E-skiroji, ki so od leta 2021 zakonsko opredeljeni kot lahka motorna vozila s hitrostjo do 25 km/h, so v urbanih okoljih vse bolj razširjeni, toda žal se mnogo uporabnikov ne zaveda pomena njihove varne uporabe. Ker imajo majhna kolesa, občutljiva na razne neravnine, in nižjo stabilnost pri zaviranju, so vozniki pri padcu pogosto hudo poškodovani. Ker na trgu predelani e-skiroji dosegajo tudi veliko višje hitrosti, so poškodbe ob nesrečah podobne motorističnim, kot so hude poškodbe glave ter zlom stegnenic in golenic. Da bi zagotovili večjo varnost voznikov e-skirojev, s tem pa tudi ostalih prometnih udeležencev, so danes predstavniki Ministrstva za infrastrukturo, Agencije za varnost prometa (AVP) in Policije na skupni izjavi za medije opozorili na pomen spoštovanja cestnoprometnih predpisov, odgovorne in previdne vožnje, pa tudi nadzora nad vožnjo z e-skiroji, ki so ga ta dan izvajali policisti Policijske uprave Ljubljana.

V letu 2024 se je zgodilo 268 prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki e-skirojev, kar je 12 odstotkov več kot leto prej. Čeprav v zadnjih dveh letih ni bilo smrtnih žrtev, pa je število huje telesno poškodovanih naraslo za kar 29 odstotkov – s 30 (v 2023) na 42 (v 2024). Najpogosteje nesreče povzročijo vozniki stari med 35 in 44 let, a tudi mlajši, v starostni skupini 18–24 let, sodijo med najbolj izpostavljene.

Mag. Andrej Rajh, državni sekretar na Ministrstvu za infrastrukturo, je povedal: »Ministrstvo za infrastrukturo podpira vsa prizadevanja za izboljšanje prometne varnosti, tudi z današnjo skupno akcijo ozaveščanja o varni uporabi električnih skirojev.

Električni skiroji ob nepravilni uporabi in neupoštevanju prometnih pravil predstavljajo veliko nevarnost, zlasti ob neprilagojeni hitrosti, vožnji brez zaščitne čelade ter v primeru, ko se na e-skiroju pelje več kot ena oseba. Statistika prve polovice letošnjega leta je žal zgovorna: v prometnih nesrečah je bilo udeleženih 115 voznikov e-skirojev, skoraj 60 odstotkov so jih povzročili prav e-skiroisti sami.

Tudi zato pozdravljamo proaktivno vlogo Policije pri nadzoru hitrosti in uporabi novih merilnih naprav za ugotavljanje prekoračitev konstrukcijsko določene hitrosti. Ob tem apeliramo tudi na odgovornost staršev, naj svojim otrokom ne kupujejo predelanih e-skirojev ter jih ne pustijo v promet brez ustreznega znanja in brez zaščitne čelade.

Ker e-skiroji po evropski zakonodaji ne štejejo za motorna vozila in jih ni mogoče registrirati, saj nimajo unikatne identifikacijske številke, je osebna odgovornost uporabnikov toliko bolj ključna. Ministrstvo podpira uvedbo obveznega zavarovanja e-skirojev in preučuje možnost njegove uvedbe skupaj z ostalimi pristojnimi resorji. Evropsko komisijo pa pozivamo k uvedbi enotne evropske ureditve, saj se z enakimi izzivi srečujejo vse države članice.

Naj bo vožnja z e-skiroji premišljena, odgovorna in varna

Mag. Saša Jevšnik Kafol, v. d. direktorja Agencije za varnost prometa (AVP), je poudarila: »Na AVP si že več let prizadevamo, da bi področje e-skirojev postalo varnejše. Z nacionalno preventivno akcijo Mikromobilnost, z novimi izobraževalnimi programi za devetošolce in z aktivnim sodelovanjem pri pripravi zakonodaje si prizadevamo za večjo osveščenost uporabnikov in boljšo ureditev vožnje z e-skiroji. Skupaj z drugimi deležniki na področju prometne varnosti smo oblikovali predloge za spremembo zakonodaje, ki so vključeni tudi v Resolucijo o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa do leta 2030. Med ključnimi predlogi so: obvezna uporaba zaščitne čelade za vse uporabnike e-skirojev, uvedba osnovnega usposabljanja po vzoru kolesarskega izpita, dvig minimalne starosti za vožnjo na vsaj 15 let – po priporočilu Evropskega sveta za varnost v prometu celo na 16. Predlagamo tudi uvedbo obveznega zavarovanja odgovornosti, vzpostavitev evidence e-skirojev in možnost odvzema tehnično neustreznih vozil ter povečanje pristojnosti policije, redarstva in inšpekcijskih služb pri nadzoru e-skirojev.

V prvi polovici letošnjega leta se je v prometnih nesrečah huje poškodovalo 20 voznikov e-skirojev (lani v istem obdobju 13), lažje pa 73 voznikov e-skirojev (lani 80). Več kot polovica jih ni uporabljala zaščitne čelade, čeprav vemo, da je prav zaščita glave pri padcu ključna. Tudi nedavna tragična smrt kolesarja in voznika mopeda je znova pokazala, kako usodna je lahko neuporaba čelade. Zato na AVP vse udeležence v prometu vnovič pozivamo: uporabljajte zaščitna sredstva, upoštevajte predpise, brez alkohola in brez telefonov ali slušalk. Največ za varnost v prometu lahko stori vsak od nas – s svojo odločitvijo, ravnanjem in odgovornostjo.«

Policija je v celotnem letu 2024 pri voznikih e-skirojev ugotovila 929 kršitev CPP, v prvi polovici letošnjega leta pa 495 kršitev CPP (lani 403). Najpogostejše kršitve so povezane z nepravilno stranjo oz. smerjo vožnje, vožnjo pod vplivom alkohola in neuporabo čelade. V letošnjem letu je bilo ugotovljenih 11 kršitev, povezanih s preseganjem hitrosti nad 25 km/h. Namen policijskega nadzora je zmanjšati število in posledice prometnih nesreč ter hkrati izboljšati varnost cestnega prometa.

Mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi, je izpostavil: »Problematika vožnje z e-skiroji se iz leta v leto povečuje. Tudi letos smo policisti obravnavali več prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi vozniki e-skirojev, ki so bili večinoma tudi sami povzročitelji nesreče. Najpogostejša vzroka za nastanek navedenih prometnih nesreč sta neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravil o prednosti. Zato bo policija še bolj pogosto nadzirala voznike e-skirojev z namenom izboljšanja njihove varnosti. Pri tem bomo uporabljali napravo, ki nam omogoča ugotavljanje hitrosti, ki jo e-skiro lahko doseže. E-skiroji, ki dosegajo večje hitrosti od 25 km/h, so namreč v cestnem prometu prepovedani, predvsem pa so previsoke hitrosti lahko izjemno nevarne.

Policisti bomo poleg tega pozorni na uporabo ustreznih površin za vožnjo e-skirojev, uporabo ustrezne čelade pri mladostnikih, vožnjo po pravi strani in uporabo mobitela ter slušalk. Nadzor bo usmerjen tudi v posebna prevozna sredstva, kot so električna dvokolesa (hoverboard), katerih uporaba v prometu je pri nas prepovedana.

Voznike e-skirojev opozarjamo na pomen upoštevanja cestnoprometnih pravil in še posebej na uporabo zaščitne kolesarske čelade za vse voznike do dopolnjenega 18. leta starosti.

Policisti so v zadnjem obdobju obravnavali večje število smrtnih prometnih nesreč, v katerih so bili poleg voznikov osebnih avtomobilov udeleženi tudi kolesarji, mopedisti in motoristi. Zato vse udeležence v cestnem prometu pozivamo k strpnosti na cesti, umirjeni vožnji in spoštovanju drugih udeležencev cestnega prometa.«

Naj spomnimo na nekaj osnovnih pravil za varno udeležbo e-skirojev v prometu:

  • Zaščitna čelada je priporočljiva za vse: Ne glede na to, da je uporaba zaščitne čelade obvezna do 18. leta, se priporoča uporaba vsem voznikom e-skirojev, saj so posledice padcev (poškodbe obraza in glave, ki so med pogostejšimi) brez nje praviloma težje.
  • Kdo lahko vozi e-skiro? Osebe, starejše od 14 let oziroma od 12. do 14. leta, če imajo kolesarsko izkaznico.
  • Kje lahko vozimo e-skiro? Vozniki e-skirojev morajo voziti po površinah, namenjenih kolesarjem. Kjer teh površin ni, morajo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje do 50 kilometrov na uro. Pravila, ki veljajo za kolesarje, se smiselno uporabljajo tudi za voznike e-skirojev oz. lahkih motornih vozil.
  • Znate upravljati z e-skirojem? Za varno vožnjo sledite navodilom za uporabo, ki jih je izdal proizvajalec e-skiroja. Z navodili se podrobno seznanite še pred pričetkom prve vožnje.
  • Obvezna oprema e-skiroja: Za varnost vseh udeležencev mora imeti voznik e-skiroja ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
  • Na e-skiro brez slušalk in mobilnega telefona: Med vožnjo z e-skirojem ne uporabljajte slušalk ali mobilnega telefona, saj to odvrača pozornost od dogajanja v prometu. Tako zlahka spregledate pešca, otroka, starejšega udeleženca, ali druge izpostavljene skupine udeležencev (invalidi, gibalno ovirani).
  • Prevoz drugih oseb ni dovoljen! Na e-skiroju je prepovedano prevažati druge osebe.
  • Alkohol ne sodi v promet! Tudi za voznike e-skirojev velja ničelna toleranca do alkohola v prometu. Le tako bodo varni v prometu in ne bodo ogrožali drugih.
  • Posebej previdno pri udeležbi na območjih skupnega prometnega prostora in v območjih za pešce! Vozniki e-skirojev v območju skupnega prometnega prostora, ki ga souporabljajo vsi udeleženci cestnega prometa, vozijo tako, da ne ogrožajo pešcev. V območjih za pešce lahko vozijo le z maksimalno hitrostjo pešca, najbolje pa je, da z e-skiroja sestopijo. E-skiroji so skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri, zato lahko pride do neustreznih ali prepoznih reakcij pešcev oziroma drugih udeležencev v prometu. Nase naj zato vozniki e-skirojev opozorijo z zvočnim signalom.
  • Vozniki motornih vozil, pozorno tudi pri prehitevanju e-skirojev: Pri prehitevanju e-skirojev dosledno upoštevajte minimalno bočno razdaljo, ki znaša najmanj 1,5 metra; prehitite šele tedaj, ko je to povsem varno. Zaradi majhne površine silhuete so uporabniki e-skirojev tudi slabše vidni.

Posnetek izjave za medije

Video gradivo:

Varno z e-skirojem: OSREDOTOČITE SE NA CESTO.

Varno z e-skirojem: BREZ ALKOHOLA VARNO DO CILJA.

Varno z e-skirojem: E-SKIRO + TELEFON = KATASTROFA

Varno z e-skirojem: PREHITRA VOŽNJA IN BREZ ČELADE? POSLEDICE SO LAHKO RESNE

Varno z e-skirojem: Več nesreč, več poškodb – nujni so ukrepi