Agencija za varnost prometa bo za večjo varnost pešcev v sodelovanju s partnerji razdelila več kot 20.000 odsevnih teles
»Bodi viden – bodi previden«
(Ljubljana, 1. oktober 2021) Danes se pričenja nacionalna preventivna akcija za večjo varnost pešcev »Bodi viden – bodi previden«, ki bo trajala do 10. oktobra 2021, vodi pa jo Agencija za varnost prometa, ki je danes v Ljubljani pripravila novinarsko konferenco s Policijo, AMZS, Zavodom Varna pot in Zvezo ZŠAM Slovenije. Namen akcije je skupaj opozoriti na varnost pešcev, ki so med najbolj izpostavljenimi in ogroženimi udeleženci v prometu, s poudarkom na varnosti otrok in starejših. Letos do 15. 9. so policisti pri pešcih ugotovili 2.863 kršitev cestnoprometnih pravil, v 337 prometnih nesrečah z udeležbo pešca pa je življenje izgubilo 11 pešcev, devet v trčenju z osebnim vozilom in dva v trčenju s tovornim vozilom. Štirje od 11 pešcev so bili tudi povzročitelji prometne nesreče, v kateri so izgubili življenje. Največ nesreč z udeležbo pešcev se sicer zgodi v jesenskih in zimskih mesecih, ko so dnevi krajši, vidljivost slabša, ceste pa spolzke. Aktivna raba odsevnih teles pešcu v temi in mraku lahko reši življenje, opozarja Agencija, ki bo v času akcije po Sloveniji okrepila preventivne aktivnosti in razdelila več kot 20.000 odsevnih trakov in kresničk. Že to soboto, 2. 10., bo na Kongresnem trgu v Ljubljani potekal celodnevni dogodek za večjo varnost pešcev, obiskovalci bodo pomen odsevnih teles in površin spoznavali v šotoru Vidko. V 10-dnevni preventivni akciji bo s terenskimi aktivnostmi sodelovalo 85 občin in nevladne organizacije, v tem času bo potekal tudi okrepljen nadzor s strani Policije, ki bo spremljala pravilno ravnanje voznikov in pešcev.
Agencija opozarja še na odvračanje peščeve pozornosti od dogajanja v prometu zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij, kar ne zmanjšuje le pravočasnosti in ustreznosti reakcij voznikov ampak tudi pešcev – njihova pozornost je zmanjšana celo do 60 %. Posebna opozorila za varnost pešcev so namenjena voznikom motornih vozil, voznikom e-skirojev, in kolesarjem. Voznike pozivajo, da pešcem odstopijo prednost na prehodih ter prilagodijo hitrost vožnje, posebej v naseljih, pešce pa opozarjajo, naj se vedno prepričajo, da razmere omogočajo varno prečkanje.
Na današnji novinarski konferenci so Agencija za varnost prometa in partnerji na udeležence v prometu naslovili naslednja sporočila:
Jože Hribar, univ. dipl. inž. str., direktor Agencije za varnost prometa: »Hoja je zdrava, praktična, za otroke in starejše pogosto tudi edini način udeležbe v prometu, ne povzroča onesnaženosti okolja, toda pešci so veliko bolj ogroženi kot drugi udeleženci v prometu. Človeško življenje je neprecenljivo, izpostavljenost pešcev pa izjemna. Po podatkih Evropske komisije je približno petina vseh smrtnih žrtev v prometu v Evropski uniji prav pešcev. Največ jih je starih 65 let ali več. K večji varnosti pešcev v prometu lahko poleg preventive, vzgoje, izobraževanja in doslednega spoštovanja cestnoprometnih predpisov vseh udeležencev v prometu prispevajo območja umirjenega prometa, površine namenjene izključno za pešce, inovativne talne označbe, urejeni nivojsko ločeni pločniki, ustrezna cestna razsvetljava, aktivna uporaba odsevnih površin in teles, asistenčni sistemi in senzorji v vozilih, ki voznika dodatno opozorijo na bližajočega pešca. Agencija za varnost prometa ob številnih preventivnih aktivnostih, ki jih bo izvajala v času akcije po vsej Sloveniji, pozdravlja vsak ukrep, inovacijo ali infrastrukturno rešitev, ki gre v smeri povečanja varnosti najbolj ranljivih. Toda nekateri vozniki in drugi udeleženci v prometu varnosti na cestah še kar ne jemljejo resno. Človek je odločilni faktor v 93 % prometnih nesreč. Brezbrižnost do ranljivih udeležencev, vožnja z mobilnim telefonom, vožnja pod vplivom alkohola ali drog, neprilagojena hitrost, izsiljevanje prednosti, neupoštevanje voznih razmer in zavestno kršenje predpisov ne morejo obroditi boljše prometne varnosti. Vemo, da sta za nami skoraj dve leti izjemnih okoliščin in težkih globalnih razmer zaradi pandemije. A ravno zato bodimo v prometu še bolj zbrani, pozorni, sočutni in odgovorni, da bomo skupaj obrnili trend prometne varnosti na bolje. Naša zaveza je še več preventive in ozaveščanja, zaveza vsakogar pa naj bo, da s svojim ravnanjem v prometu prispeva k Viziji nič.«
Mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi: »Stanje na področju varnosti pešcev se je v letošnjem letu v primerjavi z enakim lanskim obdobjem poslabšalo. Več pešcev je bilo udeleženih v prometnih nesrečah, prav tako pa so se povečale posledice (več umrlih in lahko telesno poškodovanih). Še vedno pa ostaja najpogostejši vzrok za prometne nesreče z udeležbo pešcev neupoštevanje pravil o prednosti, prometnih nesreč s hujšimi posledicami pa nepravilnosti pešcev. Policisti bodo nadzirali ravnanje pešcev v prometu ob rednem delu. Na vsaki Policijski upravi bo izveden vsaj en poostren nadzor po navedeni tematiki.
Policisti bodo v okviru predvidenih aktivnosti izvajali predvsem:
– krajše poostrene nadzore (tam, kjer se izkazuje problematika varnosti pešcev) predvsem v bližini prehodov za pešce in drugih peščevih površin,
– opozarjali pešce na varno udeležbo v cestnem prometu,
– preko medijev seznanjali javnosti o aktivnostih policije na lokalnih območjih,
– posebej bodo pozorni na spoštovanje predpisov voznikov motornih vozil do pešcev (izsiljevanje prednosti pešcem na zaznamovanih prehodih za pešce).
Pešce opozarjamo, naj upoštevajo cestnoprometna pravila in uporabljajo prometne površine, namenjene hoji pešcev, v nočnem času pa naj obvezno uporabljajo odsevna telesa za večjo vidnost oziroma svetilko, ki oddaja belo svetlobo. Vozniki pa naj bodo med vožnjo posebej previdni v območju prehodov za pešce in območjih, kjer se lahko pričakuje prisotnost pešcev.«
Mag. Jure Kostanjšek generalni sekretar AMZS: »Pešci sobivajo z drugimi udeleženci v prometu. Za prometno varnost je zato ključnega pomena medsebojno spoštovanje avtomobilistov, motoristov, pešcev, kolesarjev … V času, ko so dnevi krajši, vidljivost pa je pogosto poslabšana, velja poziv: videti in biti viden. Avtomobilisti, poskrbimo za tehnično brezhibna svetila, ustrezno delujoče brisalce in očiščena stekla. Pešci in kolesarji pa za svetla oblačila in uporabo odsevnih teles, kolesarji seveda tudi za luči. AMZS prispevek k biti viden je odsevni paketek z različnimi odsevnimi predmeti, odsevne pozorne nogavičke za otroke in odrasle ter pametna kresnička, ki jo preprosto pripnemo na šolsko torbo ali jakno. Za svojo varnost lahko prav vsi, tudi pešci in kolesarji, ogromno naredimo, če v prometu ne uporabljajmo mobilnega telefona.«
Robert Štaba, pobudnik, ustanovitelj in predsednik Zavoda Varna pot: »V okviru nacionalne akcije za večjo varnost pešcev, bomo v Zavodu Varna pot izvajali vrsto aktivnosti. Za najmlajše v vrtcih in prvi triadi osnovnih šol nadaljujemo z lutkovnimi predstavami S pikapoko na pot, da ne bo nezgod in igranimi predstavami Vilko zasije na potepu, ki si jih bo ogledalo približno tisoč otrok. Tematike varne mobilnosti s poudarkom na varnosti pešca bomo izvajali v okviru delavnic za drugo triado v osnovnih šolah z naslovom Ju3 na cesti, kjer bo aktivno sodelovalo okoli 200 otrok. Nadaljujemo s kampanjo »Varno ima vedno prav«, kjer bo umestitev 3D zeber in varnost pešcev skozi pesem promoviral znan raper Trkaj. Sodelujemo na Festivalu za 3. življenjsko obdobje na tematiko alkohol v prometu, kjer starejše opozarjamo tudi na problematiko alkohola pri pešcih.«
Dr. Fadil Mušinović, generalni sekretar Zveze ZŠAM Slovenije: »Zveza ZŠAM SLOVENIJE se aktivno vključuje v aktivnosti nacionalne preventivne akcije, ki so pod okriljem Agencije. Veseli nas, da se je na akcijo odzvalo kar 25 združenj in sicer: CELJE, CERTUS MB, DOLOMITI, DOMŽALE, DRAVOGRAD, GORJANCI STRAŽA, GORNJA RADGONA, GROSUPLJE, IDRIJA, ILIRSKA BISTRICA, IVANČNA GORICA, KAMNIK, KOČEVJE, LOGATEC, MISLINJA, NOVO MSTO, POLJČANE, POSTOJNA, PTUJ, RADEČE, RAVNE, RUŠE, TRŽIČ, VRHNIKA in ZREČE. Aktivnosti so usmerjene predvsem v varnost najmlajših v jutranjem času, saj so takrat razmere že drugačne. Zaradi megle je vidljivost zmanjšana. V takih okoliščinah so pešci kot udeleženci v prometu dodatno ogroženi. Čeprav vidljivost pešca ni edini dejavnik, ki vpliva na njihovo ogroženost, je eden od najpomembnejših. Zato prostovoljci ZŠAM Slovenije vse udeležence v cestnem prometu, predvsem ranljive skupine – otroke, invalide, ostarele osebe, opozarjajo na opremljenost in njihovo vlogo v prometu. V sklopu svojih aktivnosti bodo razdeljevali tudi odsevna telesa – kresničke. V kolikor bodo ukrepi Covid -19 dopuščali, bodo v Tržiču in na Vrhniki obiskali tudi Dom za ostarele osebe in jim predstavili prometa pravila za pešce in uporabnike invalidskih pripomočkov v prometu.«

Vidnost je varnost
Med pešci letos več smrtnih žrtev
V letu 2021 (do 15. septembra) beležimo po trenutno veljavnih začasnih podatkih nekoliko več prometnih nesreč z udeležbo pešcev kot v enakem obdobju lani. Skupno so bili pešci udeleženi v 337 prometnih nesrečah, kar je 7 % več kot v primerljivem obdobju 2020, vendar pa je umrlo kar 11 pešcev (lani 6), šest je bilo moškega, pet ženskega spola. Delež umrlih pešcev med vsemi umrlimi v prometnih nesrečah znaša letos 12,5 %, v enakem obdobju lani pa je znašal 7,4 %. Petletno povprečje (2016-2020) sicer znaša 12,5 %. Letos beležimo 7 % manj hudo telesno poškodovanih pešcev (letos 53, lani 57) in več lažje telesno poškodovanih (letos 243, lani 231). Največ, kar 29 od 53 hudo telesno poškodovanih pešcev, je iz starostne skupine 65 let in več.
Kar 7 od 11 pešcev ni bilo povzročiteljev smrtne nesreče
Vzroki smrtnih prometnih nesreč pešcev so bili v štirih primerih neprilagojena hitrost, v treh primerih nepravilnost pešca, v dveh primerih nepravilna stran oz. smer vožnje, v enem primeru neupoštevanje pravil o prednosti, v enem primeru »ostalo«. V štirih primerih je bil pešec povzročitelj smrtne prometne nesreče. Pri 3 od 4 umrlih povzročiteljev je bila preverjena raba alkohola. Pri nobenem ni bila ugotovljena raba alkohola ali prepovedanih drog, psihoaktivnih zdravil in drugih psihoaktivnih snovi. Izmed sedmih povzročiteljev smrtnih prometnih nesreč pešcev, vsi so bili moški, je bilo 5 voznikov osebnih vozil in 2 voznika tovornih vozil, pet ni bilo alkoholiziranih, dva pa sta bila pod vplivom alkohola, v okviru dovoljene stopnje (eden 0,5 in drugi 0,44 g alkohola/kg krvi). Najmlajši povzročitelj je imel 23 let (ni bil vinjen, voznik osebnega vozila), najstarejši pa 65 let (ni bil vinjen, voznik osebnega vozila). Voznika tovornih vozil sta bila stara 31 (ni bil vinjen) in 42 let (vinjen, 0,5 g alkohola/kg krvi)
V obdobju 2016-2021 je umrlo 10 alkoholiziranih pešcev, ki so bili tudi povzročitelji smrtne prometne nesreče. V obdobju 2016-2021 je zaradi drugih alkoholiziranih povzročiteljev umrlo 6 pešcev. Povprečna stopnja alkoholiziranega povzročitelja je bila 1,13 g alkohola/kg krvi.
Spodnja tabela prikazuje vzroke vseh prometnih nesreč z udeležbo pešca do 15. 9. letos in v enakem obdobju lani.
Vzrok | 1. 1. – 15. 9. 2020 | 1. 1. – 15. 9. 2021 |
Neupoštevanje pravil o prednosti | 105 | 94 |
Premiki z vozilom | 63 | 67 |
Ostalo | 52 | 61 |
Nepravilnost pešca | 47 | 48 |
Neprilagojena hitrost | 22 | 31 |
Nepravilna stran/smer vožnje | 24 | 19 |
Neustrezna varnostna razdalja | 2 | 1 |
Nepravilno prehitevanje | 1 | 1 |
SKUPAJ | 316 | 322* |
Prometne nesreče – povzročitelj pešec | 50 | 49 |
*trenutno veljavni začasni podatki
Devet pešcev je letos umrlo v trčenju z osebnim avtomobilom, dva pa v trčenju s tovornim vozilom. Štirje so umrli v naselju, sedem pa izven naselja. Kar 50 hudo poškodovanih pešcev je bilo v naselju, trije izven naselja. Tudi 224 lažje poškodovanih pešcev je bilo v naselju in 19 izven naselja. Po doslej zbranih podatkih je en pešec umrl pri pravilnem prečkanju prehoda za pešce, večina letošnjih smrtnih žrtev pa je umrla med hojo ob vozišču. Štirje preminuli so bili starejši od 55 let (2 v skupini 55-64 in 2 v skupini več kot 65 let), po dva pa iz starostnih skupin 18-24 let, 25-34 let, 45-54 let, umrl je tudi en otrok. Spodnja tabela prikazuje podatke o udeležencih v smrtnih prometnih nesrečah pešcev med letoma 2017 in 2021.
Pešec umrl v trčenju z: | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021* |
Osebnim avtomobilom | 5 | 7 | 13 | 6 | 9 |
Tovornim vozilom | 3 | 5 | 2 | 0 | 2 |
Avtobusom | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Motornim kolesom | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ostalo | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
* trenutno veljavni začasni podatki do 15. 9. 2021
Glavni trije vzroki za nastanek smrtne prometne nesreče pešcev v zadnjih petih letih (2016-2020) so bili:
nepravilnosti pešca, zaradi katerih je življenje izgubilo 21 pešcev,
neprilagojena vožnja voznikov, zaradi katere je življenje izgubilo 17 pešcev in
neupoštevanje pravil o prednosti, zaradi česar je življenje izgubilo 10 pešcev.
Med umrlimi pešci v temnem delu dneva ni bilo niti enega z aktivno rabo odsevnih teles
Trije pešci so letos umrli v temnem delu dneva, osem pa v svetlem delu dneva. Med letoma 2016 in 2021 je 44 pešcev umrlo v temnem delu dneva. Niti eden izmed njih v času smrtne prometne nesreče na sebi ni imel niti odsevne površine niti odsevnega telesa (trak, kresnička…). Spodnja tabela prikazuje podatke za obdobje 2016-2021.
Del dneva | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021* |
temni del | 14 | 7 | 6 | 11 | 3 | 3 |
svetli del | 8 | 3 | 7 | 4 | 4 | 8 |
Skupaj | 22 | 10 | 13 | 15 | 7 | 11 |
* trenutno veljavni začasni podatki do 15. 9. 2021
Od 67 umrlih pešcev v obdobju 2016-2020 jih je 35 umrlo v naselju, 32 pa izven naselja. Hudo telesno poškodovanih je bilo v naselju kar 486, izven naselja pa 73.
Trk avtomobila v pešca pri hitrosti 50 km/h je enak padcu z višine 9,8 metra
Na voznike motornih vozil Agencija naslavlja poziv, naj vozijo zmerno, prilagojeno razmeram in cestno-prometnim predpisom (počasneje ob megli, dežju, snegu in slabši vidljivosti), vedno naj bodo pozorni na pešce in jim odstopijo prednost. Posebno pozornost naj namenijo navzočnosti pešcev na in ob vozišču, kjer ni pločnikov. Hitrost vožnje naj zmanjšajo tudi v bližini otroških igrišč, šol in vrtcev, domov za starejše ter pred prehodi za pešce. Vozniki naj upoštevajo, da se na mokri, spolzki, ledeni ali zasneženi podlagi zavorna pot podaljšuje. Za dobro vidljivost naj poskrbijo s čiščenjem vseh stekel in ogledal na vozilu. Preverijo naj delovanje svetlobne opreme vozila. Mobilnega telefona naj med vožnjo ne uporabljajo, saj na ta način z zmanjšano pozornostjo ogrožajo tudi pešce. Za volan naj vedno sedejo trezni. Tudi na kolesarje in uporabnike e-skirojev Agencija naslavlja poziv k previdni vožnji in pozornosti na pešce, še posebej na mešanih površinah (namenjenih pešcem in kolesarjem, ki so lahko fizično razmejene ali pa ne).
Agencija za varnost prometa z vrsto preventivnih dogodkov na terenu
Jeseni in pozimi je še posebej pomembno, da pešci z aktivno uporabo odsevnih teles in površin na oblačilih in obutvi poskrbijo za svojo vidnost in s tem varnost, opozarja Agencija za varnost prometa.
V soboto, 2. 10. 2021 bo med 10. in 18. uro na Kongresnem trgu v Ljubljani v sodelovanju s Svetom za preventivo in vzgojo v cestnem prometu MOL postavljen šotor Vidko, v katerem lahko vsak obiskovalec na jasen in preprost način preveri, kako pomembna je uporaba odsevnih teles v temačnem okolju. Z njim želimo prikazati in poudariti pomen uporabe odsevnih predmetov in upoštevanje temeljnih pravil za večjo varnost pešcev. Obiskovalcem bo Agencija razdeljevala tudi odsevna telesa in zloženko Bodi (pre)viden. Pri aktivnostih ozaveščanja pešcev bo sicer skupaj sodelovalo 85 slovenskih občin, pri čemer bo po vsej Sloveniji razdeljenih več kot 20.000 odsevnih trakov, kresničk, zloženk in plakatov Bodi (pre)viden.
Agencija sofinancira devet nevladnih organizacij tudi na področju aktivnosti za večjo varnost pešcev, poleg že navedenih aktivnosti Zavoda Varna pot in Zveze ZŠAM Slovenije, bo aktivnosti izvajala tudi Karitas ter naslednje nevladne organizacije:
- in 15. 10. Izvedba projekta Starejši pešci varni v prometu, ZDUS.
- 10. Izvedba projekta Peš ni daleč, Zavod Ekopren, Slovenj Gradec.
- 10. Urbani sprehod po Dravogradu v organizaciji Društva varno aktivnih poti – VAP.
- 10. Izobraževanje starejših voznikov motornih vozil v izvedbi Združenja šoferjev in avtomehanikov Ptuj.
- 10. Izvedba projekta S kolesom iz vasi v mesto, Zavod Ekopren.
- V oktobru bo AMD Ravne na Koroškem na sedmih osnovnih šolah izvedel izobraževanje otrok z naslovom Varnost osnovnošolskih otrok pri uporabi lahkih motornih vozil v vsakdanjem prometu.
Agencija za varnost prometa do vključno 1. 10. 2021 sodeluje na Festivalu za 3. življenjsko obdobje, kjer o pomenu varnosti pešcev seznanja starejše udeležence v prometu in razdeljuje odsevna telesa. Po šolah bo v okviru izvajanja vzgojno-izobraževalnih in preventivnih dejavnosti potekalo pisanje pisem, ki jih bodo otroci pisali babicam in dedkom na temo »Bodi viden- bodi previden«. Za spodbujanje varne mobilnosti otrok je Agencija pripravila gradivo z naslovom Učenec pešec, ki je namenjeno učiteljem in učencem prvega triletja. Preko predstavljenih vsebin in zasnovanih nalog se otroci učijo o varnem ravnanju v vlogi pešcev ter ponovijo že osvojena pravila. Učiteljem bo olajšalo pedagoško delo in prispevalo k večji varni mobilnosti otrok. Agencija je na osnovne šole in vrtce naslovila tudi dopis s spodbudo in nasveti za varno udeležbo otrok-pešcev v prometu.
Za lastno varnost naj vsak pešec upošteva naslednje:
Pešec mora uporabljati prometne površine, namenjene hoji pešcev (pločniki, hodniki, prehodi, podhodi, nadhodi). Če ni zagotovljene površine za pešce, mora pešec hoditi ob levem robu vozišča v smeri hoje.
Med hojo naj pešec ne uporablja mobilnega telefona, saj po podatkih tujih raziskav le-ta pravočasnost in ustreznost reakcij pešca zmanjša do 60 %.
Pešec se mora vedno prepričati o varnem prečkanju ceste. Preden stopi na vozišče, je obvezen pogled levo, desno, levo.
Obvezna uporaba prehodov za pešce. Na semaforiziranih prehodih pešec počaka na zeleno luč za pešce (predhodno pogled levo, desno, levo), na nesemaforiziranih prehodih pa posebno pozornost nameni bližajočim se vozilom – pešec naj počaka, da se ta dejansko ustavijo iz obeh smeri (vzpostavitev očesnega kontakta z voznikom, dvig roke).
Vidnost je varnost! Ponoči, v mraku, ali ob zmanjšani vidljivosti mora pešec nositi odsevnik na vidnem mestu, na strani, ki je obrnjena proti vozišču. Za večjo vidnost in varnost naj poskrbi z uporabo svetlih in odsevnih oblačil ter odsevnih teles (odsevni trakovi, kresničke, odsevne površine na oblačilih ali obutvi, uporaba svetilke). Kresničko obesimo za pas ali žep, da prosto niha ob telesu, saj jo le tako lahko obsvetijo avtomobilski žarometi. Podatki opazovanja pešcev, ki ga je Agencija za varnost prometa izvedla leta 2017, so pokazali, da je delež uporabe različnih odsevnikov izredno nizek – kar 93% pešcev ni uporabljalo nobenega odsevnika. Le 1,2 % pešcev je imelo kresničko ali odsevni trak in 4,2% drugo odsevno površino.
Učenci prvega in drugega razreda osnovne šole morajo na poti v šolo in iz nje, poleg odsevnika, okoli vratu nositi tudi rumeno rutico. Odrasli, ki ob cesti spremljajo otroke, naj jih držijo za roko na zunanji strani, proč od ceste. Za namene spodbujanja varne mobilnosti otrok je Agencija pripravila učno gradivo z naslovom Učenec pešec.
Na avtocesti se ne smemo zadrževati izven vozila ob cestišču, saj je to izredno nevarno. V primeru izrednega dogodka poskrbimo za svojo varnost: vozilo ustavimo na odstavnem pasu z vsemi delujočimi utripalkami, oblečemo odsevni telovnik, zavarujemo mesto dogodka z varnostnim trikotnikom in se čimprej umaknemo na varno, za zaščitno ograjo ter pokličimo pomoč.
Preventivna video sporočila Agencije za varnost prometa:
Kresnička ali odsevni trak sta po zakonu predpisana obvezna oprema pešca v pogojih slabše vidljivosti ali ponoči.
Uporaba mobilnega telefona je tudi za pešce lahko usodna: