Prijava ne eNovice

Pasavček


O projektu

Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu pri Javni agenciji Republike Slovenije za varnost prometa vodi in koordinira projekt Pasavček, ki poteka v Sloveniji že enajsto leto. Vsebinsko se akcija navezuje tudi na aktivnosti v okviru širše akcije Varnostni pas, ki teče v okviru Nacionalnega programa prometne varnosti pod okriljem Ministrstva za promet.

Osnovni namen projekta Pasavček je spodbujati pravilno uporabo otroških varnostnih sedežev (OVS) in varnostnih pasov med vožnjo otrok in tudi odraslih, ki ga slogan Red je vedno pas pripet jasno sporoča.

Zaščita otroka v avtu je eden najbolj učinkovitih ukrepov za izboljšanje varnosti. Tako smo pred leti skupaj z ostalimi sodelujočimi državami pripravili skupen preventivni projekt, ki ga je finančno podprla tudi Evropska unija, Generalna direkcija za promet in energijo. Projekt je prvo leto potekal kot pilotski projekt v 15 slovenskih vrtcih, sedaj pa se iz leta v leto število sodelujočih vrtčevskih skupin in šolskih oddelkov prve triade povečuje. Tako je v lanskem šolskem letu k projektnemu delu v okviru Pasavčka pristopilo preko 695 skupin in oddelkov, kar posledično pomeni, da je bilo v projekt aktivno vključenih več kot 14.000 otrok in preko 2.000 strokovnih delavcev.

V Sloveniji imamo v okviru projekta pripravljeno medijsko kampanjo, s katero želimo senzibilizirati predvsem otroke in njihove starše o nujnosti uporabe otroških varnostnih sedežev in varnostnih pasov. Hkrati pa preko različnih izobraževanj in svetovanj na dogodkih Pasavček povečujemo informiranost in znanje staršev in otrok.

Projekt temelji na pozitivni spodbudi, saj nagrajujemo otroke, ki so aktivni v projektnem delu in so v osebnem avtomobilu pripeti. Otroci prejmejo različne nagrade (zapestnica, figurica, tattoji, baloni itd.) z likom pasavčka. Lik pasavca smo izbrali, ker ima ta žival v jezikih vseh sodelujočih držav v svojem imenu tudi besedo pas in z besedno igro še poudarja uporabo varnostnega pasu. Največja nagrada je figurica Pasavčka, ki je narejena tako, da se lahko z ježki pripne na varnostni pas in jo ima otrok tudi v avtu. Slogan Red je vedno pas pripet! pa jasno sporoča, da moramo biti vedno in na vsaki vožnji pripeti.

V letošnjem letu smo obeležili že 11. obletnico izvajanja projekta Pasavček v Sloveniji.

Aktivnosti

V okviru projekta Pasavček poteka več aktivnosti, ki se skupaj dopolnjujejo in tako usklajeno dajejo boljše rezultate:

  • Medijska kampanja, ki se dopolnjuje z medijsko akcijo Pripni svoje življenje!, ki poteka enkrat letno
  • Projektno delo po vrtcih in šolah, v katerem sodeluje veliko število vzgojiteljev, učiteljev, otrok in njihovih staršev, ki preko celega šolskega leta namenjajo večjo pozornost varni vožnji otrok
  • Številne prireditve in preventivni dogodki Pasavček, ki potekajo preko celega leta po šolah, vrtcih, občinah, sejmih, nakupovalnih centrih, drugih prireditvah
  • Nadzor nad uporabo varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev s strani Policije, ki poteka v okviru akcije Varnostni pas
  • Spremljanje uporabe varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev z objektivnim opazovanjem na različnih vrstah cest po Sloveniji

Projekt Pasavček do sedaj

  • Projekt Pasavček se izvaja v Sloveniji od leta 2005, najprej kot mednarodni projekt, v katerem je sodelovalo 14 evropskih držav, finančno pa ga je podprla tudi Evropska Unija; zadnje desetletje pa ga v Sloveniji nadaljujemo zaradi dobrih rezultatov;
  • Osnovni namen projekta Pasavček je spodbujanje pravilne in varne vožnje otrok z uporabo otroških varnostnih sedežev in varnostnih pasov;
  • Projekt se vsako leto strokovno spremlja in razvija ter dopolnjuje orodja in gradiva, vsako leto narašča tudi število vključenih v projektno delo;
  • Skupno je v desetih letih v projektu sodelovalo  10.554 vrtčevskih skupin in oddelkov prve triade osnovne šole;
  • Aktivno je bilo v projekt skupno vključenih skoraj  155.000 otrok, 5.700 učiteljev in vzgojiteljev, posredno pa še cca. 200.000 staršev;
  • Do sedaj smo za potrebe izvajanja projekta izdali številna gradiva za otroke in starše: 52.000 plakatov,  120.000 brošur, 400.000 letakov, 40.000 balonov, 120.000 tattoojev, 120.000 kartončkov, 4.000 štampiljk, 100.000 nalepk, 10.000 magnetkov, 150.000 obešank za vrata, 115.000 kopitljačkov, 1.500 CD s Čuki, 2.500 rumenih rutic s pasavčkom;
  • Kot nagrade za otroke, ki so aktivno sodelovali v projektu in se varno vedli, je bilo skupno zagotovljenih 75.000 figuric pasavčkov, 36.000 gumijastih zapestnic, 20.000 obeskov Pasavček, 10.000 obešank za avto ter 60.000 priznanj za sodelovanje in 6.000 potrdil za učitelje in vzgojitelje;
  • Evalvacija projekta poteka na treh ravneh: evalvacija medijske kampanje, evalvacija projektnega dela po šolah in vrtcih ter opazovanje pripetosti z varnostnimi pasovi med vožnjo;
  • Vsako leto se izvede opazovanje dejanske pripetosti v prometu na različnih vrstah cest v različnih časovnih terminih, in sicer je pripetost otrok narasla s 53,7 % pred začetkom izvajanja projekta Pasavček v letu 2005 na 80,1 % v letu 2009;
  • Do sedaj smo izvedli skupno preko 500 prireditev in dogodkov Pasavček po šolah, vrtcih, lokalnih okoljih, nakupovalnih središčih ter sejmih za otroke in starše;
  • Izvedenih je bilo 6 posebnih izobraževanj za učitelje in vzgojitelje vključene v projekt Pasavček, ki se jih je udeležilo približno 600 učiteljev in vzgojiteljev, izdan je bil tudi strokovni priročnik za izvajanje aktivnosti v 5.000 izvodih.

Kdo je Pasavček

Pasavec, ki se mu latinsko reče Tolypeutes, angleško pa armadillo, je južnoameriški sesalec. Spada med redkozobce, pa tudi med hude zaspance, saj prespi od 18 do 20 ur na dan. Telo ima prekrito z roževinastimi ploščami, ki na glavi oblikujejo ščit, na hrbtu pa prečne pasove. Zaradi teh je dobil svoje ime. Živi v rovih, ki si jih izkoplje sam, njegova hrana pa so v glavnem žuželke. Kadar se počuti ogroženega, se zvije v klobčič oziroma kroglico in se tako zaščiti.

zivi-pasavcek

Živega Pasavčka si lahko ogledate tudi v Dunajskem živalskem vrtu, kjer so ga dobili v letu 2008 kot mladička in je sedaj najbrž že zelo zrasel.

V naše kraje pa je prišel prav poseben Pasavček, ki animira otroke na naših prireditvah, jih povpraša ali uporabljajo otroški sedež ter jih po demonstriranju pravilne uporabe nagradi z izdelki Pasavčka (baloni, tattoji).

pasavcek-animira

Ali veš?

Da obstaja tudi bolezen, ki se imenuje pasavec ali herpes zoster. Gre za virusno obolenje, pri katerem se pojavijo izredno boleči kožni izpuščaji v obliki mehurčkov na določenem predelu kože. Povzročitelj pasovca je virus, ki spada v skupino virusov Herpes. Zmanjšana telesna odpornost ter nekatere bolezni je ponavadi vzrok, da se mirujoči virus aktivira in tako izzove bolezen. Zdravljenje je dolgotrajno in se izvaja s pomočjo protivirusnih zdravil, analgetikov ter z ojačanjem imunskega sistema.

Kako pa je s pasavčkom drugod?
V Belgiji mu rečejo Tatouceinture, v Španiju so dali pasavčku ime Gabi, na Češkem je pasovec Eli, Nizozemski je Gordeldier, na Portugalskem ga kličejo Mascote Klic, v Avstriji Gordy Gurteltier, v Italiji L’Armadillo, na Poljskem Pancernik, v Nemčiji GORDAN das Gurteltier, v Latviji Brunnesis po imenu Robis ter v Luksmeburgu Jim.

Otroški varnostni sedeži

Odločitev za namestitev otroškega varnostnega sedeža in izbira ustreznega ter kakovostnega sedeža je prvi korak za zaščito otrok med vožnjo.
Edina dobra rešitev je namestitev otroškega varnostnega sedeža, ki mora biti v avto pritrjen čvrsto in natančno po navodilih izdelovalca; otrok mora biti v njem tudi pripet, pas pa ustrezno zategnjen tako, da otrokovo telo ob morebitnem trku ne zaniha preveč.
Pred nakupom sedeža preverite tudi, kako so posamezni sedeži ocenjeni na testih, ki jih pripravlja združenje NCAP ali potrošniške organizacije.
Univerzalnih otroških sedežev, ki ponujajo zaščito otrok od rojstva do starosti 4 let, ne priporočamo. Tak sedež, ki skuša zadostiti zahtevam za varno vožnjo dojenčkov in veliko večjih ter trikrat težjih otrok, običajno ne daje potrebne varnosti in udobja za najmlajše.
Otroški varnostni sedeži so glede na otrokovo težo in starost razdeljeni v tri skupine:

  1. Skupina 0+
  2. Skupina I
  3. Skupina II+III

Skupina 0+

skupina0+

V to skupino spadajo sedeži za otroke do največ 13 kg telesne teže oziroma do 10 mesecev starosti.
Otrok (dojenček) je lahko v sedežu skupine 0+ le do dovoljene teže ali dokler glava ne doseže vrha školjke sedeža. Če so otrokova ramena više, kot sta odprtini za zgornja trakova varnostnega pasu, je to znak, da je otrok prerasel sedež za dojenčka in potrebuje sedež skupine I.

Kako vozimo dojenčke?
Novejši otroški varnostni sedeži za dojenčke so označeni z oznako 0+. Razlika je v dovoljeni telesni teži otroka, ki je pri skupini sedežev 0+ do 13 kg. Tak sedež omogoča, da ga običajno uporabljamo do 10. meseca starosti otroka.
Sedež moramo postaviti v avto tako, da je dojenček s hrbtom obrnjen v smer vožnje. Le tako ob morebitnem trku s celim telesom pritisne ob naslon sedeža. Več kot 60 % vseh avtomobilskih trkov je namreč čelnih, pri katerih deluje sila pojemka v smer vožnje. Če bi bil otrok obrnjen v smer vožnje, bi zaradi nesorazmerno velike teže glave prišlo do hudih poškodb vratnih vretenc. Vse več strokovnjakov priporoča tak način vožnje otroka celo do dopolnjenega 2. leta starosti.
Otroški varnostni sedež pritrdite v avto z isofix sistemom ali običajnim varnostnim pasom in v skladu z navodili proizvajalca. Pred nakupom prosite za nasvet prodajalca in preverite, ali so pasovi v vašem avtomobilu dovolj dolgi, da lahko pritrdite izbrani sedež. Dojenček mora biti v sedežu pripet z varnostnim pasom otroškega sedeža tako, da se pasovi tesno prilegajo otrokovemu telesu. Velika prednost sedežev za dojenčke je v tem, da lahko otroka pripnemo v sedež že v stanovanju in ga s sedežem prenesemo v avto. Tako lahko v miru in počasi namestimo vse trakove varnostnega pasu, da je otrok pravilno pripet.
Novorojenček ne sme biti v sedežu več kot eno uro.
Novejši sedeži imajo možnost pritrditve z isofix sistemom, kar je zelo enostavno, saj ni potrebno ‘vleči’ varnostnega pasu. Poleg isofix pritrditve nekateri proizvajalci nudijo tudi base pritrditev, pri kateri pritrdite spodnji podstavek (base) z varnostnim pasom (prečni del varnostnega pasu). Pri tem velja OPOZORILO: vedno morate varnostni pas namestiti tudi preko otroškega sedeža (diagonalni del varnostnega pasu).
Dojenček v otroškem sedežu je v avtu najbolj varen na zadnji klopi v avtomobilu, vendar le, če je sedež pritrjen z isofix sistemi ali s tritočkovnim varnostnim pasom. Otroški varnostni sedež lahko namestite tudi na sovoznikov sedež, če otroka vozite sami, vendar le, če v avto ni vgrajen varnostni meh (air bag) ali če ga lahko s posebnim ključem začasno izključite.
Oznaka (air bag) v avtomobilu vas opozarja, da otroka ni dovoljeno prevažati na prednjem sedežu, če varnostni meh ni izključen. Pri morebitnem aktiviranju varnostnega meha bi ta silovito udaril v otrokov sedež v višini glavice, kar lahko povzroči hude poškodbe.
Ročaj za prenašanje mora biti v avtomobilu postavljen v navpičnem položaju oz. čim bližje naslona avtomobilskega sedeža.
Dojenček je lahko v sedežu skupine 0+ le do dovoljene teže ali dokler glava ne doseže vrha školjke sedeža. Če so otrokova ramena više, kot sta odprtini za zgornja trakova varnostnega pasu, je to znak, da je otrok prerasel sedež za dojenčka in potrebuje sedež iz skupine I, ki je namenjen otrokom, težkim od 9 do 18 kg.
V zadnjem času se uporaba prenosnih košar (za dojenčke) povečuje, vendar bi vas želeli opozoriti, da je košara primerna le za dojenčke do približno 3-4 meseca starosti! Košaro se težje trdno pritrdi v avto in sile, ki delujejo v primeru trka so preveč prečno na otrokovo telo. Iz vseh crash testov so se pokazale za slabšo zaščito kot avtosedeži, primerne pa so za dojenčke, ki imajo težave z dihanjem, ‘nedonošenčke’ oz. rizične dojenčke. O uporabi košar za prevoz dojenčka se posvetujte z zdravnikom.
 

Skupina I

pripetiotrokskupinaI  Sedež skupine I

Sedež skupine I

Vanjo spadajo sedeži za otroke od 9 do 18 kg telesne teže oziroma stare od 8 mesecev do približno 4 let.
Sedeži skupine I so z varnostnim pasom stalno pritrjeni v avtomobilu. Zelo pomembno je, da so trakovi varnostnega pasu dobro zategnjeni, da se sedež ne premika in da z nihanjem otroku med vožnjo ne povzroča neprijetnih občutkov. Če otroški varnostni sedež ni dobro pritrjen, se lahko ob trku pomakne iz svojega osnovnega položaja. To seveda še ne bi bilo tako hudo, če ne bi vedeli, da je med zadnjim in prednjim sedežem samo 60 centimetrov prostora za preživetje otroka, ki je pripet v sedežu.
Poleg tega, da je sedež pravilno in dobro pritrjen v avtomobilu, moramo poskrbeti, da je tudi otrok v sedežu pravilno pripet. Trakovi varnostnega pasu morajo biti poravnani in zategnjeni. Le tako ob morebitnem trku otrok ne bo zdrsnil iz sedeža ali dobil dodatnih poškodb zaradi varnostnih pasov. Bolj ko je ohlapen varnostni pas, daljša je pot, ko otrokovo telo ob trku poleti naprej in večja je sila, s katero ga zadrži pas. Pomembno je tudi, da sta odprtini za zgornja trakova varnostnega pasu više, kot so otrokova ramena.
Univerzalnih otroških sedežev, ki ponujajo zaščito otrok od rojstva do starosti 4 let, ne priporočamo. Tak sedež, ki skuša zadostiti zahtevam za varno vožnjo dojenčkov in veliko večjih ter trikrat težjih otrok, običajno ne daje potrebne varnosti in udobja za najmlajše.
Pri pritrditvi sedeža moramo dosledno upoštevati navodila proizvajalca sedežev.  Pred nakupom se zato posvetujte s prodajalcem sedežev in serviserjem vašega avtomobila, kateri sedež vam priporočajo in kako ga lahko dobro pritrdite. Svetovanje pri nakupu in strokovna pomoč pri pritrditvi sedeža v avto sta bistveni lastnosti dobrega prodajalca.


Skupina II+III

 skupinaII+III

Vanjo spadajo sedeži za otroke, težke med 15 in 36 kg oziroma stare od 3 do 12 let.
Za večje otroke – nad 18 kg telesne teže, uporabljamo posebne sedeže, jahače. Otroku na običajni sedež namestimo podstavek, tako da sedi višje in lahko uporablja običajni tritočkovni varnosti pas ali pas, ki je že vgrajen v sedež. Priporočamo, da imajo tudi naslon za hrbet (na sliki), ki otroku zagotavlja večje udobje med vožnjo, boljši bočni oprijem telesa, vzglavnik za oporo glavi in boljši potek varnostnega pasu prek ramen. Zadnji naslon naj bo premakljiv, da se lahko spreminja po višini in ima tudi vodilo za varnostni pas. V takšnih jahačih lahko otrok med vožnjo tudi zaspi in bo še vedno varno pripet. Na trgu so že na voljo univerzalni sedeži od 9 do 36 kg, ki so bistveno boljša rešitev, ker je jahač že v školjki sedeža in ga ni treba kupovati posebej. Tak sedež lahko uporabljamo 5 do 6 let, saj nam omogoča prilagajanje otrokovi teži in višini.
Jahačev brez naslonov ne priporočamo!
Jahača moramo pripeti tudi, ko otroka ni v sedežu, da ne bi v primeru trka poletel po avtu in poškodoval drugih potnikov.

Sedež skupine I, II, III

Sedež skupine I, II, III

Sedež skupine II in III

Sedež skupine II in III

Namestitev otroškega sedeža

 namestitev-otroskega-sedeza

Sedež moramo postaviti v avto tako, da je dojenček s hrbtom obrnjen v smer vožnje. Le tako ob morebitnem trku s celim telesom pritisne ob naslon sedeža. Otroški varnostni sedež pritrdite v avto z običajnim varnostnim pasom in v skladu z navodili proizvajalca.
Pred nakupom prosite za nasvet prodajalca in preverite, ali so pasovi v vašem avtomobilu dovolj dolgi, da lahko pritrdite izbrani sedež.
Dojenček mora biti v sedežu pripet z varnostnim pasom otroškega sedeža tako, da se pasovi tesno prilegajo otrokovemu telesu.

Velika prednost sedežev za dojenčke je v tem, da lahko otroka pripnemo v sedež še v stanovanju in ga s sedežem prenesemo v avto. Tako lahko v miru in počasi namestimo vse trakove varnostnega pasu, da je otrok pravilno pripet.
Dojenček v otroškem sedežu je v avtu najbolj varen na zadnji klopi v avtomobilu, vendar le, če je sedež pritrjen s tritočkovnim varnostnim pasom. Otroški varnostni sedež lahko namestite tudi na sovoznikov sedež, če otroka vozite sami, vendar le, če v avto ni vgrajen varnostni meh (air bag) ali če ga lahko s posebnim ključem začasno izključite.
Oznaka (air bag) v avtomobilu vas opozarja, da otroka ni dovoljeno prevažati na prednjem sedežu, če varnostni meh ni izključen. Pri morebitnem aktiviranju varnostnega meha bi ta silovito udaril v otrokov sedež v višini glavice, kar lahko povzroči hude poškodbe.

airbar-kljuc  airbag-izkljucen

Isofix sistem

Isofix sistem pritrditve sedeža v avto imajo samo sedeži skupin O+ in I (torej do 18 kg otrokove teže). Večina novejših modelov avtomobilov je že opremljena s pritrditvenimi točkami za varno pritrditev otroškega varnostnega sedeža isofix. Gre za standardiziran sistem pritrditve, ki omogoča, da se otroški sedež hitro, zelo trdno in predvsem brez napak namesti v avto.
Otroški varnostni sedež ima posebna vodila (na sliki), v karoseriji avtomobila pa so posebne zaponke, v katere se potisne sedež. Dobri so tisti sedeži, ki imajo dodatne opore v dno avtomobila (v prostor, ki je sicer namenjen za noge potnika na zadnjem sedežu), da se morebitna nihanja sedeža kar najbolj ublažijo. Sedeži isofix omogočajo izjemno hitro in pravilno namestitev. Sedež isofix namestimo v nekaj sekundah in ni nevarnosti, da v avtu ne bi bil pravilno pritrjen.
Pomembna prednost je, da se pri sedežih isofix zmanjšujejo sile, ki ob morebitnem trku delujejo na otroka. Tudi pri sedežih z isofix sistemom pritrjevanja velja, da se je treba natančno pozanimati, katere sedeže je mogoče dobro pritrditi v posamezen model avtomobila, saj so nekateri sedeži še dodatno prilagojeni za določen model avtomobila.

Sitax sistem
Pri avtosedežih skupine Il in lll (jahač) pa se pritrdilne točke isofix uporabljajo le za trdnejšo namestitev sedeža, kaj je predvsem pomembno v primeru stranskega trka oziroma, ko otroka ni v sedežu. Otrok pa mora biti za svojo varnost obvezno pripet s 3-točkovnim varnostnim pasom v avtomobilu.
Druga možnost so že v avtomobil vgrajeni sedeži, ki jih preprosto izvlečemo iz običajnega avtomobilskega sedeža, otrok pa uporablja običajni tritočkovni varnostni pas. Kar nekaj avtomobilskih proizvajalcev ponuja takšne sedeže kot dodatno opremo v svojih avtomobilih. Vsekakor je to zelo dobra možnost, saj so sedeži ustrezno preskušeni in ni težav z njihovo montažo.


Nakup, najem ali rabljeni sedeži

 

Nasveti za nakup sedeža

Pri nakupu sedeža si lahko pomagate s temi kratkimi napotki. Odločite se za sedež, pri katerem vam bodo prodajalci znali dobro svetovati, kako ga namestite v avto – še boljše seveda je, če vam to tudi pokažejo – in v katerem se bo otrok dobro počutil.

VOZILO – preverite, ali so to izdelki, ki jih proizvajalec vozila  priporoča, oziroma ali so pri sedežu omejitve, da jih v določena vozila ni mogoče dobro pritrditi. Že pri nakupu sedeža morate upoštevati, v kakšen avtomobil ga boste pritrdili. Če boste sedež večkrat prestavljali, na primer v drug avtomobil, bodite še posebej pozorni, da bo njegovo pritrjevanje in snemanje čim bolj preprosto. Upoštevajte, da vsi sedeži niso prilagojeni za pritrditev na sredino zadnje klopi, kjer je sicer najbolj primerno mesto za pritrditev sedeža. Če zahteva proizvajalec sedeža pritrditev s tritočkovnim varnostnim pasom, lahko sedež namestimo na sredino zadnje klopi le, če imamo v avtomobilu vgrajen tak pas.

USTREZNOST SEDEŽA – sedež mora ustrezati standardu (trenutno sta to ECE 44/03 in novejši ECE 44/04) in mora imeti oranžno nalepko, na kateri so navedeni podatki o izpolnjevanju pogojev.

ustreznost-sedeza

NAMESTITEV V AVTO – preverimo, ali se da sedež dobro namestiti v avto, ali ga je mogoče preprosto namestiti, ali so navodila za namestitev in uporabo jasna in razumljiva, ali lahko sedež prestavimo tudi v drugo vozilo, če otroka vozi kdo drug. Če prestavljate sedež iz enega avtomobila v drugega, morate vedno znova preveriti, ali je sedež dovolj temeljito pritrjen. Le po navodilih izdelovalca pritrjen sedež zagotavlja popolno varnost!

VARNOST OTROKA – preverimo, ali je pripenjanje otroka v sedež preprosto in omogoča hitro ter zanesljivo zaščito.

UPORABNOST IN UDOBJE – otrok mora varnostni sedež sprejeti za svojega, zato mu izberite takšen sedež, v katerem se bo dobro počutil. Pri nakupu upoštevajte tudi, da mora imeti sedež prevleko iz prijetnega materiala, na primer tkanine iz naravnih snovi. Prevleka mora biti pralna in zato lahko snemljiva s sedeža, da jo lahko preprosto snamemo in operemo. Po možnosti izberite sedež svetlejših barv. Sedež temnih barv je namreč poleti bolj vroč. Pazite tudi na to, da otrokovo telo ne pride v stik s kovinskimi ali plastičnimi deli, ki so poleti lahko hitro zelo vroči. Otrok se mora v sedežu počutiti svobodnega. Pazite tudi na to, da ima otrok v sedežu dovolj prostora za gibanje nog. Otroci v avtomobilu pogosto tudi zaspijo – za krajši ali daljši čas. Zato mora imeti sedež dovolj bočne opore, da je otrok varen tudi med spanjem in da tedaj čim manj opleta s telesom in glavo.

 

Najem sedežev za dojenčke
Sedež za dojenčke uporabljamo za novorojenčke in dokler ne dosežejo težo do 13 kg. Običajno je to med 8. in 10. mesecem starosti, odvisno tudi od velikosti otroka. Za razmeroma kratek čas uporabe je najbolj racionalna odločitev najem sedeža. Dobili boste ustrezen model, ki ustreza najnovejšim zahtevam, in strokovno pomoč pri uporabi. V poskusnem projektu, ki poteka v skupni akciji Sveta z Inštitutom za varovanje zdravja in Splošno bolnico Izola, Porodniško-ginekološkem oddelkom, se je možnost najema sedeža v porodnišnici izvrstno dokazala predvsem zaradi strokovnega dela sester in babic v porodnišnici, ki svetujejo, kako lahko starši otroka varno peljejo že na prvi vožnji.

Kako je z uporabo in nakupom starih sedežev?
Tako kot se je v zadnjih letih bistveno izboljšala varnost vozil, so tudi novejši sedeži izdelani v skladu s strožjimi varnostnimi zahtevami. Starih sedežev, ki ne ustrezajo novejšem ECE 44/04, ne priporočamo (sedeži so brez oznak ali z oznakami ECE 44/01 ali ECE 44/02). Poleg tega ne priporočamo uporabe sedeža, v katerem je bil otrok ob trku, čeprav ni vidnih posledic. Lahko pa je prišlo do nevidnih poškodb pasov, zaponk in ključavnice, poškodb školjke sedeža ali nosilne konstrukcije, kar lahko ob morebitnem močnejšem trku pomeni, da sedež ne bo opravil svoje vloge. Pred nakupom starega sedeža se zato posvetujte s strokovnjakom.
Odsvetujemo nakup in uporabo sedežev, starejših od 8 let. Ogrodje večine sedežev je iz umetnih materialov, ki s staranjem izgubljajo prožnost in trdnost, in ob morebitnem trku se energija, ki bi jo moral zadržati sedež, prenese na otroke, zato so sile, ki delujejo nanj, večje. To pa lahko povzroči hujše posledice.


Testi avtosedežev

 

Kako se testirajo otroški varnostni sedeži?
Vsi avtosedeži, ki so v prodaji na evropskem trgu, morajo ustrezati mednarodnemu standardu ECE R44/03, oziroma novejšemu standardu ECE R44/04. Standard zagotavlja, da so posamezni deli sedeža (školjka, ogrodje, pasovi, prevleke) izdelani iz ustreznih materialov, da je sedež uspešno prestal teste varnosti in se da ustrezno namestiti v osebni avto z isofix sistemom ali s tritočkovnim avtomatskim varnostnim pasom. V skladu s standardoma ECE 44/03 z isofix sistemom  ali ECE 44/04 mora biti otroški varnostni avto sedež preizkušen, kako zaščiti otroka pri čelnem trku s hitrostjo 50 km/h.

V letu 2005 je začel veljati nov standard ECE 44/04 in vsi novi modeli otroških avtosedežev mu morajo zadostiti. Novi standard vnaša tudi preizkuse sedežev z isofix pritrditvijo, zaostruje dinamične obremenitve, ki jih mora sedež prenesti ter zahteva večji nadzor pri proizvajalcih otroških avtosedežev. Odsvetujemo uporabo sedežev, ki so bili narejeni v skladu s starejšimi standardi (ECE 44/01 ali 44/02), saj stari sedeži ne zagotavljajo enake stopnje varnosti, poleg tega pa z leti materiali, iz katerih so narejeni sedeži, izgubljajo svojo elastičnost in trdnost.

Potrošniške ter avtomobilistične revije in organizacije opravljajo tudi dodatne teste otroških varnostnih sedežev. Pri teh testih presojajo sedeže tudi na podlagi dodatnih meril, od takšnih, ki sodijo bolj na področje prijazne uporabe (kakšna je prevleka pri vzdrževanju, ali ima sedež dodatne predale za shranjevanje), do takšnih, ki sodijo na področje večje varnosti in preizkušajo sedeže v bolj zahtevnih razmerah (trki z večjo hitrostjo ali pod drugačnimi koti, npr. bočni trki). Pri izbiri sedeža je zato koristno preveriti, kako se je sedež izkazal tudi na teh preizkusih in po kakšnih merilih so sedeži na nekem testu razvrščeni. Rezultate testov si lahko ogledate tukaj.

Nalepka ima naslednje elemente: ECE 44/04 – oznaka pomeni zagotovilo, da sedež ustreza navedenemu standardu Universal: pojasnjuje, da je sedež namenjen uporabi v vseh modelih avtomobilov 9-36 kg: sedež je primeren za otroke navedene telesne teže E1 – oznaka je dokaz, da je bil sedež preizkušen, številka ob črki E pa je oznaka države v kateri je bil preizkušen (1 je oznaka Nemčije, 2 je Francija, 3 je Italija, 4 je Nizozemska…)  04301171 – številka testa,  posebej pomembni sta prvi dve številki 04, ki označujeta, da sedež ustreza standardu ECE 44/04 in drugi dve, ki sta številki inštituta, kjer je bil sedež testiran (30 je številka zelo kvalitetnega Nemškega inštituta), zadnje štiri številke so številke testa modela avtosedeža Nr. 0060854 – serijska št. sedeža

nalepka-elementi

Pravilna uporaba

 

PREVERITE ALI STE OTROKA PRAVILNO NAMESTILI V OTROŠKI SEDEŽ

 Otroški sedež je dobro pritrjen na sedežu avtomobila, tako da se ne premika.
 Otrok v sedežu udobno sedi.
 Trakovi varnostnega pasu so poravnani.
 Varnostni pas pri otroku je dovolj tesno zategnjen.
 Varnostni pas gre čez otrokovo ramo in ne ob vratu.
 Varnostni pas gre čez otrokove boke.
 Varnostni pas je speljan pod stranskimi vodili (nasloni za roke).
 Otrokove igrače niso pod trakovi varnostnega pasu.

 

KLIKNITE

Ta droben KLIK, ki ga slišite, ko pripnete varnostni pas, je vez z življenjem. Naj se oglasi takoj, ko posadite otroka v otroški sedež in ko sami sedete v avto!

Napake in težave pri uporabi

Otrok noče sedeža

Veliko staršev se srečuje s podobno težavo. Večinoma se pojavlja pri otrocih, ki kot dojenčki med vožnjo niso bili nameščeni v otroškem sedežu, ali pa pri otrocih, kjer starši niso dosledno vztrajali pri zahtevi, da je otrok v sedežu.

Za pripravljenost otrok, da se bodo vozili pravilno pripeti in nameščeni v otroškem sedežu, je pomembno najprej to, da so starši in drugi, s katerimi se otrok v avtomobilu vozi, prepričani o nujnosti uporabe sedeža in varnostnih pasov za otrokovo varnost. Tako otroci, ki se že od rojstva vedno vozijo pripeti v ustreznem otroškem sedežu, sploh ne čutijo potrebe, da bi se tej zahtevi upirali.

Prav tako je pomembno, da smo pri tem dosledni ter da je otrok res pripet med vsako vožnjo z avtomobilom ter pri vseh voznikih (očka, mamica, stari starši). Sicer se nam lahko hitro zgodi, da se otrok začne pogajati, kdaj bi bil pripet in kdaj ne.

Pomembno je tudi, da se o tem dogovorimo tudi z vsemi ostalimi odraslimi, s katerimi se otrok vozi v avtomobilu (npr. babice in dedki itd.).

Nekaj problemov se lahko pojavi tudi s starostjo otroka, češ “sedaj sem pa že toliko velik, da ne potrebujem več stolčka”. Tej najstarejši skupini, dokler otrok ne doseže višine 150 cm (okrog 12. leta), so namenjene posebne podloge – jahači, otrok pa je pripet z običajnim varnostnim pasom. Tudi tu moramo starši neomajno vztrajati, da je pripetost nujni pogoj za varno vožnjo.

Včasih se starši srečujejo s težavo, da otrok odkrije, kako se odpne varnostni pas, in nato navdušeno pritiska na ključavnico in odpenja pas. Preprosta rešitev je, da pas za nekaj časa obrnemo, da otrok ne doseže gumba na ključavnici.

 

Sedež ni primeren za otrokovo težo, višino in starost

 sedez-ni-primeren  –  pri sedežu za dojenčke je otrokova glavica više od roba sedeža
–  otrok je premajhen za sedež, trakovi ali varnostni pas potekajo precej više, kot so otrokova ramena
– otrok je prerasel sedež, otrokova ramena so više, kot je vrh vpenjanja naramničnih pasov
– otrok težji od 18 kg mora biti obvezno v sedežu skupine II+III in pripet z avtomobilskim varnostnim pasom

 

Sedež ni pravilno pritrjen

– sedež za dojenčka je obrnjen narobe, da otrok gleda v smer vožnje, postavljen je na prednji sedež v
avtomobilu, varnostni meh pa ni izključen
– sedež ni pravilno pripet z avtomobilskim varnostnim pasom, še zlasti nevarno pa je, da bi ga pritrdili s
trakovi ali vrvicami
– sedež je slabo pritrjen in ne daje stabilne opore – vožnja v takšnem sedežu je za otroka neprijetna
– avtosedež mora biti pritrjen v avto v skladu z navodili proizvajalca sedeža in avtomobila

 

 

 

Otrok v sedežu ni pravilno pripet

 narobe-pravilno

– trakovi varnostnega pasu so zaviti in premalo zategnjeni
– varnostni pas ne poteka pravilno, npr. pri jahaču pod rogljema

– otrok sploh ni pripet v otroškem varnostnem sedežu

Nekaj napotkov za vožnjo otrok

Ko vozite v avtomobilu otroke, morate biti pri vožnji še posebej pozorni. Prizadevajte si voziti čim bolj tekoče, brez naglih zaviranj ali pospeševanj. Tako se bo otrok bolje počutil in bo lažje prenašal vožnjo. Varnostni sedež namestite tako, da bo otrok sedel ali ležal kar najbolj udobno.

Poskrbite, da bodo vrata ob otrokovem sedežu zaprta tako, da jih ni možno odpreti z notranje strani. Večina avtomobilov ima vgrajeno tovrstno zaporo. Pri dolgih potovanjih se večkrat ustavite za počitek. Že pred odhodom na pot predvidite dovolj postankov, da bodo otroci lažje prenesli vožnjo. Med postankom morate otroku seveda omogočiti, da odide iz avtomobila. Še posebej pri vožnji v vročih dneh morate imeti vedno na voljo tekočino za pitje. Če bo otrok med vožnjo vseskozi gledal le skozi okno, se bo hitro začel dolgočasiti. Zato je priporočljivo, da ga zaposlite, tako da mu čas hitreje mine. Če je le možno, poskrbite, da otrok na zadnjih sedežih ne bo sam. Igra v dvoje je bolj zanimiva in čas hitreje mine, prav tako pa lahko sopotnik zadaj preprosto pobere igrače, ki padejo otroku s sedeža.

Ni nujno, da se otrok igra z običajnimi igračami. Med vožnjo si lahko izmislite tudi nove igre, povezane z vožnjo: npr. igra registrskih številk avtomobilov, ko z otrokom tekmujete, kdo bo prej naštel več avtomobilov s sodimi ali lihimi številkami.

Če je vašemu otroku rado slabo, ga poskušajte zaposliti z igrami, ki usmerijo njegovo pozornost na zunanjost avtomobila: štetje znakov, avtomobilov, opazovanje pokrajine in podobno.

Avtomobil vedno ustavite tako, da otrok iz avtomobila izstopi na površino za pešce in ne na cesto.

Ko otrok zraste do 150 cm, mu ni treba več uporabljati varnostnega sedeža, temveč lahko sedi na običajnem sedežu in uporablja tritočkovni varnostni pas v avtomobilu. Seveda tudi tu velja, da mora zgornji del pasu potekati prek otrokovega ramena, da morajo biti pasovi poravnani in tesno ob telesu, predvsem pa, da si je treba pas pripeti med vsako vožnjo.


Odrasli in uporaba varnostnih pasov

 

Preden zaženete motor, se pripnite z varnostnim pasom. Preverite, ali so trakovi pasu poravnani, in rahlo potegnite pas v smeri proti zgornjemu pritrdilnemu mestu. Tako boste zagotovili, da se bo pas kar najbolj prilegal telesu. Le tako boste zagotovili njegovo pravilno delovanje.

Varnostni pas je nujen pogoj za ustrezno zaščito z varnostnim mehom. Nepripet voznik ali potnik lahko v primeru, če se varnostni meh sproži, dobi zelo hude in neprijetne poškodbe obraza.

V osebnem avtomobilu morajo biti pripeti tudi vsi potniki (na prednjem in zadnjih sedežih). Nepripeti potniki na zadnjih sedežih ogrožajo poleg sebe tudi voznika in potnika na prednjem sedežu.

Preverite tudi, ali imate pravilno nameščen sedež in vzglavnik. Med vožnjo je voznik, ki ima naslon sedeža nastavljen preveč položno, preveč odmaknjen od naslona in vzglavnika, zato ima bistveno slabšo oporo, pa tudi zaščito. Vzglavnik naj bo nastavljen tako, da je zgornji rob vzglavnika poravnan z vrhom glave.

 odrasli-pravilno

Nasvet za nosečnice

 nosecnice-narobe

Tudi bodoče mamice naj med nosečnostjo uporabljajo varnostni pas, saj ne bo v ničemer škodil še nerojenemu otroku.

Pomembno je, da si pas pravilno namestijo tako, da spodnji del pasu poteka pod trebuhom, gornji pa prek ramena. Ob morebitni nesreči pas ne bo poškodoval nerojenega otroka, pač pa bo zadržal telo nosečnice, da ne bo udarilo ob volanski obroč ali ob armaturno ploščo. Tak udarec je za nerojenega otroka veliko bolj nevaren kot pa pritisk, ki ga povzroči pas na telo nosečnice ob morebitni nesreči.

Varnost otrok med vožnjo

Od prvih varnostnih ukrepov v osebnih avtomobilih, ki so jih začeli razvijati v zgodnjih petdesetih letih, je varnostni pas še vedno eden od pomembnejših izumov za večjo varnost voznikov in potnikov v avtomobilu. Varnostni pas se je v desetletjih spreminjal in izboljševal. Že dolgo uporabljamo avtomatski varnostni pas, ki zagotavlja, da se trakovi pasu kar najbolj prilegajo telesu in s tem zmanjšujejo verjetnost poškodbe. Sodobna vozila imajo vgrajene samozatezne pasove, ki se ob trku še dodatno zategnejo in tako poskrbijo, da je nihanje telesa kar najmanjše, z omejevalniki zatezne sile pa se pas delno sprosti, če je zatezna sila prevelika in bi zaradi tega lahko prišlo do poškodb. Seveda ima veliko avtomobilov vgrajene tudi varnostne mehove (airbage) in ustrezne vzglavnike. Kljub sodobni tehniki še vedno velja, da moramo varnostni pas pripeti in preveriti, ali so ustrezno zaščiteni tudi drugi potniki v avtomobilu. Še zlasti to velja za otroke.
Vsako leto je organizirano opazovanje in merjenje pripetosti z varnostnim pasom in uporabe otroških varnostnih sedežev. Prve meritve so pokazale, da je v Sloveniji v avtu ustrezno zaščitena le dobra polovica (53,7 %) otrok, zadnje kažejo, da je stanje boljše, ustrezno je zavarovanih tri četrtine otrok (70,9 %), a še vedno je kar dobra četrtina otrok, ki nima ustreznega varnostnega sedeža. Žal se to odraža tudi pri podatkih o mrtvih in poškodovanih v cestnem prometu. Od leta 1991 je na naših cestah ugasnilo življenje 479 otrok in mladostnikov starih do 18 let, več kot 27.000 pa je bilo poškodovanih. V času odkar je Slovenija samostojna, smo izgubili za celo šolo otrok, število poškodovanih mladostnikov bi nadomestilo prebivalce večjega mesta. Kakšna bi bila slika, če bi bili po ulicah le otroci v povojih, na invalidskih vozičkih in na bolniških posteljah? Koliko tragedij se skriva za temi strahotnimi številkami, ne ve nihče. Vemo, da so številke nesprejemljive in dejstvo, da smo prepolovili število mrtvih otrok v primerjavi z enako dolgim obdobjem pred osamosvojitvijo (od leta 1973 do 1990 je umrlo 1021 otrok in mladostnikov) je lahko le spodbuda, da z delom nadaljujemo. Uspešni pa bomo, če najmlajši, ne bodo žrtve prometnih nesreč in med njimi ne bo hudo poškodovanih. V zadnjih letih se je bistveno zmanjšalo število žrtev med otroci do 15. leta starosti. Nerazumljivo pa je, da so žrtve prometnih nesreč predvsem kot potniki v osebnem avtomobilu. Tega, da ne znamo ali nočemo zaščititi otroka v avtu, ko je naš sopotnik in je odvisen le od našega zgleda in ravnanja, enostavno ni možno razumeti.

 

Z uporabo varnostnih sedežev bi bilo v prometnih nesrečah vsaj za polovico manj mrtvih otrok, veliko poškodovanih otrok, ki imajo trajne posledice, pa bi dobilo le nekaj modric in prask.
Verjetno se otrok najbolje počuti, če sedi v maminem naročju. A nekaj so dobri občutki in mamin prijeten dotik, drugo pa so sile ob prometnih nesrečah. Že pri trku vozila, ki vozi s hitrostjo 50 km/h, se naša naletna teža poveča več kot 30-krat. Mamica, ki ni pripeta z varnostnim pasom, stisne otroka ob armaturo z naletno težo okoli ene tone in pol. Tolikšne sile si sploh ne znamo predstavljati. Ker se nas večina boji padca v globino, pa si lahko predstavljamo, da je sila ob trku s hitrostjo 50 km/h v zid, enaka padcu s strehe večje družinske hiše.
Zato si vedno pripnimo varnostni pas in pripnimo v sedež tudi otroka. Za otroka varnostni sedež ni oklep, ki bi ga utesnjeval. Sedež mu omogoča boljši pogled iz vozila, saj je dovolj visok, da vidi skozi okno.
Otroci, ki so v ustreznem varnostnem sedežu pripeti z varnostnim pasom, so bistveno bolj varni ob morebitnih nesrečah, pa tudi ob ostrih zaviranjih, saj jih sedež še dodatno zaščiti. Z uporabo varnostnih sedežev bi bilo v prometnih nesrečah manj mrtvih otrok, veliko poškodovanih otrok, ki imajo lahke trajne posledice, pa bi dobilo le nekaj modric in prask.
Dober zgled in ustrezne navade, ki se oblikujejo v otroških letih, ostanejo tudi v težkih mladostniških letih odraščanja in celo življenje. Vseh teh podatkov vam nismo pripravili zato, da bi vas strašili. Želimo vam le predlagati, da storite nekaj zase in za svoje otroke. Predlagati, da lahko storite to že danes, ker bo jutri morda prepozno. Žal se nesreče ne dogajajo le drugim, udeleženi smo lahko tudi sami, četudi smo še tako previdni. In neodgovorno je, da ne storimo tega, kar je tako preprosto in lahko dosegljivo. Pripnite si pas in ustrezno zaščitite tudi otroka.

PROJEKTNO DELO

Prijava

Tudi v letošnjem letu poteka projektno delo po vrtcih (skupine 4-6 let) in osnovnih šolah (prva triada), ki traja od oktobra 2016 do konca maja 2017. Delo koordinira AVP – Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (Mateja Markl).

V letošnjem letu prijava k sodelovanju v projektu poteka elektronsko, in sicer na spletni strani www.pasavcek.si od 12. septembra 2016 naprej. Prijava je odprta do roka, in sicer do 30. septembra 2016. Navodila vas vodijo skozi potek prijave, ob koncu pa prijavnico natisnite, ji dodajte uraden podpis in žig ter nam jo posredujte na naš naslov:

  • AVP – Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, Kotnikova ulica 19a, 1000 Ljubljana
  • ali po faxu: 01/400 88 75
  • ali mailu: pasavcek@gmail.com E-poštni naslov je zavarovan pred nezaželeno pošto, za ogled potrebujete Javascript

Prijavnico skrbno izpolnite ter pri tem upoštevajte navodila skozi prijavo. K izvajanju projekta se prijavlja POSAMEZNA skupina oz. oddelek šole, in samo takšne prijave bomo upoštevali (saj drugače ob koncu projekta prihaja do zmede pri nagradah in priznanjih). Svetujemo vam, da načrtujete izvedbo projektov v sodelovanju z občinskimi sveti za preventivo, v katerih bi tako lahko sodelovali vzgojitelji/ce iz vrtca in tudi učitelji/ce iz prvih treh razredov bližnje osnovne šole. Tako bi razvijali sodelovanje med vrtcem in šolo ter nadgradili delo na področju prometne vzgoje. Projekti potekajo v različnih predelih po Sloveniji, tako da so lahko vključeni različni kraji.

Za oddelke prve triade ter vrtčevske skupine 5-6 let, ki se bodo odločili za sodelovanje v projektu, pripravimo:

  • Dodatna gradiva in aktivnosti, ki jih bodo izvajali v okviru svojih projektov (kazala za knjige, metre, tattooje, posebne kartončke, štampiljke, brošure, itd.),
  • možnost prireditve z demonstracijskimi napravami za prikaz in svetovanje o ustrezni uporabi otroških sedežev, prikaz naletne teže ter presenečenjem maskoto –  Pasavčkom (v kolikor je le možno),
  • možnost udeležbe na izobraževanju za izvajanje projekta Pasavček (predvidoma izobraževanje v novembru za predstavnika šole/vrtca)
  • kot nagrado za aktivno delo sodelujočih skupin, ki bodo poslale končno poročilo, bomo vsem otrokom podelili priznanja, ter druge simbolične nagrade za vse otroke, najuspešnejši pa bodo imeli tudi možnost ogleda lutkovne predstave »Pasavček v prometu«
  • potrdila za učitelje o sodelovanju v projektu.

Vsebina in smernice

 

Osnovna tema: varna vožnja otrok v avtomobilu in uporaba otroških varnostnih sedežev in varnostnih pasov (pri odraslih in otrocih nad 12. let).
Tudi v letošnjem letu bi radi vsebinsko projekt razširili na opozarjanje odraslih glede uporabe varnostnih pasov, tako da bi otroci posredovali svoja sporočila in opozorila odraslim (staršem, starim staršem in drugim odraslim, s katerimi se vozijo) ali širše v svojem okolju (na ravni šolskega okoliša, drugim oddelkom, v občini). Otroci bi tako skrbeli ne samo, da so sami ustrezno pripeti v otroškem sedežu, ampak, da so tudi vsi drugi v avtomobilu ustrezno pripeti z varnostnimi pasovi.

Smernice

Projekti naj bi potekali po vrtcih in šolah v skladu z naslednjimi smernicami:

  • Aktivna vključenost učiteljev/vzgojiteljev, otrok, staršev v projektno delo (v vseh fazah projektnega dela tako pri izbiri problema, načrtovanju, izvedbi in evalvaciji)
  • Uporabljeni različni pristopi in metode dela pri obravnavi teme (npr. likovno ustvarjanje, pogovor, branje, poslušanje, razlaga, delo na terenu, gibanje itd. z namenom da čimbolj celostno zajamemo področja otrokovega razvoja)
  • Vključevanje vsebin pri različnih predmetih, aktivnostih  (pri slovenskem jeziku, spoznavanju narave in družbe, telesni, likovni, glasbeni vzgoji itd. z namenom, da posameznik določeno temo spozna z različnih vidikov)
  • Kontinuirano izvajanje projekta dalj časa (obdobje od novembra do aprila, da se osnovna sporočila in spremembe vedenja utrdijo)
  • (aktivna) vključenost drugih v izvajanje projektov (starši, policija, občinski SPV, drugi z namenom, da je uspešnost učinkov večja če npr. starši spremenijo ali utrdijo svoje varno ravnanje)
  • spremljanje in evalvacija projektnega dela s predstavitvijo rezultatov, izvedbe itd.
  • Izpeljava posebnih dogodkov na temo pripetosti med vožnjo v osebnih avtomobilih (srečanja za starše, demonstracija pravilne uporabe otroških sedežev, razstave izdelkov itd.)

Časovni okvir

Projekti naj bi nastajali v obdobju od oktobra 2016 do 21. aprila 2017, ko boste morali oddati končno poročilo. Časovni potek projektnega dela:

  • Oktober 2016 – prejem gradiv Pasavček za vse otroke v starosti 4 – 9 let ter prijava k sodelovanju v projektu
  • November 2016 – načrtovanje posameznih projektov s strani vzgojiteljev/ic in učiteljev/ic z vključevanjem otrok, staršev, kolegov, uvodno izobraževanje za izvajanje projekta (neobvezno)
  • December 2016 – april 2017 – izvajanje projektnih aktivnosti, sodelovanje s različnimi institucijami, starši, občinskimi SPV, dogodki Pasavček, demo sedeži Pasavček
  • Do 21. aprila 2017 – rok za oddajo končnega poročila o izvedenih aktivnostih in evalvacija projekta
  • 16. do 30. maj 2017 – dodatne aktivnosti v projektih kot podpora akciji Varnostni pas Pripni svoje življenje!, spremljanje pripetosti s strani otrok
  • Maj, junij 2017 – pregled končnih poročil in izbor, nagrade in priznanja za sodelujoče otroke ter potrdila o sodelovanju za učitelje in vzgojitelje

Oddaja poročil

Ob koncu projekta pričakujemo tudi vaše poročilo o tem, kaj ste izvedli ter na kakšen način, katere metode ste vključili in koga ste povabili k sodelovanju. V poročilu evidentirajte svoje aktivnosti tudi s fotografijami, ki bodo prikazovale vaše delo. Poročila, izdelke oziroma fotografije morajo vrtčevske skupine in oddelki osnovnih šol poslati do 21. aprila 2017 na naslov Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa – Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, Kotnikova ulica 19a, 1000 Ljubljana. Izbor bomo izvedli do sredine maja 2016. Glede končnega poročila boste v marcu prejeli tudi vsa podrobnejša navodila, kako ga pripraviti (oblikovanje problema, postavljanje ciljev, načrtovane metode in oblike dela, potek izvedbe, evalvacija in analiza dela).


Primeri dobre prakse

 

Predstavljeno je nekaj primerov dobre prakse izvajanja projekta Pasavček v vrtcih in šolah. Zelo bomo veseli tudi vaših prispevkov, ki bi jih uvrstili v rubriko.

Vrtci:

  • Vrtec Anice Černejeve, Celje (predstavitev Lončar)
  • Vrtec Galjevica, Ljubljana (predstavitev Jakopin)

Šole:

  • Duplek, Duplek (predstavitev Ornik)
  • OŠ Stara Cerkev, Kočevje (predstavitev Erjavec)
  • osnovna-sola-sticna-js

Koordinatorji:

 

Evalvacija in rezultati projektnega dela

Evalvacija projekta se izvaja na različnih ravneh od evalvacije medijske kampanje preko javnega mnenja, izvajanja projektnega dela pri učiteljih/vzgojiteljih, otrocih in njihovih starših, opazovanja dejanske uporabe varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev. Na splošno lahko ocenjujemo, da je projekt Pasavček zelo uspešen, kar kažejo tudi podatki evalvacije tako s strani uspešnosti projektnega dela po šolah in vrtcih, kot evalvacija medijske kampanje in rezultati opazovanja pripetosti otrok v otroških varnostnih sedežih, ki se iz leta v leto povečuje.

Evalvacija projekta je opravljena vsako leto za različne aktivnosti, ki so se znotraj projekta izvajale. Tako se izvaja evalvacija:

  • Medijske kampanje z javnomnenjsko telefonsko anketo na vzorcu 1.000 predstavnikov širše javnosti (od leta 2007 v okviru kampanje Pripni svoje življenje v ovkiru akcije Varnostni pas Nacionalnega programa varnosti cestnega prometa)
  • Evalvacija projektnega dela po šolah in vrtcih z evalvacijo uvodnega izobraževalnega seminarja za učitelje, evalvacijo izvajanja projektnega dela s strani učiteljev/vzgojiteljev, otrok in njihovih staršev
  • Spremljanje uporabe otroških varnostnih sedežev in varnostnih pasov z opazovanjem po sistematični metodologiji, ki upošteva funkcijo vožnje, vrste cest, čas vožnje, različne kraje, pozicijo v avtomobilu itd.

Glede izvajanja projektnega dela v vrtcih in osnovnih šolah število sodelujočih skupin/oddelkov ter tudi otrok narašča.

V okviru evalvacije medijske kampanje se je preverjalo vsako leto priklic kampanje, medije priklica, poznavanje osnovnega sporočila kampanje, privlačnost kampanje, doseganje ciljev kampanje ter stališča in samoporočano vedenje glede uporabe otroških sedežev in varnostnih pasov.

Rezultati

Evalvacija projektnega dela v vrtcih in šolah (podani so rezultati za šolsko leto 2008/09) daje pozitivne rezultate tako na strani učiteljev in vzgojiteljev, ki ocenjujejo vsebine kot koristne (povprečna ocena 3,35 na lestvici od 1-5), podobno se je pokazalo tudi pri starših, izboljšano znanje in spretnosti glede otroških sedežev in varnosti otrok, bolj pozitivna stališča do uporabe.

Prav tako poročajo, da so pri projektnem delu uporabljali številne različne metode dela: v največji meri pogovor (89%), 70 % še plakate, tiskano gradivo, kratko predavanje in demonstracija, 27 % jih je uporabilo druge pristope (video, likovno ustvarjanje, ples, srečanje s policistom, sprehod, delavnice, igro vlog …). Glede vsebine so posvetili 34% časa pripenjanju otrok, 19 % značilnostim otrok, 12 % namestitvi otroških sedežev, spretnostim, značilnostim prometnih nesreč z udeležbo otrok.

Evalvacija je pokazala, da so bili v projektno delo vključeni tudi starši in otroci. Glede na aktivnost so bili pri načrtovanju projektnega dela najbolj aktivni vzgojitelji/učitelji (62%), otroci (35%) in starši (15%) v manjši meri; pri izvedbi pa so najbolj aktivni otroci (50 %), vzgojitelji/učitelji (40%), starši pa samo 10%.

Učitelji in vzgojitelji so poročali o naslednjih težavah pri projektnem delu: nanašale na premalo časa (15,2%), organizacijske težave, materiali, vodstvo šole; le 7 % navaja težave s starši (nesodelovanje).

Vzgojitelji /učitelji naj bi največ pridobili na področju poznavanja in namestitve OVS, 59% meni, da bodo starši bolj dosledni pri uporabi OVS, 40 %, da se bodo starši tudi sami bolj pogosto pripenjali. 60 % jih meni, da bodo otroci bolj pogosto uporabljali OVS, ter 50 %, da bodo opozarjali tudi svoje starše glede varnostnih pasov.

Organizacijska in strokovna podpora je bila ocenjena kot dobra (3,5 povprečna ocena na lestvici od 1-5), 9,6 % jih je pogrešalo dodaten strokoven material, 4,5 % pogrešalo potrditev (povratno informacijo), sodelovanje z občinskim SPV. 21,7 % jih je posebej pohvalilo strokovnost, 9,5 % pa razpoložljivo pomoč.

Izobraževanje

 

V vsakem šolskem letu organiziramo uvodno izobraževanmje za izvajanje projekta Pasavček, ki je za sodelujoče NEOBVEZNO za samo izvajanje projekta. Na izobraževanje so vabljeni učitelje in vzgojitelje, ki so se s svojimi oddelki in skupinami prijavili k sodelovanju v projektu Pasavček.

Izobraževanje je namenjeno učiteljem in vzgojiteljem, ki so aktivno vključeni v projekt, ker pa je vsako leto interesa več, se lahko izobraževanja udeležita po dva iz vsake ustanove, ki do sedaj še nista bila na izobraževanju.

V preteklih letih smo tako usposobili 600 učiteljev in vzgojiteljev iz različnih koncev Slovenije, ki sedaj aktivno in zelo kvalitetno izpeljujejo projekt v svojih sredinah.

Izobraževanja v okviru projekta Pasavček se lahko udeležijo:
•    Prijavljeni učitelji in vzgojitelji v projekt Pasavček v tekočem šolskem letu
•    Učitelji in vzgojitelji, ki v preteklih letih še niso bili na izobraževanju
•    Po največ dva učitelja oz. vzgojitelja iz ene ustanove

Udeležba na izobraževanju je za udeležence brezplačna, saj krije organizator stroške bivanja v 2-posteljnih sobah, prehrane in izobraževanja ter gradiva, udeleženci oz. njihove institucije pa krijejo potne stroške in morebitne druge stroške. Število mest na izobraževanju za posamezen termin je omejeno na 90 udeležencev, zato vas prosimo za čim hitrejšo prijavo.
V okviru programa se udeleženci seznanijo z osnovnim namenom projekta Pasavček, preteklim potekom in rezultati projekta, z varnostjo otrok in razvojnimi značilnostmi otrok, s področjem različnih vrst otroških avtosedežev ter njihove uporabe in načrtovanjem projektnega dela. Ob koncu izobraževanja sledi tudi praktični del, kjer udeleženci pridobijo konkretne spretnosti glede uporabe otroških avtosedežev ter pripravijo v skupinah načrte za izvajanje projektnega dela.

Vprašalniki

 

Vprašalniki so prosto dostopni v elektronski obliki na spletni strani www.pasavcek.si. V kolikor ne morete vprašalnika izpolniti preko spleta, imate tudi možnost, da ga natisnete.

  • Ček-lista za povzemanje informacij o značilnostih otroškega varnostnega sedeža
  • Samoporočano vedenje in stališča do uporabe varnostnega pasu in OVS – UČITELJI/VZGOJITELJI
  • Preizkus znanja o otroških varnostnih sedežih in jahačih – STARŠI

Demonstracijski sedeži

V okviru izvajanja projekta Pasavček omogočamo vsem sodelujočim v projektu Pasavček, ki so se udeležili uvodnega izobraževanja (v kateremkoli letu), da si izposodijo demonstracijski sedež in komplet ustreznih otroških varnostnih sedežev za nekaj dni, s katerim bodo sami lahko demonstrirali pravilno uporabo varnostnega pasu in otroških sedežev staršem, otrokom, starim staršem in morebitnim drugim.

V ta namen smo zagotovili 7 kompletov demo sedežev, ki vključuje:

  • demo avtomobilski sedež
  • 2 otroška varnostna sedeža ter
  • plakat za prikaz naletne teže pri različnih hitrostih.

Demo sedeži bodo od začetka januarja do sredine junija krožili po Sloveniji. Demo sedež in ostalo opremo sami prevzemate oz. v dogovoru s predhodnikom. Glede na prijave oblikujemo takšno zaporedje, da bodo razdalje med posameznimi čim krajše. Dimenzije demo sedeža so predstavljene na sliki.

demo-sedez

Kjer vas sodeluje več iz ene ustanove je smiselno, da se dogovorite, da v teh dneh izmenjate in čimbolj izkoristite demo-sedež. Udeleženec /-ka uvodnega izobraževanja lahko podrobneje predstavi uporabo tudi ostalim kolegom in drugim strokovnim delavcem, ki so vključeni v projekt Pasavček.

Vse udeležence na uvodnem izobraževanju smo o možnosti izposoje demo sedežev za lastne aktivnosti posebej obvestili, v ta namen smo pripravili tudi posebno elektronsko prijavnico.

Dogodki Pasavček

V okviru projekta Pasavček je ena izmed izredno zanimivih aktivnosti izvedba dogodkov Pasavček v lokalnih okoljih (na šolah, vrtcih, v občinah, v nakupovalnih središčih, sejmih in prireditvah). Vsako leto tako sodelujemo na preko 100 dogodkov, kjer spodbujamo uporabo otroških sedežev, svetujemo glede pravilne izbire in uporabe sedežev ter animiramo otroke. Dogodki potekajo po Mercatorjevih nakupovalnih centrih, Otroškem bazarju, Pikinem festivalu, na večjih prireditvah v sodelovanju z občinskimi sveti za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (npr. Maribor, Kranj), po posameznih šolah in vrtcih, ki sodelujejo v projektu.

Vsi prijavljeni v izvajanje projektnega dela v okviru projekta Pasavček prejmejo obvestilo in elektronsko prijavnico za prijavo dogodka Pasavček v tekočem šolskem letu.

 

Opis dogodka

Na vašo željo lahko z našimi demostracijskimi napravami obiščemo tudi vašo skupino oz. oddelek. Ker vas žal vseh ne bomo mogli obiskati zaradi organizacijskih in časovnih omejitev vas prosimo, da se sodelujoči z ene šole, vrtca, kraja ali občine povežete med seboj, kontaktirate občinski SPV, ki naj takšno prireditev nato prijavi nam.

Za vse zainteresirane za izpeljavo dogodka Pasavček s podporo naših demo naprav in demonstratorjev bomo v decembru poslali poseben obrazec za prijavo in vaše želje, ki jih bomo nato poskušali uskladiti in pripraviti podroben program aktivnosti v naslednjih mesecih.

opis-dogodka-1  opis-dogodka-2

Na takšen dogodek Pasavček pridejo z  naše strani ponavadi
– 3 demonstratorji z
– demo sedežem in ustreznimi otroškimi sedeži za prikaz ustrezne uporabe otroških sedežev,
– posebnimi tehtnicami za prikaz naletne teže pri določeni hitrosti in
– maskoto Pasavčkom (če je le možno).

Ostalo vsebino in koordinacijo, kaj bodo otroci počeli, vodite sami, saj so naše naprave samo dopolnitev vaših vsebin. Naš del predstavitve je samo del prireditve, ki jo pripravite sami in organizirate (npr. risanje, ples, kakšna dramska igrica, kratko predavanje, fizikalni poskus trka in druge aktivnosti). Ciljne skupine, ki nas posebej zanimajo so otroci, starši, stari starši in morebitni drugi.

opis-dogodka-4  opis-dogodka-5opis-dogodka-6

Nekaj napotkov, oziroma pogojev za uspešno izvedbo dogodka Pasavček:

  • prireditev je organizirana s strani šole/vrtca, to pomeni, da so naše demonstracijske naprave le dopolnitev vaših vsebin oz. prireditve (poleg nas lahko sodelujejo npr. policija, gasilci, imate plesne točke, nastope, otroci rišejo, plešejo, pojejo, priprava okrogle mize, novinarski prispevki, anketa med otroki in starši, fizikalni poskusi itd …);
  • prireditev je organizirana za večje število ljudi oz. udeležencev, zato da na eni prireditvi dosežemo čim večje število ljudi;
  • zaželeno je da se sodelujoči z ene šole, vrtca, kraja ali občine povežejo med seboj, kontaktirajo občinski SPV, ki naj takšno prireditev prijavi k nam vsaj 14 dni pred datumom prireditve;
  • na takšno prireditev pridejo z naše strani 3 študentje demonstratorji z demo sedeži za prikaz pravilne uporabe varnostnega pasu ter otroških sedežev, posebnimi tehtnicami za prikaz naletne teže in maskoto Pasavčkom;
  • otroci in starši so razdeljeni v manjše skupine in obiskujejo naše naprave ter sodelujejo v drugih aktivnostih (tako lahko sodeluje večje število udeležencev hkrati);
  • poleg otrok je zaželeno, da se prireditve udeležijo tudi starši in stari starši;
  • prireditev lahko organizirate v času do konca šolskega leta, vendar je poudarek predvsem v času akcije izvajanja projektov po šolah od januarja do aprila ter v času akcije varnostni pas;
  • prireditev lahko poteka tako dopoldne kot popoldne, tako da čimbolj racionalno izkoristimo čas (da vmes ni prevelikih praznih lukenj, ko ni udeležencev).

Več informacij ter roke za prijavo posredujemo vsem prijavljenim naknadno.

 


Prijava

Zaradi lažje evidence in razporeditve smo pripravili poseben elektronski obrazec za prijavo prireditve oz. dogodka Pasavček v vaši ustanovi.

Zaradi velikega povpraševanja ter organizacijskih in časovnih omejitev smo primorani izvajati selekcijo, prav tako pa tudi prilagajati datume. Če bo več prijavljenih na isti dan, bo prednost dobil tisti, ki bo imel bolje zasnovano prireditev.

Zato vam posredujemo nekaj napotkov, oziroma pogojev za uspešno izvedbo akcije:

  • prireditev organizirate sami, to pomeni, da so naše demonstracijske naprave le dopolnitev vaših vsebin oz. prireditve (poleg nas lahko sodelujejo npr. policija, gasilci, imate plesne točke, nastope, otroci rišejo, plešejo, pojejo, priprava okrogle mize, novinarski prispevki, anketa med otroki in starši, fizikalni poskusi itd….)
  • prireditev je organizirana za večje število ljudi oz. udeležencev, zato da na eni prireditvi dosežemo čim večje število ljudi
  • zaželeno je da se sodelujoči z ene šole, vrtca, kraja ali občine povežete med seboj, kontaktirate občinski SPV, ki naj takšno prireditev prijavi k nam vsaj 14 dni pred datumom prireditve
  • na takšno prireditev pridejo z naše strani 3 študentje demonstratorji z demo sedeži za prikaz pravilne uporabe varnostnega pasu ter otroških sedežev, posebnimi tehtnicami za prikaz naletne teže in maskoto Pasavčkom
  • otroci in starši so razdeljeni v manjše skupine in obiskujejo naše naprave ter sodelujejo v drugih aktivnostih (tako lahko sodeluje večje število udeležncev hkrati)
  • poleg otrok je zaželeno, da se prireditve udeležijo tudi starši in stari starši, ter seveda tudi tisti, ki v projektu Pasavček ne sodelujejo neposredno
  • Prireditev lahko organizirate v času do konca šolskega leta, vendar je poudarek predvsem v času izvajanja projektnega dela po šolah in vrtcih (od januarja do aprila) ter v času akcije varnostni pas
  • Prireditev lahko poteka tako dopoldne kot popoldne, tako da čimbolj racionalno izkoristimo čas (da vmes ni prevelikih praznih lukenj, ko ni udeležencev)
  • Natančno izpolnite priložen obrazec, sami določite želeni datum

ELEKTRONSKA PRIJAVA na prireditev Pasavček

Objektivno opazovanje uporabe otroških sedežev

SPV v sodelovanju z Direkcijo RS za ceste redno spremlja uporabo varnostnih pasov in otroških varnostnih sedežev z dejanskim opazovanjem, ki poteka vsako leto od začetka projekta v letu 2005.
Rezultati dosedanjih opazovanj kažejo, da se pripetost otrok med vožnjo iz leta v leto povečuje za 5 – 7 %, saj je po projektu Pasavček v prvem letu pripetost narasla za skoraj 7 % (z začetnih 53,7% na 60,4%), v nekaj letih pa se je še povečala na 80 % v povprečju pripetih otrok (maj 2009), kar je posledica tudi številnih aktivnosti v okviru projekta Pasavček.
Opazovanja so pokazala tudi, da se ženske bolj pogosto pripenjajo z varnostnim pasom kot moški, da je pripetost najvišja na avtocestah, najnižja pa na ulicah v naselju, ker ljudje verjetno podcenjujemo možne posledice nesreč pri vožnjah na kratkih razdaljah in nižjih hitrostih. Prav tako se je pokazalo, da je pripetost nižja v podeželskem okolju v primerjavi z urbanimi mestnimi središči.
Opazovanje dejanske uporabe otroških varnostnih sedežev, ki se izvaja po posebej razviti metodologiji objektivnega opazovanja, kaže skozi leta pozitivne rezultate. Posebej preko let narašča delež uporabe otroških varnostnih sedežev, prav tako se skozi leta kaže enak vzorec, da je pripetost največja na avtocestah, najnižja pa na ulicah v naselju, kar je verjetno posledica napačnih predpostavk, da je pri nižjih hitrostih (znotraj naselja 50 km/h), pri relativno kratkih vožnjah (od doma do šole, vrtca, službe, trgovine) v dobro poznanem okolju na vsakodnevnih vožnjah (kjer se počutimo varne) uporaba varnostnih pasov in otroških sedežev ne tako nujna.

Kljub temu pa se večina prometnih nesreč zgodi v bližini doma udeleženca v nesreči (približno v radiju 20 km od doma), varnostni pas in otroški sedež pa ima največjo učinkovitost zmanjševanja posledic nesreče pri nižjih hitrostih (do 80 km/h).
Tabela: Pregled deleža pripetih otrok po letih ne glede na starost ter pozicijo (spredaj-zadaj)

Leto Delež pripetih otrok v OVS – Skupaj
2005 – 1. merjenje 53,3
2005 57,15
2007 65,79
2008 71,98
2009 80,1

Zakonodaja

Otroci
Zakon o pravilih cestnega prometa (Uradni list RS, št. 82/13 )varnosti cestnega prometa v 88. členu v 14. točki določa: Med vožnjo v motornem vozilu z vgrajenim zadrževalnim sistemom mora biti otrok, manjši od 150 cm, zavarovan z zadrževalnim sistemom, ki je primeren otrokovi telesni masi. V motornem vozilu, ki ni opremljen z zadrževalnim sistemom, ni dovoljeno prevažati otrok, mlajših od treh let, otroci starejši od treh let in manjši od 150 cm pa se smejo prevažati le na sedežih, ki niso prednji sedeži. Otrok ni dovoljeno prevažati v nazaj obrnjenem zadrževalnem sistemu v sedežu za potnike, zaščitenem s prednjo zračno blazino, razen če je zračna blazina deaktivirana mehanično.

V 17. točki je določeno, da se z globo 120,00 eur kaznuje za prekršek voznik, ki ravna v nasprotju z določbami tega člena.

Odrasli
Zakon o pravilih cestnega prometa (Uradni list RS, št. 82/13 )varnosti cestnega prometa v 33. členu določa: Med vožnjo morajo biti osebe v motornem vozilu na vseh sedežih, kjer so vgrajeni varnostni pasovi, pripete na način, ki ga je predvidel proizvajalec vozila glede na konstrukcijo zadrževalnega sistema. Z globo 120 eur se kaznuje za prekršek voznik ali potnik, ki ravna v nasprotju s temi določbami.

Drugi o Pasavčku

Bolnišnične šole – Oddelek za alergologijo, revmatologijo in klinično imunologijoka