VARNOSTNI PAS VARUJE VAS

(Ljubljana, 7. marec 2023) Agencija za varnost prometa v sodelovanju s Policijo med 6. in 12. marcem 2023 izvaja nacionalno preventivno akcijo, s katero ozavešča o pomenu pripetosti med vožnjo. V Ljubljani sta danes pred Osnovno šolo dr. Vita Kraigherja izvedli medijski dogodek s preizkusom preventivnih naprav, obračalnikom ter naletnimi tehtnicami. Dogodek je spremljala maskota pasavčka, ki so ga s sloganom “Red je vedno pas pripet” pospremili tudi otroci prve triade OŠ dr. Vita Kraigherja. Uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrtni izid nesreče kar za polovico. Skoraj za enak odstotek se z uporabo varnostnega pasu zmanjša tudi tveganje za hude poškodbe, tveganje za nastanek lažjih poškodb pa za skoraj četrtino – tako pri voznikih kot pri sopotnikih. Nikakor pa ne smemo pozabiti na tiste na zadnjih sedežih, v večini so to seveda najmlajši. Vsaka policijska uprava bo v tem času izvedla po en poostren nadzor nad uporabo varnostnih pasov ter ustreznega zadrževalnega sistema, sicer pa bodo policisti aktivnosti v zvezi z akcijo izvajali poostreno tudi ob rednem delu. Pri nadzoru bodo policisti ugotavljali tudi uporabo naprav in opreme, ki ovirajo vidno ali slušno zaznavanje med vožnjo. V lanskem letu je Policija ugotovila 40.868 kršitev neuporabe varnostnih pasov, v letu 2021 pa 46.811. Po začasnih podatkih je Policija letos ugotovila že 6.491 kršitev neuporabe varnostnih pasov. Poleg tega je bila v letu 2022 ugotovljena 4.701 kršitev, povezana z neuporabo zadrževalnih sistemov pri otrocih, leta 2021 je bilo teh kršitev 5.832 kršitev, letos pa že 840. Tudi opazovanje pripetosti, ki ga je Agencija za varnost prometa izvedli lani, kaže zaskrbljujoč trend, saj je za skoraj 6 odstotnih točk upadla pripetost pri mlajših otrocih na zadnjih sedežih.

Agencija in Policija pozivata vse voznike, naj vedno in brez izgovorov poskrbijo za dosledno pripetost vseh potnikov na vsaki, tudi najkrajši poti. Pri najhujših posledicah prometnih nesreč je namreč vedno znova ugotovljeno, da bi bile lahko posledice bistveno blažje, če bi vozniki in potniki v vozilu dosledno uporabljali varnostni pas. Z močjo rok in nog bi se lahko zadržali v sedežu le pri trku s hitrostjo do 7 km/h!

Mag. Simona Felser, v. d. direktorja Agencije za varnost prometa, je v izjavi za medije na dogodku izpostavila: »Varnostni pas dokazano pomembno prispeva k zaščiti voznikov in potnikov v vozilih. Ocenjuje se, da bi v Evropski uniji ob dosledni uporabi varnostnega pasu lahko ohranili 900 življenj letno. Dosledna uporaba varnostnega pasu zmanjša tveganje za smrtno žrtev kar za polovico, skoraj toliko zmanjša tudi tveganje za hude poškodbe, za skoraj četrtino pa tveganje za lažje poškodbe. Ustrezno uporabljeni otroški varnostni sedeži zmanjšajo tveganje smrti ali hujše poškodbe otrok med vožnjo za približno 55 do 60 %. Zato je nujno, da si varnostni pas pripnemo v vseh vozilih in prav na vseh vožnjah. V letu 2022 je bil delež uporabe varnostnega pasu pri smrtnih žrtvah najvišji v zadnjih petih letih, znašal je kar 71 %, najnižji pa v letu 2021, ko je znašal le dobro polovico (56 %). Podoben trend je tudi pri huje poškodovanih, saj je bilo lani pripetih kar 85 %, najnižji delež pa beležimo v letu 2020 (76 %). V letošnjem letu po trenutnih podatkih od 10 umrlih voznikov eden varnostnega pasu ni uporabljal, pri enem pa je bila uporaba neznana.

Opazovanje pripetosti, ki smo ga na Agenciji izvedli lani, kaže, da je glede na tip vozila pripetost najnižja med vozniki avtobusov, znaša manj kot 40 %, pripetost voznikov tovornih vozil nad 3,5 tone je bila skoraj 75 %, pri tovornih vozilih do 3,5 t (kombinirana vozila) je znašala 90,4 %, pri voznikih osebnih avtomobilov pa je bila lani najvišja in je znašala 96 %. Najbolj je upadla uporaba varnostnih pasov pri potnikih v osebnem vozilu. Pri odraslih potnikih na sprednjih sedežih je upadla za 1 odstotno točko. Večji upad, za 5 odstotnih točk, beležimo pri odraslih na zadnjih sedežih. Zelo pa nas skrbi, da je upadla pripetost pri mlajših otrocih na zadnjih sedežih in sicer za skoraj 6 odstotnih točk. Zato bomo letos še bolj intenzivno ozaveščali o pomenu pripetosti z varnostnim pasom in ponovno izvedli tudi opazovanje v prometu. Ob tem še enkrat poziv staršem, starim staršem in skrbnikom, da z vsemi dejanji v prometu dajemo otrokom zgled. Še preden odpeljemo, preverimo, da so vsi potniki v vozilu pravilno pripeti. En klik varnostnega pasu lahko reši življenje!«

Mag. Simona Felser, v. d. direktorja Agencije za varnost prometa

Mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije GPU, je dejal: »Policisti vas pozivamo, da se v vozilu pripnete vedno in brez izgovorov. In to na vsaki, tudi najkrajši poti! V tem tednu bo potekal tudi evropsko usklajen nadzor Seatbelt, ki jo bodo izvajale prometne policije po Evropi. V letu 2022 je bilo v prometnih nesrečah udeleženih 2,9 % voznikov osebnih avtomobilov, ki niso uporabljali varnostnega psu. Prav tako je bilo pri 8,2 % potnikov in 1,7 % voznikov tovornih vozil ugotovljeno, da niso uporabljali varnostnega pasu. V prometnih nesreč s smrtnim izidom kar 28,6 % voznikov osebnih avtomobilov, 22,2 % potnikov in 16,6 % voznikov tovornih vozil ni uporabljalo varnostnega pasu. To dokazuje, da neuporaba varnostnega pasu pomembno vpliva na posledice prometnih nesreč. V letu 2022 smo policisti ugotovili 40.868 kršitev neuporabe varnostnih pasov. Še posebej zaskrbljujoče pa je, da je bilo kar 4.701 kršitev, povezanih z neuporabo zadrževalnih sistemov pri otrocih, saj so otroci najbolj izpostavljeni in že ob lažjih trkih lahko utrpijo hujše posledice

Z leve: mag. Kapun, mag. Felser in dr. Markl z maskoto pasavčka

Dr. Mateja Markl, vodja Sektorja za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, AVP, je poudarila pomen vzgoje in izobraževanja otrok: »Podatki opazovanja pripetosti, ki smo ga na Agenciji za varnost prometa izvedli lani, kažejo, da je v povprečju pripetih 96 % voznikov, med njimi so ženske bolj pogosto pripete kot moški. Agencija za varnost prometa že vrsto let vodi projekt Pasavček, ki je eden izmed najbolj uspešnih prometno-vzgojnih programov. V letošnjem letu sodeluje preko 1.500 skupin in šolskih oddelkov, skupno preko 25.500 otrok, ki se skozi šolsko leto učijo o pomembnosti uporabe varnostnih pasov, o različnih otroških sedežih in sicer skozi igro in zabaven, pozitiven pristop. Lik Pasavčka tako na igriv način sporoča, da je Red vedno pas pripet. Ob zaključku projekta so vsi otroci tudi nagrajeni s priznanjem Pasavčka in simboličnim darilcem. V času akcije bomo izvajali tudi lutkovne predstave Pasavček v prometu in sicer skupno 15 izvedb, organiziramo tudi ponovitev usposabljanja za učitelje in vzgojitelje, tako jih bomo letos dodatno usposobili 170. Aktivnostim v preventivni akciji so se pridružili tudi na lokalni ravni, saj sodelujejo v 63 občinskih SPV, razdelili pa jim bomo tudi 5.000 letakov in 760 plakatov.«

 

Maskota pasavčka z otroki 2. a OŠ dr. Vita Kraigherja v Ljubljani

Opazovanje pripetosti kaže na upad pripetosti mlajših otrok zadaj

V obdobju med 16. majem in 1. junijem 2022 je Agencija za varnost prometa izvajala opazovanje pripetosti voznikov in potnikov motornih vozil z varnostnim pasom. Opazovanje je potekalo v prostem prometnem toku na različnih vrstah slovenskih cest. V opazovanju je bilo skupaj zajetih 92.105 vozil. Od tega je bilo 79.938 osebnih avtomobilov, 6.854 kombiniranih vozil, 3.917 tovornih vozil, 789 avtobusov ter 562 taksijev. Opazovalci so izvajali opazovanje v vseh dnevih v tednu med 7. in 19. uro na skupno 22 lokacijah po vsej Sloveniji in sicer v krajih: Ljubljana, Logatec, Novo mesto, Kranj, Vodice, Koper, Izola, Divača, Murska Sobota, Maribor. Na isti lokaciji je opazovanje potekalo največ dvakrat.

Rezultati pripetosti glede na pozicijo v osebnem avtomobilu primerjalno kažejo, da je uporaba varnostnih pasov med vožnjo najbolj upadla pri potnikih zadaj. Najvišja je pri voznikih, s 96 % celo najvišja zabeležena od leta 2005. Pri odraslih potnikih na sprednjih sedežih je nekoliko upadla (-1 %). Večji upad, za 5 %, beležijo pri odraslih na zadnjih sedežih. Najbolj pa je upadla pripetost pri mlajših otrocih na zadnjih sedežih in sicer za skoraj 6 %. Rezultat vsekakor kaže na potrebnost stalnega izvajanja preventivnih, medijskih in drugih aktivnosti, ki vsako novo generacijo staršev in otrok ozavešča in opremlja z informacijami o nujnosti varne vožnje otrok.

Obračalnik – preventivna naprava za ozaveščanje o pomenu pripetosti z varnostnim pasom

Spodnja tabela prikazuje deleže pripetosti glede na pozicijo sedenja v osebnem avtomobilu v izvedenih opazovanjih med letoma 2005 in 2022.

Leto Voznik Potniki spredaj Potniki zadaj, odrasli Starejši otroci zadaj Mlajši otroci zadaj
2005 85,5 86,6 28,4 47,1 57,5
2007 79,3 83 38,4 53,3 70,6
2008 86,8 88,7 50,1 66,8 70,9
2009 92,3 86,6 60,1 63,2 80,2
2010 91,6 92,9 50,4 69,8 91,7
2011 93,1 94,5 66,2 87 94
2016 90,4 91,8 68,6 88,3 93,3
2018 94,8 95,6 77,5 90,1 94,3
2022 96,3 94,4 72,5 90,4 88,6

Otroci so kot potniki v vozilih ogroženi v prometu, zato morajo biti zaradi varnosti vedno pripeti z varnostnim pasom ali pa ustrezno nameščeni v otroški varnostni sedež. Edina dobra rešitev je namestitev otroškega varnostnega sedeža, ki mora biti v avto pritrjen čvrsto in natančno po navodilih proizvajalca. Otrok mora biti v njem tudi pripet, pas pa ustrezno zategnjen tako, da otrokovo telo ob morebitnem trku ne zaniha preveč. Da bi bili o pomembnosti uporabe varnostnega pasu poučeni že v rosnih letih, je nastal simpatičen projekt Pasavček, ki vsako leto podira rekorde z vse več udeleženci. Letos poteka že 19. leto, sodeluje pa preko 1.500 skupin in več kot 25.500 otrok. S sloganom Red je vedno pas pripet projekt spodbuja dosledno in pravilno uporabo otroških varnostnih sedežev in pripetost otrok med vožnjo.

Ljubljana, OŠ dr. Vita Kraigherja, obračalnik

Prav otroci in mladostniki namreč kot udeleženci v prometnih nesrečah lahko utrpijo tudi najhujše posledice, že pri manjših trkih. V okviru projekta se izvajajo različne aktivnosti, med njimi delo po vrtcih in šolah, v katerem sodeluje veliko število vzgojiteljev, učiteljev, otrok in njihovih staršev, ki preko celega šolskega leta izvajajo pestre aktivnosti in namenjajo večjo pozornost varni vožnji otrok. Izvaja se tudi letna medijska kampanja. Agencija za varnost prometa ponovno poziva k nujnosti uporabe varnostnega pasu vseh potnikov v vozilu, ne glede na starost, vrsto vozila in dolžino vožnje.

Zaradi zaščite vaše zasebnosti YouTube potrebuje vaše dovoljenje za prikaz. Prosimo oglejte si našo stran Politika zasebnosti.
Strinjam se

Na pomen varnostnega pasu opozarja tudi košarkarska legenda Marko Milič

Pripetost glede na vrsto ceste

Primerjava pripetosti iz opazovanja, izvedenega v letu 20222 glede na vrsto cest in položaj sedeža v vozilih kaže, da se delež pripetih voznikov stopnjuje od lokalnih ulic v naselju, kjer je delež pripetosti najmanjši, preko glavnih cest v naselju, regionalnih cest in avtocest, kjer je delež pripetosti voznikov in voznic najvišji. Podobno velja tudi za pripetost sopotnika na sprednjem sedežu. Delež pripetih sopotnikov na zadnjih sedežih je nižji kot na sprednjih sedežih, najvišji pa je na avtocesti.

Pripetost voznikov in potnikov osebnih avtomobilov glede na pozicijo in vrsto ceste iz opazovanja v letu 2022

Vrsta ceste Voznik Sopotnik spredaj Sopotniki zadaj desno Sopotniki zadaj v sredini Sopotniki zadaj levo
Lokalna ulica v naselju 92,7 92,5 83,9 69,8 84,3
Glavna ulica v naselju 96,8 94,4 81,7 60,8 82,3
Regionalna cesta 95,4 92,6 84,3 65,7 80,3
Avtocesta 98,4 97,5 86,3 77,3 85,3

Uporaba varnostnega pasu v prometnih nesrečah 2018-2022

Uporaba varnostnega pasu med vozniki osebnih avtomobilov uporabljal ni uporabljal neznano skupaj % uporabe % neuporabe
Umrli 2018 23 9 1 33 70% 27%
2019 19 10 0 29 66% 34%
2020 20 8 1 29 69% 28%
2021 18 13 1 32 56% 41%
2022 15 6 0 21 71% 29%
Huje tel. poškod. 2018 139 28 9 176 79% 16%
2019 133 23 7 163 82% 14%
2020 87 20 7 114 76% 18%
2021 111 17 11 139 80% 12%
2022 115 13 7 136 85% 10%
Lažje tel. poškod. 2018 3100 141 59 3300 94% 4%
2019 2999 88 129 3216 93% 3%
2020 2039 58 75 2172 94% 3%
2021 2239 45 109 2393 94% 2%
2022 2513 44 154 2711 93% 2%

 

 

Stopnja uporabe varnostnega pasu v letu 2022 je pri umrlih voznikih osebnih avtomobilov znašala 71 %  oz. največ v zadnjem 5-letnem obdobju. Od skupno 21 umrlih voznikov osebnih avtomobilov, jih je 15 uporabljalo varnostni pas. Delež neuporabe varnostnega pasu je znašal 29 %. Od skupaj 136 hudo poškodovanih voznikov osebnih avtomobilov, jih je 115 oz. 85 % uporabljalo varnosti pas, kar je prav tako najvišji odstotek v zadnjih letih. Stopnja uporabe je bila največja pri lažje telesno poškodovanih voznikih osebnih avtomobilov, saj je varnostni pas uporabljalo 93 % oz. 2.513 voznikov.

Pri 6 umrlih potnikih v osebnih vozilih je stopnja uporabe 67 % – 4 so ga uporabljali, 1 umrli ga ni uporabljal, pri drugem umrlem pa je uporaba neznana (stopnja uporabe v 2021 je bila 46 %, v 2020 pa 78 %). Pri umrlih voznikih tovornih vozil, je bila uporaba varnostnega pasu 50 % – trije umrli vozniki so uporabljali varnostni pas, pri dveh je uporaba neznana, pri enem pa je bilo ugotovljeno, da varnostnega pasu ni uporabljal. Umrli potnik v tovornem vozilu varnostnega pasu ni uporabljal (ilegalni prevoz ljudi).

Uporaba varnostnega pasu v prometnih nesrečah v letu 2023 (do 5. marca)

 

Uporaba ustrezne zaščite pri umrlih in hudo tel. pošk. udeležencih Umrli udeleženci Hudo tel. pošk. udeleženci
DA NE neznano DA NE neznano
 potnik 1 0 3 5 0 4
 voznik osebnega avtomobila 7 1 1 6 1 0
 voznik tovornega vozila 1 0 0 1 0 0
 voznik traktorja 0 0 0 0 0 1

 

Med 9 umrlimi vozniki osebnega avtomobila, jih je 7 uporabljalo varnostni pas. Delež uporabe je tako 77,7 % (v lanskem letu je znašal 71 %). Pri umrlih potnikih je delež precej manjši. Umrli potnik v osebnem avtomobilu je uporabljal varnostni pas, za 3 umrle potnike v avtobusu pa je uporaba neznana (glede na to, da so vsi 3 umrli potniki padli iz avtobusa, se predvideva, da varnostnega pasu niso uporabljali). Umrli voznik tovornega vozila je uporabljal varnostni pas.

Zaradi zaščite vaše zasebnosti YouTube potrebuje vaše dovoljenje za prikaz. Prosimo oglejte si našo stran Politika zasebnosti.
Strinjam se

V obračalniku nazorno doživimo pomen varnostnega pasu

Varnostni pas je eden pomembnejših izumov za večjo varnost voznikov in potnikov v vozilu

Osnovni namen varnostnega pasu je:

  • da v primeru trka ostanejo potniki v vozilu na svojem sedežu,
  • da ob čelnem trku zmanjšuje gibanje telesa naprej ter preprečuje trk z notranjostjo avtomobila,
  • da prevzame velik del energije in jo porazdeli na pas ter različne dele telesa, kar učinkovito zmanjša posledice trka na posamezen del telesa,
  • da v kombinaciji z zračno blazino, ter drugimi elementi pasivne varnosti (naslonjalo za glavo, ergonomski sedeži, karoserija vozila) zagotavlja vozniku in potnikom učinkovito zaščito.

Priporočljivo je, da si vse elemente (sedalo sedeža, naslonjalo sedeža in volan) pred začetkom vožnje nastavimo tako, da je razdalja med našim telesom in volanom najmanj 25 cm. Sedenje preblizu volana ima namreč več negativnih vplivov na našo varnost, med vožnjo (upravljanje vozila) in prav tako v primeru prometne nesreče.

Kako si pravilno namestimo varnostni pas?

  • Potekati mora tesno ob telesu. Zaradi zračnosti med telesom in pasom je priporočljivo odložiti debelejša oblačila, kot so jakne, plašči… Če pas poteka ohlapno, nas v primeru prometne nesreče ne bo zadržal pravočasno. Z glavo lahko udarimo v volanski obroč ali pa nas poškoduje sprožena varnostna zračna blazina.
  • Varnostni pas ne sme biti zvit. Na telo mora nalegati plosko.
  • Zgornji del pasu mora potekati preko ramena in ne preblizu vratu. Glede na telesno višino nastavimo zgornjo pritrdilno točko pasu.
  • Spodnji del pasu mora potekati pod trebuhom in preko medenice.
  • V zaklep vstavimo sponko, da slišno zaskoči (KLIK). Nato vselej povlečemo za zgornji del pasu tako, da celoten pas zategnemo.

Pred vožnjo poskrbite tudi za ustrezno nastavitev naslonjala za glavo

V prometu je opaziti, da ima veliko voznikov, še posebej pa potnikov, nepravilno nastavljeno naslonjalo višino naslonjala za glavo. To je izrazito pri potnikih na zadnjih sedežih. Takšna pozabljivost oz. nezavedanje nevarnosti napačne nastavitve lahko ogrozi naše življenje. Pravilna nastavitev naslonjala za glavo je izjemno pomembna, saj le tako nudi dobro zaščito pred hudimi poškodbami ali celo zlomom vratnih vretenc v primeru prometne nesreče. Posebej nevarni so naleti od zadaj, tudi pri zelo majhnih hitrostih.

Kako pravilno nastavimo naslonjalo za glavo?

  • Nastavimo si ga tako, da je zgornji rob naslonjala poravnan s temenom glave.
  • Razdalja med glavo in naslonjalom naj bo čim manjša.
  • Vsak potnik, tudi tisti na zadnjih sedežih, si mora pred vožnjo skrbno nastaviti naslonjalo za glavo glede na svojo višino.

Agencija in Policija pozivata vse voznike, naj vedno in brez izgovorov poskrbijo za dosledno pripetost vseh potnikov na vsaki, tudi najkrajši poti.