeno lučjo.
Nikoli pa seveda ne vozite z ugasnjeno lučjo – k sreči je vse več vozil, kjer luči med delovanjem motorja ni moč ugasniti.
Še nekaj o dodatnih lučeh, saj je teh vse več – originalnih in pa tudi drugih, ki jih marsikdo namesti po svoje in nestrokovno. Tudi tu se pojavljajo primeri, ko so te dodatne luči v bistvu nezasenčene, kar je enako neprijetno kot prej opisana vožnja z dolgo lučjo. Zato premislite in uporabite le take dodatke, ki so varni za vse v prometu.
Ste kdaj pomislili, kam bo svetil žaromet, če motor naložite s prtljago in pomembnim bremenom zadnjega sedeža? Motorna kolesa nimajo avtomatičnega uravnavanja višine, ki pa jo lahko nastavimo s pravilno nastavitvijo zadnjih vzmeti, kar je običajno zelo enostavno. Pri naloženem motorju, bo žaromet svetil nekoliko višje, tako da bo zasenčena luč že skoraj nezasenčena, ta pa bo osvetljevala vse drugo kot cestišče.
Pri avtomobilih bi opozoril na pravočasno prižiganje zadnjih luči, ki so posebno pomembne v času po dežju, ko ne dežuje več. Avtomatika to stori v tunelu s trenutkom zamude, podnevi pa tega nikoli ne stori. Na vozišču je po dežju veliko vode, ki jo vozila dvigujejo in nekaj metrov nad voziščem ustvarjajo gosto vodno zaveso. Ko zadnje luči niso prižgane, je avto neviden, ko pa začne voznik zavirati, se pred avtomobili za njim v trenutku in nenadoma prižgejo tri močne rdeče luči, ki dajejo zasledovalcem občutek, da avto spredaj stoji. Če se v takšnih primerih vozniki zadaj ustrašijo, lahko močno in sunkovito zavrejo ter tako povzročijo težave za seboj. Omenjeni trenutki so že velikokrat povzročili verižna trčenja, ki jih ob primerni uporabi običajnih luči in zadnje luči za meglo, ne bi bilo. Ko vam je avto pred vami pojedla megla, se spomnite, da je tudi vašega pojedla tistim za vami. Ob prilagoditvi hitrosti je uporaba pravih luči osnova varnosti za vse. Ko ste za volanom, mislite predvsem na promet, opazujte, kaj se dogaja okoli vas – v bistvu vozite kot poklicni vozniki in pozabite na telefone. Nekateri jih za volanom ŽE ugasnejo!
Pa še tole za vse, posebej pa za motoriste: Ste že slišali za male piščali, ki jih pritrdite na sprednji del vozila? Ne slišite jih in ne motijo vas ter drugih voznikov, jih pa slišijo živali in se jih izogibajo. Nenaden skok živali pred vozilo namreč res ni prijeten.
Pa srečno!